آه وألف آه

الأسرة والمجتمع

بنات انا مخنوقه ومتضايقه قوى وعايزاكم تقولولى رأيكم بصراحة حكايتى طويله نفسى افضفض انا متزوجه من سنتين ونص وعندى بنت ربنا يخليها ليه :04: مشكلتى فى زوجى هو بيشتغل فى السعوديه لما اتقدملى افتكرت انه مبسوط ومعاه وده على كلام اهله لينا لما اتقدملى قالوا انه واخد الشقه الايجار دى مؤقتا وانه حيبنيلى بيت كبير وجميل وصدقناهم لحد ماجاتنى الصدمه من زوجى بعد كتب الكتاب هو احس انى انسانه حنونه وحأحتويه فضفضلى قالى انه ليس معه ولا مليم وكان حزين وهو بيقولى ان فلوس التحويش من السفر كلها راحت على اهله وانهم كل سنه يطلعوله مليون طلب تخيلوا اربع سنوات سفر ضاعوا على اهله فى حاجات تافهه ومشى من عندى مقهور:44: وانهم مكانوش عايزينه يتجوز بس هو اللى صمم مش حاكذب عليكم انا اتصدمت ومبقتش عارفه اعمل ايه بس قررت انى مااقولش لاهلى حاجه خالص لان لو بابا كان عرف كان طلقنى منه انا كنت حبيته والله من اول يوم شوفته المهم اتصلت بيه وقعدت اقوله ولا يهمك نعتبر نفسنا حنبدأ من جديد وانا معاك خطوة خطوة واتجوزت من غير فرح قلت الفرح فى القلب وبعتلى استقدام وسافرتله من مصر عروسه بعد3شهور فقط على الخطوبه وكتب الكتاب وكنت فى قمه السعاده وانا مسافرة وجاتنى تانى صدمه بعد جوازى انه استلف 5000جنيه وبعتهم لاخوه كان عايز يقدم على شغل واخوه مش راضى يشتغل غير شغل هاى قوى وباصص لفوق قوى والله بابا اللى كان دافعلى تمن تذكرة السفر عشان جوزى مش معاه فلوس تخيلوا قهرتى عشت ايام صعبه فى اول جوازى عشان نسدد الفلوس واخرتها مش عاجب يقوله انا طلبت 10000 تبعتلى نصهم بس وجوزى يقولى اعتبريهم سلف وحيسددهم لما يشتغل صبرت وقلت ماشى وبعد كام شهر بدأت خناقتنا بسبب اهله كل شويه عايزين فلوس وهو مش معاه عيب جوزى انه قدام امه وابوه ميقدرش يقول لأ يقولنا وصانا بكده وامه مسكاه من الحته دى تعمل انها بتعيط وهو مبيستحملش انها تعيط ويقولها حاضر فورا جات اخته اتخطبت اتفشخروا قدام الناس ان اخوها حيجهزها من الالف للياء هنا انا كنت حامل وقلت بس لازم اضع حد للمهزله دى قلتله والله ميحصل كفايه قوى اللى صرفته عليهم السنين اللى فاتت وقلت عشان ميبقاش حرام عليه بعتلهم مبلغ يساهم فى جوازتها تخيلوا عملوا ايه قالوا عليه متسلطه واخدت فلوسه كلها صرفتها على اهلى وعصيته على اهله ومخلتهوش يبعتلهم فلوس كلام جارح واهلى محترمين مرضيوش يعملوا مشاكل عشانى والا ويجى ابوه ويقوله حاتبرا منك انت معملتناش حاجه ولازم تبعت فلوس وتجوز اختك من الالف للياء وتشغل اخوك انت مستخسر فى اخوك جوزى تعب جدا وبقيت اعيط عليه:icon33: واتصلت بيهم قلتلهم حرام عليكوا جوزى حيروح منى اتقوا الله فيه شويه ابوه يقولى خلاص مش عايزين من وشه حاجه وتعبت قوى فى الحمل والدكاترة قالوا لازم انزل مصر فورا اضطر يستلف عشان ينزلنى تخيلوا وهما مفكرينه مليونير وانا تعبانه وعلى الكلام الجارح اللى اخدته من امه واخوه آه لو تحسوا بيه كم بكيت وتألمت بسببهم زى اللى كانوا عايزنى اسقط لقدر الله المهم جوزى بقى كل شويه يتخانق معاهم عايزين فلوس فى كل مكالمه لحد مابقى يكره اتصاله بيهم واخد صدمه عمره فى اهله اللى صرف عليهم شقى عمره بقت معاملتهم جافه معاه ويكلموه وهم مش طايقينه وانا ولدت فى مصر كانوا عايزين ولد بس ربنا اعطانى بنت ربنا يباركلى فيها تخيلوا حماتى جات شافتى فى المستشفى مرة واحده فقط ومرضيتش تشيل البنت وماشافتهاش لا جدها ولا جدتها ولا عمامها شافوها ومحدش حضر السبوع والناس بقت تسالنى هما فين تخيلوا بعد ما صرف كل فلوسه عليهم محدش عبره ولا سألوا على مرته ولا بنته ولا شافونى محتاجه فلوس او اى شئ قلت فوضت امرى إلى الله وحسبى الله ونعم الوكيل وجات المصيبه الكبيرة استغنوا عنه فى الشغل وجوزى شال هم فظيع لم نفرش الشقه بعد الا وربنا كرمه اخذ مكافاه جبنا بيها الاثاث وابى الله يكرمه ساعدنا كتير ووقف بجوارنا وقلت لجوزى ان شاء الله ربنا حيكرمك بشغل تانى احسن منه وبقيت اصبره واحنا بنجهز مفكروش حتى يقولوله خذ فلوس كمل جهازك الا ولسه بيطلبوا منه تانى وجوزى طيب يجى جرى عايز فلوس باى طريقه يديهالهم بعد كل اللى عملوه معاه ربنا وصانا بالوالدين بس ماقالناش نصرف كل فلوسنا على اخواته والله انا قاعده فى شقه ايجار ولسه مكملتش بقيت عفشى ومع ذلك قرفينا فى عيشتنا وانا خناقاتى كلها مع جوزى على طيبه قلبه معاهم كل ما يديهم فلوس يقولوله اعتبرهم سلف وبعدين يقولوله ده احنا صرفناهم على الشئ الفلانى ويستعوض ربنا عليهم مخنوقه قوى ومش عارفه اعمل ايه مع جوزى وكل ماافتكر الفلوس اللى اتصرفت عليهم اتقهر واقول مش كان زمان عندنا بيت او شقه تمليك انصحونى اعمل ايه مع جوزى مع العلم انه ليه اخين اكبر منه يعنى هو رقم3 واسفه انى طولت عليكم كنت محتاجه افضفض
8
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

