نوووفا
نوووفا
اختي قصدك الصياديه

اللي مع السمك

تحمري البصل لين مايصير بني غامق مره وتصفيه من الزيت وتطحنيه في الخلاط حتى يصير مووويه المهم وتحطي منه كم ملعقه على الرز وهو يطبخ مع البهارات والابازير الخاصه بهذا النوع من الرز

اختي ترى انا ماعمري سويتها بس اشوفهم يسووها كذا في البيت اسئلك امي ان شالله وارد بشكل افضل بس مدري هل هذا النوع من الرز البني اللي تقصديه
lovely angel
lovely angel
شوفى الطريقه دى
وان شاء الله تطلع اللى تقصديها

لو افترضنا انك هتعملى 2 كوب ارز
تضعى ملعقة سمن على النار وعليها ملعقه كبيرة مليانه سكر حتى اول ما يحمر السكر ويصير لونه بنى ضعى عليه الارز المغسول وقلبى كويس على نار متوسطه مع اضافة نصف ملعقه صغيرة قرفه وحتى يشرب الارز اللون اللى تحبيه بعدها ضعى الماء والملح-لا تنسى الملح-وممكن تضيفى زبيب حسب الرغبه
وكملى سواه عادى

ويغرف وضعى عليه المكسرات والكبد
وبالهنا والشفا

على فكرة الطريقه دى معتمده عندنا فى الاسرة وبتطلع رووعه
مزاج
مزاج
السلام عليكم
وهذي طريقتي اللي اسويها

اولا تقطعي البصلة وضعيها في القدر مع ملعقة من الزبدة او الزيت او السمن اللي تفضليه انتي واضيفي عود قرفة حبتان من الهيل 2 من القرنفل وحمريها على النار مع التقليب المستمر حتى تتحمر البصلة وتسود ويطلع ريحتها ثم اضيفي مقدار من الماء المغلي ولكن انننننتبهي لا يطططططششش في وجهك اضيفيه بحذر وخليه على النار يغلي لمدة 10-12 دقيقة علشان يكتسب الماء اللون البني من البصل ثم ضعي الرز والملح طبعا تكوني مغسلاه من قبل مع اضافة قليل من الماء بدل الماء اللي اتبخر قبل ما تضعي الرز وان شاء الله يكون هذا اللي تبغيه وسلامتك
om sarah
om sarah
حبيبتى انتى عوزة الارز الصياديه الى يتاكل مع السمك ام الارز الحلو بالى بيتاكل مع المكسرات ؟؟؟
منقاشة
منقاشة
أنا بعد بدي الأرز اللي مع الصيااادية