هناء_الكويتيه
السلام عليكم
اخنى الغاليه يريت تفهمين حماتج انه زمانهم غير زمانا الظروف تغيرت حتى الاوضاع ومثل ماقالت الاخت حرام كبار وراح يتوجعون يريت اتفكرين باموضوع وتناقشين الموضوع مع الاب احسن يقنع امه افضل لج حبيبتى
Brnsish
Brnsish
اختي انا اعرف كثير يعملو لبناتهم وانا كمان عملته لبنتي ولسا ما كملت 20 يوم لانها كل ما كانت صغيره كلما كانت ما تحس بالم يعني لو بعد اسبوع من الولاده افضل و لان هذي عاده في المجتمع الي انا فيه وما اعرف اذا هوه حرام والا لا؟؟ سار لازم اعملها
لكن اختي حرااااااااااااااااااام عليك تعذبي بناتك خلاص 12 سنه مرررررررررررره ألم لانهم كبرو وخلاص بعد 5 سنوات ان شاء الله زوجيهم واعزمينا00
عاشقة الأخلاص
اختي انا اعرف كثير يعملو لبناتهم وانا كمان عملته لبنتي ولسا ما كملت 20 يوم لانها كل ما كانت صغيره كلما كانت ما تحس بالم يعني لو بعد اسبوع من الولاده افضل و لان هذي عاده في المجتمع الي انا فيه وما اعرف اذا هوه حرام والا لا؟؟ سار لازم اعملها لكن اختي حرااااااااااااااااااام عليك تعذبي بناتك خلاص 12 سنه مرررررررررررره ألم لانهم كبرو وخلاص بعد 5 سنوات ان شاء الله زوجيهم واعزمينا00
اختي انا اعرف كثير يعملو لبناتهم وانا كمان عملته لبنتي ولسا ما كملت 20 يوم لانها كل ما كانت صغيره...
يا حبيبتى الختان مش مهم اوى للبنت و ان شايفة انة ما لوش اى فايدة
ولا البنات اللى عملوا العملية دى مميزين فى كتير انا شايفة الوضع عادى لكن نعمل اية للعادات و التقاليد اللى جايبنا لور

و حاولى انك انتى اللى تتكلمى مع زوجك فى الموضوع دة,,,,,, ومتنسيش أن البنات كبروا و بلغوا و الموقف دة هيأثر فى نفسيتهم و يتعبهم أكتر ما يفيدهم,,,,, و أوعى كلام حماتك يأثر عليكى وخلى زوجك هو اللى يفصل الموضوع دة مع والدتة فصل تام وبدون اى تدخل منك

و ربنا يحفظ لك بناتك من كل سوء و يحميهم يارب
دودا المصرية
دودا المصرية
شكرررررررررا جزيلا لكم على الردود المفيده يا غاليات وربنا يقدم ما فيه الخيرررر
هبهوبة
هبهوبة
السلام عليكم
أختى الكريمة وكما تعلمين لا حرج فى العلم أعرف أكثر من حالة كان الختان فيه قطع زائد عن اللزوم فسبب للبنات لما كبروا وتزوجوا برود جنسى يكاد يكون تام وسبب لهم مشاكل مع أزواجهم.
وغلط كبيييييير الختان فى سن صغير جدا كأسبوع لازم يكون عندها 4 أو5 سنوات عشان بعد الكشف راح يظهر محتاجة ولا لأ لكن وهى لسه صغيرة قوى مش راح يكون واضح وكمان وهى كبيرة قوى كده مؤلم جدا صلى أستخارة وخلى دكتورة شاطرة تشوف هما محتاجين ولا لأ لو مش محتاجين بلاش أحسن.
أختك هبهوبة