بلح الشام

اطباق عالم حواء

:06: ابغى نخوتكن يا الطباخات :cook:

ابغى طريقة بلح الشام وتكون مضمونة

وتزبط زي المحلات تعبت وانا اجرب

الي تعرف اترجاها لا تبخل على اختها

لان زوجي يحبها وابغاه ياكلها من يدي أنا

ودمتم بخير :heart:
انتظركم
10
7K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

جنى الجنوب
جنى الجنوب
والله وانا زيك عجزت القاء طريقه زوجي وعيالي يحبونها ان شاء الله احد يفيدك :(
أروتي
أروتي
السلام عليكم و رحمة الله
انا زيك كان نفسي اعملها لجوزي و عملتها مرة و طلعت جميلة بس بعد كام ساعة بقت طررية جدا بس الحمد لله شفت طريقة الشيف حسن و عرفت السر ...... معلشي طولت عليكي بالكلام و ادي الطريقة
المقادير:
نص لتر ماء
200 جرام زيت تقريبا كوب
400 جرام دقيق
م/ص ملح
6 بيضات + 2 صفار بيضة + فانيلا
الطريقة:
نسخن الزيت و الماء علي النار لغاية لما يغلوا و عندها نضيف الدقيق و علية ذرة الملح و نقلب جيدا لحد ما يتلم الدقيق و يعمل كورة و نقلب تقريبا 4 دقائق علي نار هادئة ثم نرفعها و نتركها تهدي شوية و تبرد قليلا و بعدين في العجانة نضربها نص دقيقة و بعدين نبدأنضيف البيض واحدة واحدة و الفانيلا لغاية لما نخلص المقدار و نعبية في كيس حلواني مع بلبلة مشرشرة
و أهم شئ أهم شئ ............ الزيت يكون بارد يعني مش متولع علية يعني تحطي ايديك فية و تبليها بشوية زيت و بعدين تقطعلي علي ايديك يعني تنزلي شوية عجين بطول الاصبع تقريبا و تقطعي و طبعا الزيت يسهل لك عدم الالتصاق و تقدري تقلبيها في الزيت و هكذا تعملي كمية و تخلي بالك انها هتنفش يعني ما تمليهاش قوي و بعدين تولعي النار علية وسط و هو لما يحس بالحرارة هيبدأيستوي و يرتفع لوش الزيت و مع التقليب المستمر لغاية لما يبقي لونة ذهبي و بعدين طلعية علي مناديل تشرب الزيت و بعدين في الشربات اللي بيكون تقيل و بارررد اهم شئ بارد 2 كوب سكر + كوب ماء و بعد الغليان نص ليمون
و أهم شئ برضة لو حبيتي تعملي كمية تانية لازم تستني لغاية لما يبرد الزيت تماما او تزودية بشوية زيت علشان يبرد المهم يكون بارد و دا اللي بيحافظ علية يكون ناشف و جميل
معلشي طولت عليكي بس يارب اكون افدتك:27:
أم عبد المنعم
أم عبد المنعم
أتفضلي حبيبتي دي طريقتي و انا بعملها من اكتر من 10 سنين و مضبوطة ان شاء الله

دي طريقة الشو و هي هي بلح الشام بس التشكيل يبقي أصابع و تقلي في الزيت و يكون بارد و بعد ماتنتهي من التقطيع و تتملي الطاسه تشغلي النار و تقلبي باستمرار حتي يبقي لونه ذهبي و تشيليه و تحطيه في الشيرة الباردة وتصفيه منها كويس و تحطيه في طبق التقديم و يرش بجوز الهند للزينه

http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=1504830

انا قولت تشوفي الطريقة بالصور أحسن ما أكتبها علشان تعرفي شكل العجينة يبقي ازاي
يعني خدي من الموضوع عجينة الشو فقط و تشكليها زي ما قولتلك

أرجو أن أكون أفدتك حبيبتي

و أي سؤال انا حاضرة يا قمررررررر
جــهيــنــه
جــهيــنــه
هلا حبيبتي احساس حساس..

انا عندي طريقه لبلح الشام تعبت لما حصلتها لكنها مظبوطه واحلى بلح شام ذقتها بحياتي والكل يسألني عنها..:cook:
خوذي حبيبتي المقادير والطريقه
المقادير:
2 كأس دقيق ابيض, 2 كاس ماء , 2ملعقه طعام سمن او زبد , ربع ملعقه شاي ملح , ملعقه شاي فانيلا , 4 بيضات كبيره , زيت للقلي , شيره (قٌطر)
الطريقه:
1_ ضعي الماء في قدر مع الملح والسمن ويرفع على النار ونضع الدقيق فوراً عند الغليان الى ان تصبح عجينه متماسكه
2_ توضع العجينه بالخلاط الكهربائي وضعي عليه البيضه تلو الاخرى وضعي الفانيلا وتخلط جميعا في الخلاط لمدة 4-5 دقائق الى ان تتكون عجينه وضعيها في الكيس الخاص ببلح الشام ..
3_اقدحي الزيت وبعد ان يقدح ارخي النار وضعي اصابع البلح الشام بعد قصها بالمقص الواحده تلو الاخرى.
4_ عندما يصبح لونها ذهبي اخرجيها وضعيها في الشيره وقلبيها واخرجيهامن الشيرى وضعيها في المصفاه ومن ثم الصحن المعد..

وأمانه اذا جربتيها وضبطت معاك تدعيلي وكل من استفاد منها ان ربي يوفقني في اختباراتي ويسعدني ويسهل على كل عسير ..
Al-lotus
Al-lotus
هلا حبيبتي احساس حساس.. انا عندي طريقه لبلح الشام تعبت لما حصلتها لكنها مظبوطه واحلى بلح شام ذقتها بحياتي والكل يسألني عنها..:cook: خوذي حبيبتي المقادير والطريقه المقادير: 2 كأس دقيق ابيض, 2 كاس ماء , 2ملعقه طعام سمن او زبد , ربع ملعقه شاي ملح , ملعقه شاي فانيلا , 4 بيضات كبيره , زيت للقلي , شيره (قٌطر) الطريقه: 1_ ضعي الماء في قدر مع الملح والسمن ويرفع على النار ونضع الدقيق فوراً عند الغليان الى ان تصبح عجينه متماسكه 2_ توضع العجينه بالخلاط الكهربائي وضعي عليه البيضه تلو الاخرى وضعي الفانيلا وتخلط جميعا في الخلاط لمدة 4-5 دقائق الى ان تتكون عجينه وضعيها في الكيس الخاص ببلح الشام .. 3_اقدحي الزيت وبعد ان يقدح ارخي النار وضعي اصابع البلح الشام بعد قصها بالمقص الواحده تلو الاخرى. 4_ عندما يصبح لونها ذهبي اخرجيها وضعيها في الشيره وقلبيها واخرجيهامن الشيرى وضعيها في المصفاه ومن ثم الصحن المعد.. وأمانه اذا جربتيها وضبطت معاك تدعيلي وكل من استفاد منها ان ربي يوفقني في اختباراتي ويسعدني ويسهل على كل عسير ..
هلا حبيبتي احساس حساس.. انا عندي طريقه لبلح الشام تعبت لما حصلتها لكنها مظبوطه واحلى بلح شام...
من بعد اذن صاحبة الموضوع:27:

لما نحط العجينه في الزيت البارد ماتشرب زيت؟