مشروع لا يكلف شئ والربح انتي وشطارتك

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

انا سبق وعرضت مشروع تثبيت الخرز و انا ان شاء الله سوف ارض على اى سؤال انا ابتديت المشروع ده لوحدي والان عندي 40 بنت و البدايه كابت عن طريق الصدفه و انا سوف اجيب علي السؤالين اللي وصلوني ايوه انا اتعامل مع محلات ولكن اغلب الوقت اعمل مع مصانع الملابس من عبايات وبلوزات وكل انواع الملابس تقريبا وكذلك اعمل مع الاتيليهات اما بالنسبه لسؤال الاخت اسماء فالخرز متوفر في الازهر والموسكي بالقاهره و المنشيه في الاسكندريه و انا من محافظه الغربيه وهناك محلات في كل بلد تقريبا تبيع الخرز <عند محلات الخرداوات و مستلزمات الخياطه> اما بالنسبه للتصميم فبعضه اقوم برسمه بيدي و اشتري البعض الاخر من مكتب تصميم وفي الغالب يأتي شغل المصانع بتصميم المصنع يعني انا مجرد انفذ ما يطلبه المصنع و انا مستعده اعلمكم اي شئ مرتبط بشغل الخرز ومستعده اجاوب علي اي سؤال:26:
12
9K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ستايل أكاديمي
جزاك الله خير اختي وكثر من امثالك ..
و بالتوفيق للجميع
انا لست متخصصه في الخرز و لكن اعرف الأساسيات فقط ... انا في تصميم الأزياء
وسؤالي بعيد قليلا عن هذا المجال ..
اريد ان اسألك عن تسويق المهارة .... كيف ممكن اقدم نفسي لمصانع الملابس .. ارجوكي ان ترشديني بالتفصيل لذلك .. لأني املك جميع المهارات الفنيه و الإبداعيه ولكن لا استطيع عرض فني و ابداعي بطريقه مشوقه و صحيحه ...
رشا_ام سما
رشا_ام سما
دي حاجه بسيطه خالص قومي في البدايه بعمل عينه من شغل ايدك ثم حاولي ان تعرفي اسماء بعض المصانع او مصانع لديها محلات اذهبي اليها وقدمي نفسك و يفضل ان تقومي بعمل كروت شخصيه عليها اسم مشغلك و ارقام تليفوناتك م <اتيليه .........> < للتطريز اليدوي> واعرضي عليهم شغلك و قومي بتوزيع الكروت علي كل احبابك و هكذا
عنووود الصيد
عنووود الصيد
هلا اختي ودي أسألك هل تحتاج ادوات او آلات ام انه مجرد الابرة ودي تعلمينا تفاصيل أكثر الله يجزاك خير
رشا_ام سما
رشا_ام سما
هلا اختي ودي أسألك هل تحتاج ادوات او آلات ام انه مجرد الابرة ودي تعلمينا تفاصيل أكثر الله يجزاك خير
هلا اختي ودي أسألك هل تحتاج ادوات او آلات ام انه مجرد الابرة ودي تعلمينا تفاصيل أكثر الله...
اخوتي في حب الله هذا المشروع يعتمد في الاساس علي شغل الابره اي تثبيت الخرز او كما يعرف بشغل <الشك> ولهذا لا يكلف اي شئ مثلا تأتيني عروسه لعمل فستان خطوبه اقوم اولا بتحديد المديل قد يكون في كتالوج او موديل من علي النت و احدد الوانه ثم اقوم بشراء الخرز المطلوب < خرز ، ترتر ، احجار ...........>و ابدء الشغل و علي مقدار المجهود المبذول و ثمن الخامات يكون السعر و بالطبع هذا يختلف عن حساب شغل المصانع وده علشان الكميه ويمكن بعد فتره من العمل او التي عندها رأس مال ان تقوم بشراء ماكينه تطريز < لعمل شغل الخيط > و كذلك يمكنها تصنيع العبايات و الملابس و عمل موديلات خاصه بها وهذا ما اقوم بعمله الان بمساعده من زوجي الحبيب و ذلك لخبرته في هذا المجال :26:
Posy007
Posy007
رشا و شغل زي ده مربح ز لا تعب كتير و ارباح قليلة