>>>>>قبل ما تستوردي من الخارج........ ارجووووكي

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تلك هي المرة الاولى التي اكتب فيها في هذا القسم واتمنى ان الموضوع يلاقي القبول وليس فقط القبول لكن الاقتناع ايضا

وانتابني ذهول من كثرة التاجرات اللائي يستوردن من الخارج مثل الصين والهند وتركيا وامريكا وووووووووووووو

وسألت نفسي لماذا نستورد من الخارج؟؟؟؟؟

ووجدت اجابات عدة

اولها: "مش موجود في السوق"..................طيب مش موجود في كل البلاد العربية يعني بدل ما أنفع عدوي انفع ابن عمي

ثانيا : "مش بنفس الجودة.......................طيب دورتي حواليك كويس يمكن تلاقي جودة افضل أو ممكن تقدري تصنعي انت المنتج ده ويكون ليكي السبق

ثالثا: "الزبونة عايزة كده".....................الزبونة عايزة جودة بدون ما تدفع فلوس هل ممكن تديها المنتج من غير ما تحولك فلوسك الاول......لأ طبعا.............ليه؟؟؟؟...............لأن ده يتنافى مع المصلحة الشخصية.....................طيب اذا الزبونة عايزة

حاجة تتنافى مع المصلحة العامة....ما فيش مشكلة؟؟؟؟؟؟؟

رابعا: "مش الكونتينر اللي انا شاحناه هو اللي هيخرب البلد"..........لازم كل تاجرة تعرف انها جزء من الاقتصاد القومي لبلدها وانك ممكن تكوني "نوايه تسند الزير" او تكوني" قشه قصمت ظهر البعير"!!!!!!!!

انا لست ضد الانفتاح والاستيراد من الخارج لكن انا ضد اننا نكون امة مستهلكة فقط ولا تنتج شيء يعني مثلا قومي دلوقتي وروحي شوفي ابنك بيلعب بايه؟؟؟ انا عملت كدة دلوقتي حالا

ابني بيلعب بلعبه مكتوب عليها "صنع في الصين" طيب لابس ترنج مكتوب عليه" صنع في الصين" بس الحمد لله الهدوم الداخلية مكتوب عليها "صنع في مصر" أحمدك يا رب "وطبعا لو دخلتي المطبخ هتلاقي 1000 حاجة مكتوب عليها صنع في الصين يعني بيتي وبيتك فيهم احتلال صيني وغزو صليبي و مجوسي وبأيدي انا وانت بندخل الغزو ده

الحل" من وجهه نظري طبعا"

1_ "ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم" يعني كل واحدة تبدأ بنفسها يعني انا كتاجرة لازم اوقف الاستيراد من الخارج للأشياء الغير مفيدة او اللي ليها بدائل تصنع في بلدي وكمان هاوفر على نفسي الشحن والجمارك والدوشة دي

اما كمستهلكة لازم قبل ما اشوف الخامة والجودة اشوف مين هياخد فلوسي يعني اشوف مصنوع فيييين؟؟؟

2_ كل انسان جواه طاقة بتستهلك في اشياء غير مفيدة كمان ليه اشياء مفضلة لو استغل طاقته في تصنيع شيء مفضل ليه اكيد هتكون النتيجة ابداع وساعتها هيكون مصدر وليس مستورد

3_تشجيع التاجرة اللي بتنتج سلعة وهم كتير ولازم بعرف ان انا لما اشتري منها اني بداعمها وبأحسن جوده منتجها وبادعم الصناعة الوطنية لبلدي وباساهم في زيادة الدخل القومي لبلدي

4_ عمل دورات تدريبية للحرف اليدوية مثل التريكو الكروشيه التطريز الخياطة وكل اللي عندها خبرة ولو بسيطة في أي مجال لازم تنفع بيها الاخريين

وختاما لن تنهض الامة الا بنا فيجب ان نعمل لذلك ان كنا نريد ان نقف امام الله يوم القيامة راضيين عن انفسنا

اللهم بلغت اللهم فاشهد
56
5K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أمل قادم
أمل قادم
جزاك الله خير
موضوع قيم اتمنى يتثبت
كلي حماااس
كلي حماااس
يالغلاااا
مؤيده لكلاامك
وجزاك الله خيراااا
والله المووفق
رفوون