الواحه النديه
كل سنه وانتم طيبين اولا :)
انا هقولك طريقه عمل المصارين في مصر الى هي الامعاء الدقيقه بتاعه الخروف او البقره او الجاموس مع ملاحظه ان من الافضل عدم استخدام بتاعه الخروف علشان بتبقى رفيعه جدا
نبدا بالطريقه: :cook:
خمس كبايات ارز - حزمه من البقدونس والكرفس والشبت - بصله كبيره مفرومه - ملح و بهارات - صلصه - 4 ملاعق اكل سمنه .
تخلطيهم كلهم على بعض وتحشي بيهم المصارين ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تجيبي طبق تحطي فيه كميه من الخلطه وتكوني مقطعه المصران بطول 10 او 15 سم وتمسكيه من الجهه اللي هتحشيه منها بصباع الابهام والسبابه بتاعه اليد اليسرى وابهام اليد اليمنى وسبابتها بدخلى بيها الحشوه
بس متكبسهاش على الاخر خليها مبططه علشان متنفجرش وهي بتتسلق

بعد كده بتكونى محضره ماء السلق (ماء مغلى متبل ومملح فيه بصله و طماطم وحبهان يعني زي ما بتعملي شربه عاديه)
وتحطي فيه المصران المحشي و تسبيه يستوي لمده ساعه تقريبا لحد ماتكوني قادره تشكي المصران بسهوله
وبعد كده تنشليه وتحمريه وبالهناء والشفاء :10_8_10:
زائرة
جزاكم الله خير على كل هالاطباق ..ربي يعافيكم ويخليكم
حتى شكرا لـ NeeNee ولو انها ما بتاكل هلاشياء العجيبة !! :)
أم كريم
أم كريم
احلى طريقه عمل كرشه الخروف طريقه خماتى الله يحفظها ودى طريقه من الصعيد الجوانى بس طعمها حلو جدا وطريقتها سهله طبعا التنظييف ماعليه كلام وكمان ياريت تغسليها بالملح هى والمصارين طبعا تقطع الكرشه الى مربعات وبعدين تلفى المربع كانه صابع وتقطعى قطعه من المصارين وتربطى الصباع وممكن طبعا بس انا مش عايزه اصعب المساءله عليكى انك تحطى فى المربع ده اى جزء من الاحشاء زى الرئه وبعديت تربطى عليه بقطعه المصارين وبعدين تجيبى كميه كبيره من البصل المفروم ونضعى عليه السمن وتتركيه الى ان يصفر قليلا وبعدينتضيفى الكرشه المقطعه او المربوطه زى مانت عايزه وتسيبيها فى قلب البصل لحد ماتستوى وتزودى الميه اول باول لانها هى نفسها بتنزل ميه والمفروض لما تستوى بيكوت معاها صوص لذيذ جدا من البصل والميه الى اتسبكوا معاها دى طريقه حماتى والله لذيذه واى استفسار انا حاضره
hayom
hayom
انا بحب اكل الكرشة قوى بعد التنظيف حطى الحاجة تتسلق وبعدين فصوص ثوم وجت ثم عصبر طماظم وخطى الكرشة لح\د التسيبك ويالهنا والشفا
ام الفهود 2005
ام الفهود 2005
اهلين بالجميع
اكلتي الكرشه ولا لسا باقي الحلق اعطيك كم طريقه
.........................
اولا الكمونيه بالكرشه
قطعي الكرشه صغار بعد التنظيف
وقطعي بصل صغار
وطماطم
وثوم
الطريقه
حمري البصل واضفي الكرشه والطماطم والثوم