أراندا

أراندا @aranda

عضوة نشيطة

الحناء.........كارثة

العناية بالشعر

انا بستعمل الحناء من حوال شهرين مره اسبوعيا حسب طريقهCANDY CAN

بس من اسبوعين لاحظت وانا بمشط شعري ان الشعر المتساقط مابينزل من الجذور ولاكن قطع صغير وكانه مكسور من النص ولما امسك شعره واشد بسيط عليها تتكسر من تحت وتسقط وانا سمعت من اسبوع فى حلقه برنامج فى المستقبل الاخصائيه قالت ان الحنه وسيله لتلوين الشعر بس كميه كبيره من النساء اشتكوا ان الحنه بتغلف الشعره وبعدين تسقط وقالت ان ده سببه احتوائها على الرصاص

بس بجد يا اخواتى انا فى وارطه وارجوا انكم متبخلوش على بالمشورة واللى بيستخدم الحنه يقلى اذا فعلا بتعمل كده ولا ده من حاجه اخري

وياريت الاخت CANDY تساعدنى وبقيه الاخوات:29:
19
12K

هذا الموضوع مغلق.

أمة الرحمان
أمة الرحمان
يا حبيبتى الحناء بها مادة تسبت جدور الشعر و تساعده على النمو لكن لا تستخدم لصاحبة الشعلر الجاف لانه تزيد مشاكله عندما تجعله اثقل
من الممكن ان تكونى مريضة او تتناولين دواء معين او فى حالة نفسية سيئة
و يمكن ان تكون الحناء مغشوشة و على ما اعتقد هدا هو السبب
&الأمل&
&الأمل&
اختي افروديت
بالعكس الحناء يغذي الشعر ما يخربه
بس انتي من كلامك يمكن ما استخدمتيه صح
يعني انت الظاهر تستخدمينه اسبوعيا وهذا خطا الحنه تستخدم مرتين او مرة بالشهر ولازم ما تغسلين شعرك اذا كان عليه حنه بالصابون مباشرة
لازم اول تغسلينه بالماء ولما ينشف تحطين عليه زيت او اي حمام زيت وتغسلينة
وتقبلي تحياتي
الدانه الاصليه
كلام مثايل صحيح الخطوه المهمه في الحناء انك بعد مايجف من الماء تزيتيه عشان مايصير جاف ويسببلك التقصف وتقسليه بالماء فقط وانشاء الله تلاقين نتيجه......
لوجين
لوجين
يا مرحبا بك يا ARANDA ...

عزيزتى الحناء مغذي للشعر ومفيد...

ولكن استعماله يكون حسب جدول تضعينه لك ......

فانا استخدمه كل اسبوع او اسبوعين واضع عند خلطه المحلب معه...

لان المحلب معروف عنه انه يغذى الشعر ويكون بارد على الشعرة...

ولايعمل خشونة ولا جفاف او تقصف.......اعملى ذلك وسوف ترين...
ماجنتا
ماجنتا
شوفي اول شيء لاتحطي الحنا وهو زي العجينة لا خليه خليط زي المستحلب حلو زي ممكن اقولك اللبن الرايب الزبادي او اخف حبتين بعد كده خليه سبع ساعات بعدين ادهنيه بزيت وبشويش عليه لانو يكون مشبك على بعضه وجاف نوعا ما بس لسه في رطوبه خفيفة من جهة فروة الراس ادهني كويس يعني غرقيه زيت وسيبيه قد ماتبغي واغسلية وبس

هو اتكسر لان شعرك جاف مرة وكمان لانك خليته على شعرك يمكن مدة طويلة وهو عجينة فجفت العجينة الثقيلة على شعرك وبدات تنشف عليه وكسرته

انتبهي على شعرك
باي