ورقة الربيع
ورقة الربيع
ياي حلوه الاشياء شكرا لتجاوبكم معي
اذا فيه اشيا كمان علموني
السعودية2007
السعودية2007
شنط لحفظ ادوات البيبي

الباترون
tasneem2006
tasneem2006
حبيبتى انا كمان انتظر مولودى الاول وعندى نفس الرغبه وعملت شئ بسيط اعتقد انه هينجح لما اكمله للآخر باذن الله هقولك تعملى ايه بس اعذرينى معنديش امكانية التصوير وحاولى تفهمينى
اذا كان عندك شماعات سلك الومنيوم فكيها بالبنسه وافرديها للآخر
حددى مقاس السرير انا عملت طوله 75سم وعرضه 40سم وقصى من السلوك5 بمقاس الطول و4 سلوك بمقاس العرض
وفيه طريقه تانيه انك لما تفكى الشماعات توصليهم كلهم ببعض دون قص ولا حاجه وتلفى السلك على هيئة مستطيل بالطول والعرض اللى تحبيه وتنزلى منه ارتفاع حوالى 20 سم وتعملى مستطيل تانى بنفس طول وعرض المستطيل الاول وتشبكى الطروف الثلاثه الباقيه بثلاث ارتفاعات 20 سم ودى طريقه افضل عشان يكون السرير امتن انا عملت الطريقه الاولى وبعد ما خلصتها اتمنيت لو انى لم اقص ووصلت السلوك افضل
معنديش شئ اوصل به الا الشيكرتون وفعلا ثبتهم به اذا عندك طريقه افضل او مكواه للمعدن هيكون افضل
وصلى سلك بمنتصف المستطيل الاسفل ليكون حامل للمرتبه السفنج
اشترى مترسفنج سمك مناسب للمرتبه وليكن ارتفاعه 5 سم وقصى مرتبه بطول وعرض السرير لكن نقصى سم واحد فقط واشترى 1 متر سفنج رقيق ارتفاعه حوالى سم او 2 سم بالكتير وقصى منه مرتبه صغيره ولتكن طول 50 فى عرض 25 واتركى الباقى لتغلف جناب السرير
قصى كرتون بنفس مقاس المرتبه السميكه وضعيه اسفلها وقصى كرتون يغطى الجناب ايضا بطريقه يسهل وصلهم معا
يعنى غلفى السرير بالكرتون المقوى الخفيف ثم غلفى الجناب بالاسفنج الرقيق ايضا واختارى اى طريقه لتثبيت الكرتون والاسفنج معا اما بالغراء او الشمع
وغلفى المرتبه الرقيقه ببلاستك كى لا تبلل من الطفل وهتحتاجيها كلما حملتى الطفل
عشان تغلفيها بالبلاستك اذا لم يكن عندك اله لحم اكياس الخضار ممكن تلحمى اطراف الكيس او المشمع بالمكواه حطى على الغلاف قماشه وامشى عليها بالمكواه هتلحم باذن الله
بعد ما غلفنا السرير بالكرتون وغلفنا المرتبه الرقيقه بالمشمع وقصينا المرتبه الاساسيه اذا تكون عندنا هيكل السرير وفاضل التغليف بالقماش والتزيين وانا لسه فى هذه المرحله وهقولك نعمل ايه
اذا متوفر عندك 3 متر قماش يكون خير اذا لا يبقى لازم تشترى
قصى نفس المستطيل اللى فى اسفل السرير مثلا انا عندى مقاسه 75 وعرضه 40 وزودى على المقاس 2 سم من كل جهه لعمل حساب الخياطه عندك ارتفاع السرير 20 سم اذا هقص قماش بعرض 44 سم وعندى طولين 75 وعرضين 40 اذا الطول هيكون 230+8 سم للزوايا=238 سم اذا عندك طول اكتر كترى كيف استطعتى ثم زمى ليعطى شكل احلى انا معنديش قماش اكتر عشان كده هقيس الطول بالظبط ومش هيكون مكشكش للاسف لكن لو عندك طول القماش اكتر زيدى براحتك ثم اوصليهم بالقاعده وزينى مكان الكشكشه الخارجيه (اللى هتبان من خارج السرير) بالدانتيل ليعطيكى كرانيش جميله ثم ضعى على القاعده من الداخل كرتون مقوى بنفس مقاس المستطيل ثم ضعى السرير بداخل القماش على القاعده ثم اطرحى القماش داخل السرير ليغلفه جيدا
غلفى المرتبه الاساسيه بقماش جميل واعملى سوسته من احد الجناب ليسهل فكها وغسل القماش ونفس الشئ مع المرتبه الرقيقه غلفيها بالقماش واتركى جانب مفتوح وضعى الدانيل على حواف القماش ليعطى مظهرا جميلا للمرتبه المحموله
كده خلاص مبروك علينا السرير
ممكن اذا عندك ابلكاش تستعمليه بدلا من السلوك الالومنيوم وممكن اذا عندك طبق بلاستك مستطيل او على شكل البانيو خفيف ممكن تغلفيه بنفس الفكره وتعملى المراتب بنفس الطريقه
وممكن تشترى شبك بلاستيكى وتعملى العلبه المستطيله بكل سهوله وتغلفيه بنفس الطريقه
شوفى ايه يناسب امكانياتك الماديه والتنفيذيه وورينا الهمه
عائشةسائق
عائشةسائق
ان شاء الله تقومى بالسلامه انتى ومولودك وربنا يجعله من الصالحين باذن الله
ان شاء الله تقومى بالسلامه انتى ومولودك وربنا يجعله من الصالحين باذن الله
:26:
ورقة الربيع
ورقة الربيع
شكرا لكم اغراضكم حلوه
اذا فيه زياده عنكم لاتبخلون بها علي
تعرفون متحمسه اطبق افكاركم