انا سلفيه

انا سلفيه @ana_slfyh

عضوة جديدة

طريقة عمل المكرونة بالصلصه البيضاء ضروووووووووووورى يا اخواااااااااااات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اطباق عالم حواء

السلاااااااام عليكن ورحمة الله وبركاته
كيفك حالكن جميعا وكل رمضان وانتم طيبااااااااااات وفي طاعه وايمان دائميييييييييين .
معلشي يا اخوااااااااات عايزه طريقة عمل المكرونه بالصلصه البيضاء زوجي نفسه ياكلها وانا مش عارفه طريقتها اللي تعرفيها يا ريييييييييييت تقولي عليها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وجزاكن الله الفردوس الله وجمعني واياكم بها في مستقر رحمته.
5
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

نوارة طيبه
نوارة طيبه
اهلا فيك اختي ،،،،،
انا راح اذكرلك طريقه مره حلوه 00اسلقي المكرونه
اعملي لحمه مفرومه،،،،،
اعملي الصلصه البيضاء وهى عباره عن00انا ماالتزم بمقادير معينه تقدري تحددي الكميه حسب الصينيه 00
كوب حليب سائل
2ملعقه نشاء
3ملاعق دقيق
3ملاعق زيت
شوية سكر
وعلى طول توضع بالخلاط وتخلط جيدا
ثم توضع في قدر و توضع على النارويضاف اليها رشة ملح وممكن فلفل ابيض وخليك تحركي فيها حتى تحسي انها صارت ثقيله
احضري الصينيه وضعي فيها قليلا من الصلصه يعني ادهنيها
ثم ضعي مكرونه وفيه طريقه حلوه ان المكرونه تكون كميتها قليله لاانها راح تكون طبقه واحده
ثم ضعي اللحمه المفرومه
ثم الصلصه البيضاء
وادخليها الفرن
تلاحظي ان المكرونه طبقه واحده عشان كذا لما تسلقي المكرونه لا تكثريها،،،،،،احسها كذا احلى
وممكن تعمليها طبقتين
مكرونه ثم لحمه ثم مكرونه واخيرا الصلصه000
واسفه على الاطاله
انا سلفيه
انا سلفيه
اهلا فيك اختي ،،،،، انا راح اذكرلك طريقه مره حلوه 00اسلقي المكرونه اعملي لحمه مفرومه،،،،، اعملي الصلصه البيضاء وهى عباره عن00انا ماالتزم بمقادير معينه تقدري تحددي الكميه حسب الصينيه 00 كوب حليب سائل 2ملعقه نشاء 3ملاعق دقيق 3ملاعق زيت شوية سكر وعلى طول توضع بالخلاط وتخلط جيدا ثم توضع في قدر و توضع على النارويضاف اليها رشة ملح وممكن فلفل ابيض وخليك تحركي فيها حتى تحسي انها صارت ثقيله احضري الصينيه وضعي فيها قليلا من الصلصه يعني ادهنيها ثم ضعي مكرونه وفيه طريقه حلوه ان المكرونه تكون كميتها قليله لاانها راح تكون طبقه واحده ثم ضعي اللحمه المفرومه ثم الصلصه البيضاء وادخليها الفرن تلاحظي ان المكرونه طبقه واحده عشان كذا لما تسلقي المكرونه لا تكثريها،،،،،،احسها كذا احلى وممكن تعمليها طبقتين مكرونه ثم لحمه ثم مكرونه واخيرا الصلصه000 واسفه على الاطاله
اهلا فيك اختي ،،،،، انا راح اذكرلك طريقه مره حلوه 00اسلقي المكرونه اعملي لحمه...
السلااااااااام عليكمن ورحمة الله وبركاته
جزاكي الله خيراااااااااا حبيبتي ربنا يبارك فيك يا رب انقذتيني والله.
رااااااااح اجربها واقولك علي النتيجه ويارب تطلع حلوه مني وما اسوي شئ غلط فيها.
وكل رمضان وانتي طيبه يارب وفي علو همه وسابقه بالنيل بالفردوس الاعلي.
انا سلفيه
انا سلفيه
السلااااااااام عليكمن ورحمة الله وبركاته جزاكي الله خيراااااااااا حبيبتي ربنا يبارك فيك يا رب انقذتيني والله. رااااااااح اجربها واقولك علي النتيجه ويارب تطلع حلوه مني وما اسوي شئ غلط فيها. وكل رمضان وانتي طيبه يارب وفي علو همه وسابقه بالنيل بالفردوس الاعلي.
السلااااااااام عليكمن ورحمة الله وبركاته جزاكي الله خيراااااااااا حبيبتي ربنا يبارك فيك يا رب...
السلام عليكن ورحمة الله
جزيتي خيرا اخيتي الحبيبه ماشاء الله عليك جميله طريقتك في المكرونه.
والله زوجي اعجب بيها انهارده جدااااااااااا وقال لي اعملي منها علطوووووووووول.
زائرة
اسبقتني اخني نوارة طيبة لكن المهم انك لقيتي الطريقة ..
تقبلي تحياتي ..
نوارة طيبه
نوارة طيبه
الله يبشرك بالخير يااااااارب
ويجزاكي بالمثل