ام باسل*
ام باسل*
نانى لو سمحتى انتى قولتى ان فى طريقه الكسكسى بتستعملى الكبه بس تطلعو حبوب ولا فيه حاجه كمان
ناني5
ناني5
أهلا أم باسل
أيوه الكبه بتطلع الكسكسي حبوب .. وممكن خلاط الطعام المالتي ينفع .. وممكن المولينكس بتاع الملوخيه .. أو أي جهاز شبيه له في الإستعمال .. إللييستعمل في تفتيت التوم والبصل
don
don
السمسميه 3 كوب سمسم كوب ونصف سكر + 3 ملعقه كبيره ماء + نص ليمونه أو رشه ملح ليمون ملعقه صغيره ماء ورد الطريقه نغسل السمسم وننقيه من أي شوائب .. ونفرده علي فوطه لكي ينشف نحمص السمسم إما في فرن دافئ أو في حله علي نار هادئه .. مع مراعاة ألا يحترق نتركه حتي يبرد .. أحضر الشربات بإذابة السكر في الماء القليل ومعه ملح الليمون .. علي نار هادئه حتي يعقد السكر .. نطفئ النار .. ونضيف ماء الورد والسمسم ونقلب جيدا جدا نفرش صينيه بورق الزبده المدهون بالزيت نفرد السمسميه في الصينيه ونساويها ببطن اليد المدهونه بالزيت ممكن إضافة أي نوع من المكسرات علي وجه السمسميه وهي دافئه نتركها حتي تبرد تماما فتصبح جاهزه للأكل بعد تقطيعها صوابع رفيعه ممكن من البدايه تشكيلها علي شكل دوائر .. وذلك بسكب كميات صعيره علي ورقة الزبده وتشكيل دوائر منها
السمسميه 3 كوب سمسم كوب ونصف سكر + 3 ملعقه كبيره ماء + نص ليمونه أو رشه ملح ليمون ملعقه...
لعب واشكال و مكعبات جيلى
( تبقى خارج الثلاجة لمدة 3 أيام من غير ما تسيح )

3 باكو جيلى احمر

4 كوب ماء ( 2كوب بارد + 2 كوب مغلى )

4 أكياس جيلاتين بودرة – خلة أسنان خشب

الطريقة :
اضع ال 3 أكياس جيلى فى ال2 كوب ماء مغلى و اقلبهم بالمعلقة
اضع اكياس الجيلاتين على الماء بالجيلى
واضع عليهم ال2 كوب الماء الباردين و اقلبهم بالمعلقة حتى يزوب الجميع تماما
اصب الخليط فى صينية او طبق بايركس طويل
او بدل الصينية اصب الخليط فى القوالب اللى زى قوالب الثلج اللى على هيئة لعب
(وردة –قلب –قمر – سمكة )
مع ملاحظة انك لازم تشيلى الرغاوى اللى بتظهر على وجة الجيلى تماما
اضعة فى الثلاجة ليجمد تماما
اخرجة و اقطعة بالسكينة مربعات او مستطيلات او دوائر او اشكال بقطاعة البسكوت او ممكن تقطيعه على هيئة حروف و تكوين اسم و وضعة على التورتة
اغرز خلة فى منتصف كل قطعة ليحمل منه
اضعة عادى خارج الثلاجة ممكن عمل هدا الصنف فى اعياد الميلاد و المناسبات
كهرمانة12
كهرمانة12
ياخسارة فاتني حاجات كتير اوي....وتحميل الجهاز عندي بطئئئئئئئئئئئئئئئ مش هعرف اقرا كل اللي فاتني
ياتري يادون انت بتعملي تلخيص لملف الاكلات دة حاليا ولا ايه؟؟؟؟
اصلي محتاجاه ضروري لاني عاوزة اختار كام حاجة جديدة اجربهم واتقنهم وابقي مميزة بيهم
تنصحيني ابدأ بايه؟؟؟؟؟؟؟؟ بس حاجات سهلة الله يخليكي حلو وحادق قوليلي الاسماء وانا هدور بقي اعمل ايه
فيه عندي طريقة حلوة للجلاش زي السمبوسة ولها حشوة خاصة وبتبقي خفيفة وجميلة اوي يمكن تكوني ذكرتيها لانك ماشاءالله عليكي موسوعة
لو مكنتيش قلتيها قبل كدة وحد حابب يعرفها هقولهالكم....بعد اذنك طبعا
لازم نستازن من صاحبة البيت قبل ماندخل مطبخها ونعك براحتنا
don
don
السمسميه 3 كوب سمسم كوب ونصف سكر + 3 ملعقه كبيره ماء + نص ليمونه أو رشه ملح ليمون ملعقه صغيره ماء ورد الطريقه نغسل السمسم وننقيه من أي شوائب .. ونفرده علي فوطه لكي ينشف نحمص السمسم إما في فرن دافئ أو في حله علي نار هادئه .. مع مراعاة ألا يحترق نتركه حتي يبرد .. أحضر الشربات بإذابة السكر في الماء القليل ومعه ملح الليمون .. علي نار هادئه حتي يعقد السكر .. نطفئ النار .. ونضيف ماء الورد والسمسم ونقلب جيدا جدا نفرش صينيه بورق الزبده المدهون بالزيت نفرد السمسميه في الصينيه ونساويها ببطن اليد المدهونه بالزيت ممكن إضافة أي نوع من المكسرات علي وجه السمسميه وهي دافئه نتركها حتي تبرد تماما فتصبح جاهزه للأكل بعد تقطيعها صوابع رفيعه ممكن من البدايه تشكيلها علي شكل دوائر .. وذلك بسكب كميات صعيره علي ورقة الزبده وتشكيل دوائر منها
السمسميه 3 كوب سمسم كوب ونصف سكر + 3 ملعقه كبيره ماء + نص ليمونه أو رشه ملح ليمون ملعقه...
اخيرا شفناكى يا كهرمانة ؟ بصى انا دلوقتى بوضب فى التلخيص وحيكون جاهز فى خلال يومين و حبعته لكم على طول و ايوة احنا كنا عاملين اصناف جلاش لكن انا مستنية طريقتك انتى اكتبيها لنا من غير استئزان و البيت بيتك يا ست الكل دة حتى عشان تبقى ختمتى معانا انتى تؤمرى يا كهرمانة