don
don
Awatef Awatef :
دندن عندى سؤال بالنسبة للكبده ، ريحتها بتبقى باينة ، وانا بحطها فى ميه مغلية وبشيلها على طول ، بس انا حاسة ان قيمة الكبدة هتروح ، فهل هناك طريقة علشان ريحة الكبده متكونش باينة لان زوجى مش بيحب ريحتها :D وفى سؤال سابق ، انا عندى بطاية ملظلظة وعايزة اعملها بس بطريقتك اللى انا لسه معرفهاش ممكن يا جميل
دندن عندى سؤال بالنسبة للكبده ، ريحتها بتبقى باينة ، وانا بحطها فى ميه مغلية وبشيلها على طول ،...
كفتة الفراخ ( ملف 1 )
المقادير

فرخة مسلوقة تقطع قطع صغيرة _حبة بطاطس كبيرة مسلوقة _بصلة متوسطة _3 فصوص ثوم _حزمة بقدونس _2بيضة _ملح – فلفل اسود ناعم _بقسماط _
زيت للقلى .

الطريقة

تسلق الفرخة و تخلى تماما من العظم - تقطع قطع صغيرة تخلط جميع المقادير معاً جيداً فى الكبة

- نبل ا يدينا بالماء حتى لا تلتصق بها العجينة اثناء العمل و نأخذ من خليط الفر خة المضروبة فى الكبة و نشكلها
اصابع او اقراص مثل البورجر
- نضع الأقراص فى البقسماط مباشرة بدون بيض لأن الكفتة بها بيض ثم نقليها فى الزيت و لما تحمر

نشيلها على ورق ماص للمادة الدهنية
و بالهنا و الشفا
don
don
Awatef Awatef :
دندن عندى سؤال بالنسبة للكبده ، ريحتها بتبقى باينة ، وانا بحطها فى ميه مغلية وبشيلها على طول ، بس انا حاسة ان قيمة الكبدة هتروح ، فهل هناك طريقة علشان ريحة الكبده متكونش باينة لان زوجى مش بيحب ريحتها :D وفى سؤال سابق ، انا عندى بطاية ملظلظة وعايزة اعملها بس بطريقتك اللى انا لسه معرفهاش ممكن يا جميل
دندن عندى سؤال بالنسبة للكبده ، ريحتها بتبقى باينة ، وانا بحطها فى ميه مغلية وبشيلها على طول ،...
انا هقولكم يا اولاد طريقه بطاطس باللحم والكمون هائله بعد اذنك يا دون ( ملف 1 )
تجيبى بصله كبيره وتقطع صغيرويوضع عليها ملح وفلفل وتترك شويه نفرم خمس حبات ثوم ثم نضع شويه زيت ذره فى حله تيفال وعلى النار نبدا بوضع البصله ثم الثوم ثم كثير من الكمون ونضيف قطع من اللحم مقطعه صغير تترك لتستوى مع اضافه حبه حبها وورق لوروا مع اضافه ماء عند الزوم لما تستوى اللحم نضيف مكعبات البطاطس وتترك حتى تنضج اعملى كميه كبيره عشان هتتخانقوا عليها (الكمون اهم حاجه ( هبة عبد العظيم )
don
don
Awatef Awatef :
صينية دجاج بالخضار فى الفرن ( ملف 1 )

فرخة مغسولة بالدقيق والملح ثم بالماء كويس _ عدد 3 حبات بطاطس _3 حبات بصل _ 3 حبات فلفل رومى _ملح _فلفل اسود ناعم _كمون _بهارات فراخ _كزبرة ناشفة _زيت

الطريقة

قطعى البطاطس و البصل و الفلفل الرومى حلقات متوسطة

اخلطى الملح و الفلفل و البهارات و الكمون و الكزبرة

مع بعض ثم حطيهم على الفرخة و افضلى قلبيهم مع بعض كويس

هاتى الصينية و ادهنيها كويس زيت ثم حطى شوية خضار ثم رصصى اجزاء الفراخ

ثم ضعى باقى الخضار وو ضبى الخليط كدة بأيدك

ثم ضعى حوالى 2 ملعقة زيت

غطى الصينية بورق فويل و دخليها الفرن حوالى 1 ساعه

او ازيد نص ساعة لحد ما تبصى عليها و تنغزى الفراخ بالسكينة

تلا قيها استوت شيلى الفويل وسيبيها 5 دقايق

يادوب تاخد لون من فوق و حيكون فيها
شويه صوص
بالهنا و الشفا
don
don
Awatef Awatef :
الملوخية الخضراء (ملف 1)

نص كيلو ملوخية تقطفيها من العيدان ثم تحطيها فى مصفاة و تغسليها كويس جدا لحد ما الطين كله ينزل و تبقى المياة نضيفة افرشى جرنال فى الهواء و افرشيها علية لحد ماتنشف بس ابقى قلبيها بايدك و بعدين تخرطيها بالمخرطة ناعم .
2 كوب شوربة اى نوع عندك ارانب او فراخ او حتى ماجى (2مكعب) ثوم مهروس _ كزبرة ناعمه_ ملح
الطريقة:
اغلى الشوربة كويس جدا (ابقى اظبطى الملح)
ثم خدى منها ملعقتين فى طبق صغير و الملوخية المخرطة و قلبيهم جامد لحد ما الملوخية تفك
ثم حطيها مع باقى الشوربة على النار
والنار مش عالية فى طاسة صغيرة حطى ملعقة سمن اما تسيح حطى الثوم المهروس حوالى ملعقة كبيرة لما يصفر حطى الكزبرة حوالى نص ملعقة كبيرة مليانة يادوب تقليبة و روحى طشاهم على الملوخية تقليبة واحدة و اطفى النار و غطيها و بالهنا و الشفا
إســـــراء
إســـــراء
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على طريقتى المقادير: 2 كيلو باذنجان رومى- 5 فصوص توم - نصف كيلو طماطم - نصف كيلو لحمة مفرومة - 2 ورقة لاورا - ملح فلفل - 2 بصلة- قرون فلفل اخضر (حسب الرغبة) الطريقة: يقشر الباذنجان ويقطع حلقات سميكة يحمر فالزيت ويرفع منه ويوضع على ورقة تتشرب الزيت الزائد عصجى اللحمة بتشويح الصلة ثم اضيفى الثوم واللحمة والتوابل وقلبى جيدا حتى يجف الماء نضع عصير الطماطم حتى يتسبك جيدا ثم نضع طبقة باذنجان ثم طبقة لحم وهذا حتى نصل الى نهاية الخليط ويزين بقرون الفلفل الاخضر على الوجه ثم ادخليه الفرن حتى ينضج و يقدم مع سلطة طحينة.
انا جيت يا بنوتة كان عندى مشاكل فالكمبيوتر والنت والحمد لله المسألة اتحلت مسقعة الباذنجان على...
يعطيكي الف الف الف عافية
جبتي لي غلطتي فين
اصل انا اقولك جربت المصقعة المصرية في ابو شقرة :27: ودخت علييييييييييها
وصار ماعندي شغلة في مصر غير رايحة ابو شقرة راجعة من ابو شقرة
بسببها

بس لما جيت اعملها في البيت عملتها كأنها مصقعة من بتاعتنا فما طلعت تمام
عارفة سبكت بصل وطماطم وثوم وفلفل رومي
وبعدين رميت حطيت اللحمة ولما تعصجت وذبلت واستوت حطيت الباذنجان
فما نفعتش :(
بس خلاص بكرا بإذن الله حأجرب طريقتك وارد لك خبر
مشكووووووووووورة ما قصرتي