نـــونـــي
نـــونـــي
الله يعينك ويرزقكم من واسع فضله كل انسان بهذي الدنيا مبتلي

بصراحه اهل زوجك فيهم طمع وجشع .. وهذا وهو اخوهم .. مو راحمينه

الله يهديهم بس
زوجه كيوت
زوجه كيوت
يااختي اصبري واتكلي على الله هم اهل الزوج كذا استغلاليين بس اصبري عشان زوجك طيب معاك وعشان بنتك وفهمي زوجك انه اهم شي انتي وبنتك يصرف عليكم ويامن لكم سكن ووالدينه ضروري يعطيهم لانه لازم يبر هم عشان رضا الله بس موكل شي يحوش لكم مبلغ واخوانه مو لازم يعطيهم كل واحد يشتغل ويصرف على نفسه واهله خلي علاقتك بهم رسميه ولايهموك مادام زوجك طيب معاك والله يوفقك ويبعد عنك كيد الاعداء ويحفظ لك بنتك اميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين..
رهمو
رهمو
الله يعينك يااقلبي

قصتك وجعت قلبي

وامه الله يهديها انها تمسكه بالرضا واخوه الله المستعان احد يكلمه يرحم اخوه المتجوز ويشتغل ويصرف ع نفسه

انتي كلمي زوجك ان الفلوس مااكله تنصرف عليهم خلي لكم مصروف ع جنب تحتاجوهم بعدين ولا يعطيهم خبر انتو كم تصرفو

الله يوسعها عليككم ويبعد مصاريف اهله عنكم
نورا M
نورا M
انا من راي تقومين الليل وتدعين الله من قلببببك وصدقيني الفرج قرييب ماتضيق الاتنفرج

الله يفرجها عليكي ياررب
raamya
raamya
الله يعينك يااقلبي قصتك وجعت قلبي وامه الله يهديها انها تمسكه بالرضا واخوه الله المستعان احد يكلمه يرحم اخوه المتجوز ويشتغل ويصرف ع نفسه انتي كلمي زوجك ان الفلوس مااكله تنصرف عليهم خلي لكم مصروف ع جنب تحتاجوهم بعدين ولا يعطيهم خبر انتو كم تصرفو الله يوسعها عليككم ويبعد مصاريف اهله عنكم
الله يعينك يااقلبي قصتك وجعت قلبي وامه الله يهديها انها تمسكه بالرضا واخوه الله المستعان احد...
آآآآآآآآه كانك بتحكي عني بالضبط والله قلبي موجوع جدا بس انا الزياده كمان ان اهله مبسووووووطين جدا وامه بتشتغل وابوه له منصب كبير وعندهم اراضي ومع ذلك طمعانين في فلوسنا اللي هي مش موجوده اصلا وجوزي طيب معاهم لدرجة مستفزة
آآآآآآآآه جيتي عالوجع عارفه انا مستنية ان شاء الله مولود جديد ومع الحمل كل عباياتي ضاقت نفسي في عباية واحده جديده واسعه عشان اعرف اخرج بيها ومراعية ظروفه وما طلبتهاش وهو رايح يبعت فلوس لامه واخته اللي هما اصلا الاتنين بيشتغلو عشان يشترو عبايات
اااااااه والله مقهورة وحاسه بيكي جدا بس لازم جوزك يتغير طبعا انا عارفه اني بطلب المستحيل بس ربنا يعينا