whiteangle

whiteangle @whiteangle

عضوة فعالة

التجاره الالكترونيه حد يفيدنى

المشاريع والافكار التجارية الشاملة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياريت حد يفيدنى لو عايزة اجيب حااجات وابيعها عن طريق الانترنت هل الموضوع ده ممكن يكسب و كمان بالنسبه للشحن ازاى اعرف نسبه الشحن للبلاد المختلفه
وكمان لو فعلا بدات ايه يضمنلى ان المشترى هايعتلى الفلوس فعلا ؟؟؟

جزاكم الله خير
10
5K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

نيمو!
نيمو!
ممكن يكسب بنسبة بسيطه انت تحددينها
الشحن انت لما تطلبي من موقع يعطيك السعر النهائي شامل الشحن + الضرائب وقتها انت تحسبين عمولتك
ومن ناحية ان تضمنين المشتري انت ماتسوين امر الشراء النهائي الا لما يجيك المبلغ

يعني مثلا

انا طلبت منك قطعه

فورا تدخلين للموقع وتضيفينها لسلة تسوقك

راح يطلع لك سعرها + مبلغ شحنها

تعطيني المجموع + عمولتك أحول لك المبلغ وانت متى ماوصلتك تشحنينها لي

أو فيه مواقع تقدرين تدخلين عنوان ثاني تشحنين له فتدخلين عنوان المشتري
كذا أوكي !

نصيحه جربي اطلبي لنفسك اول + اهلك واصحابك الى ماتتمكنين من الشغله وتفهمينها
نيــــــــــراز
هلا وغلا اختي

التجاره من النت مفيده نعم مفيده لانها وسيله من احد وسائل تسويق السلعه

هل تكسب نعم تكسب والمكسب انتي تحدديه يعني ممكن تجيبي مثلا تيشرت بحكم لهجتك مصريه خلينا نقول على 5 جنيه لانها جمله انتي ممكن تقولين ابي ابيعها على 10 جنيه او على 15 جنيه او ان شاء الله على 60 جنيه شي راجع لك انتي

خلينا نفرض انك راح تبيعيها على 15 جنيه اوكي هذا سعرها الاساسي وخلينا نقول سعرها الجمله 10 جنيه اوكي طيب

هل استخدمتي تاكسي في الطلبيه كم اخذ منك التاكسي 10 جنيه قسميها على عدد القطع اللي شريتيها لنفرض اخذتي درزن يعني 12 حبه اوكي اضيفي جنيه على كل قطعه صارت القطعه على 16 جنيه اوكي

طيب نجي القطعه احتاجت مثلا كيس تغليف او كرتون تغليف كم كلفك الكرتون 2 جنيه تضيفيها على القطعه صارت 16 + 2 = 18 جنيه طيب الين الحين حلووو

تجين تعرضين على البنات التي شيرت على 18 جنيه من غير قيمة الشحن كم يكلف الشحن من مصر للسعوديه مثلا 60 جنيه صراحه ما عندي خلفيه لكن خلينا نقول 60 جنيه والزبونه طلبت 3 تي شيرت

3* 18 = 54 جنيه + 60 جنيه = 114 جنيه

خلاص ترسلين لها رساله عن طريق الايميل او عن طريق الرسائل الخاصه وترسلين لها رقم حسابك وهي ممكن تعملك ايداع او حواله عن طريق الويسترن وبعدين اذا استلمتي فلوسك كامله تشحني لها الطلب بعد ما تاخذي معلوماتها كامله

بالاضافه انك تذكرينها انها تدفع قيمة الحواله غير قيمة الطلب اتوقع الحواله 35 ريال يصير ما يخصموها من 114 انتبهي

والله يكتب اللي فيه الخير يارب هذا مثال انتي تقيسي عليه حساباتك الثانيه
حلا روحنا
حلا روحنا
اش يضمنك ان الزبونه يعطيكي الفلوس بعد الطلب ..

هذه الطريقه انا اعملها

لااااااااتطلبين الين يتحول عربون على حسابك .. ولما توصل الطلبيه يتحول بقية المبلغ وتنشحن الطلبيه

..

للأسف في بنات يبغو ياخذو الفلوس كلها قبل ماتطلب .. هنا يتدخل الشرع وحكمه حرااام ( لأنه بيع ماليس لديك )

فا أحسن شي العربون ..
دلوعة وبكيفي
دلوعة وبكيفي
انا بعد ابغى اعرف من وين احصل على البضاعه؟

وشلون اتعامل مع محلات الجمله؟
whiteangle
whiteangle
انا بعد ابغى اعرف من وين احصل على البضاعه؟ وشلون اتعامل مع محلات الجمله؟
انا بعد ابغى اعرف من وين احصل على البضاعه؟ وشلون اتعامل مع محلات الجمله؟
شكرا على ردك بس تفتكرى الاقى المواقع دى فين انا كنت فاكره انى انا بشترى بضاعه وتكون عندى فى البيتوبعدين اعرضها على الانترنت واللى يطلب ابعتله بس المكشله انى عايشه فى كندا واكيد الشحن هايمون غالى بسبب بعد المسافه
ولا انتى ايه رايك؟؟؟!!!!

كفيتى ووفيتى ربنا يبارك فيكى
بس زى ماقلت لاختنا فى المشاركه للى فاتت انى عايشه فى كندا فتفتكرى بيكون الشحن غالى؟؟؟؟

طيب وايه يضمن للزبونه انى مش هاخدعها واخد الفلوس وماابعتلها حاجه ماهو اكيد مش هايبعتولى الفلوس لانهم مش عارفينى؟
معلش بسال كتير بس لانى لا افقه شيء فى هذا المجال وحابه اتعلم

وانا كمان ياريت البنات يفيدونا