don
don
don don :
حاااااااضر يا موتى حاااااااضر يا موتى ان ماسيبت عليكى اللى بالى بالك ؟؟؟استنى ..حرام عليكى دة احنا غلبنا ننده عليكم يااا ....... عموما انا حبعتلك انتى وهبة كمبيوتر بالنت لما نشوف حجتكم ياللى موحشتيناش
حاااااااضر يا موتى حاااااااضر يا موتى ان ماسيبت عليكى اللى بالى بالك ؟؟؟استنى ..حرام عليكى دة...
دة لهبةودة لموتى ودة احتياطى يلا مش حيخسر
don
don
صباح الفل والجمال على كل الناس الحلوين اللى قاعدين فى المطبخ وحشتونى اليومين دول دينا ميررررررررررررررسى جدا على تعبك معايا وعلى ذوقك ربنا يخليكى ليه يارب على فكره انا عملت الجبنة القريش وطلعت جميله جدااا وعملت كيكة الاناناس بس انا مش عارفه هى طلعت حلوه وطعمها حلو بس انا حاسه ان فيه حاجه غلط هى الكيكه مكانتش عاليه وحسيت ان طعمها مكتوم انا عملت كوبيتين سكر للكراميل حرقتهم وحتيت 1/2 كوب ماء وليمونه وبعد كده رصيت الأناناس والكريز حلو كده بعدين ضربت الزبده وبعدين السكر بس سكر خشن حوالى 1/3 ساعه وهما زى ماهم فى الآخر حطيت البيض والفانيليا وضربت حوالى 1/4 ساعه وكملت الباقى وحطيت فى فرن متوسط قعدت 3/4 ساعه عقبال مالعجينة استوت مش عارفه الكراميل لما يقعد كتير كده يمرر ولا هو بيبقى كده الحقيقة اول مره اعملها أو أكلها ياريت تقوليلى بتبقى ازاى علشان اعرف الغلط فين كمان انا كنت عايزة طريقة كريمة الشيكولاته اللى بتبقى على التورته والكيك وبتلمع صلصة الشيكولاته طلعت سايله متنفعش للوجه خالص ممكن تقوليلى الغلط فين والسايله بتكون استخداماتها ايه بالضبط وشكرا يا جميل
صباح الفل والجمال على كل الناس الحلوين اللى قاعدين فى المطبخ وحشتونى اليومين دول دينا...
بالنسبة للكراميل بدام طعمه مرر يبقى انتى سبتية قوى على النار لحد ما اغمق قوى المفروض يا ام ياسمين انه بيبقى بنى عسلى ومايبقاش بنى علشان مايمررش . وبالنسبة لانك ضربتى الزبدة مع السكر تلت ساعة طب لية ؟احنا بنضربهم بس لحد ما يبيضوا وتحسى انها بقيت ناعمة ويندمجوا بس والبيض بتتحط واحدة ونضرب كويس لحد ما تختفى وبعدين نحط البيضة التانية ونضرب لحد ما تختفى وهكزا لحد ما تعلى العجينة وتتخن كأنك ضايفة لها الدقيق .يعنى كانت عايزة ضرب اكتر علشان الهواء يدخلها مش الزبدة والسكر واخيرا ممكن تكون الصينية كانت كبيرة على المقدار
egypt-jasica
egypt-jasica
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
ايوه يا دندون انا عملت فى صينيه مقاس 28 بتاعه الكيكه العادية صح ولا غلط علشان انا ناويه اعملها تانى
وبعدين السمنة والسكر ضربتهم فى مضرب البيض العجان وماكنوش زى الكريمه
صراحة انا دايما اضرب البيض وبعدين السكر وفى الآخر السمن ده اول مره اعملها كده
don
don
صباح الفل والجمال على كل الناس الحلوين اللى قاعدين فى المطبخ وحشتونى اليومين دول دينا ميررررررررررررررسى جدا على تعبك معايا وعلى ذوقك ربنا يخليكى ليه يارب على فكره انا عملت الجبنة القريش وطلعت جميله جدااا وعملت كيكة الاناناس بس انا مش عارفه هى طلعت حلوه وطعمها حلو بس انا حاسه ان فيه حاجه غلط هى الكيكه مكانتش عاليه وحسيت ان طعمها مكتوم انا عملت كوبيتين سكر للكراميل حرقتهم وحتيت 1/2 كوب ماء وليمونه وبعد كده رصيت الأناناس والكريز حلو كده بعدين ضربت الزبده وبعدين السكر بس سكر خشن حوالى 1/3 ساعه وهما زى ماهم فى الآخر حطيت البيض والفانيليا وضربت حوالى 1/4 ساعه وكملت الباقى وحطيت فى فرن متوسط قعدت 3/4 ساعه عقبال مالعجينة استوت مش عارفه الكراميل لما يقعد كتير كده يمرر ولا هو بيبقى كده الحقيقة اول مره اعملها أو أكلها ياريت تقوليلى بتبقى ازاى علشان اعرف الغلط فين كمان انا كنت عايزة طريقة كريمة الشيكولاته اللى بتبقى على التورته والكيك وبتلمع صلصة الشيكولاته طلعت سايله متنفعش للوجه خالص ممكن تقوليلى الغلط فين والسايله بتكون استخداماتها ايه بالضبط وشكرا يا جميل
صباح الفل والجمال على كل الناس الحلوين اللى قاعدين فى المطبخ وحشتونى اليومين دول دينا...
قوليلى انتى عملتيها ازاى يا ام ياسمين؟
don
don
ايوه يا دندون انا عملت فى صينيه مقاس 28 بتاعه الكيكه العادية صح ولا غلط علشان انا ناويه اعملها تانى وبعدين السمنة والسكر ضربتهم فى مضرب البيض العجان وماكنوش زى الكريمه صراحة انا دايما اضرب البيض وبعدين السكر وفى الآخر السمن ده اول مره اعملها كده
ايوه يا دندون انا عملت فى صينيه مقاس 28 بتاعه الكيكه العادية صح ولا غلط علشان انا ناويه اعملها...
يعنى اية بتضربى البيض وبعدين السكر وفى الاخر البيض ؟