سوسن يونس

سوسن يونس @sosn_yons

عضوة فعالة

هل منكم من تعرف طريقة

اطباق عالم حواء

حبيباتي

اكلت في احد المطاعم اللبنانية طبق حلو كالتالي:

من الاسفل زي التوست المشرب كراميل ومن الاعلى زي المهلبيه بس متماسكه

يعني مش ام علي ولا هي ليالي لبنان

بس زاكيه زاكيه زاكيه وبعد الاكل لا يمكن اكل حلو بس اكلتها وبنهم ::23:

مين عارفه شو هالطبق وكيف طريقته

ينولك ثواب
11
762

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أم عبد المنعم
أم عبد المنعم
الصراحة مش عارفة ايه الطبق ده

بس يمكن يكون بودنج التوست !!

لو هو أقولك طريقته و ان شاء الله البنات يفيدونك
سوسن يونس
سوسن يونس
ام عبد المنعم

انتي قولي لي وانا ممكن اقدر اذا هو او لا

شكرا لاهتمامك
سندس الحياه
سندس الحياه
ن شاء الله افيدك واذا هو دعوه لي من القلب لي ولجميع المسلمين بالهدايه وحسن الختام وان الله يفرج علي كربتي امين :
الطريقه:-
6 حبات توست تفرم بالخلاط وبعدها في زبديه توضع ويوضع عليها م كBB وك جوز هند , ونرجع للخلاط ونحط 3 كاسات الشاي سكر 3/4 ك زيت علبة قشطه علبة حليب سايل 2بيض فانيلا وتخلط ثم توضع على التوست وتخلط وتدهن صينيه وسط وتنصب وبالفرن تخبز مثل الكيكه ونصوي كريم كراميل عادي مقدار كثير شوي اللي يكفي يشرب الكيكه ويطفح طبقه ولما تشربينها لازم الكيكه بارده والكراميل مو حار حيل عشان تصير طبقه فوق وبالهنا وااعافيه يارب ويارب تطلع هي
سوسن يونس
سوسن يونس
سندس الحياه

اسأل الله لك الهدايه وحسن الختام وان الله يفرج عليك كربتك ولجميع المسلمين......... امين

مجهوله

عزيزتي شكرا للمشاركه بس الطبقه البيضاء كانت سميكه مش بس طبقه قيمر

كما ان طبقه التوست كانت غامقه

شكرا لمروركم
أم عبد المنعم
أم عبد المنعم
شوفي حبيبتي دي طريقة البودينج بالتوست بس مش عارفة هي اللي بتقولي عليها ولا لا

تجيبي شرائح التوست و تدهنيها زبدة طرية و تحطيها بالفرن شوية تحمر علي خفيف و بعدين ترصيها بالقالب و تخلطي 4 كوب حليب سائل + 1/4 1 كوب سكر و تغليها علي النار و تضربي 10 بيضات بالمضرب اليدوي + فانيليا و تضيفيهم علي الحليب و تقلبي كويس و تصفيها و تحطي الخليط ده علي التوست و ممكن تضيفي المكسرات و الزبيب و تدخليها الفرن في حمام مائي حتي تتماسك كويس و تسيبيها تبرد بالثلاجة و تقطع و تقدم باردة