ام الامامير
ام الامامير
جميله وحااعملها لطمطم اكيد حتفرح بيها وكل سته وانت طيبه بس ممكن تلحقيني بباترون لكوفيه عشان يبقي طقم
عطر الـــورد
عطر الـــورد
تسنيم يا حبيتي جزاك الله خير على الشرح

الله يسعدك قلبك

مالي أطفال أنا آنسة بس بعملها إن شاء الله لبنات أخوي الله يحميهم قماري

تحية قلبية لك
modylolo
modylolo
تسنيم انا مش بعرف كروشية خالص ما اعرفش غير السلسلة للاسف بس نفسي اعملها لياسمينا بنتي معلش حاضطر طبعا استني لبعد العيد فلو ممكن بما انها غرز سهله زي ما بتقولي تشرحيهالي ببطء
tasneem2006
tasneem2006
انا ماعندى بنت عندى اولادى صبيان بس بعملها باذن الله لبنات صديقاتى بحب اهديها لهم تسلمى وفى انتظار المزيد
انا ماعندى بنت عندى اولادى صبيان بس بعملها باذن الله لبنات صديقاتى بحب اهديها لهم تسلمى وفى...
ان شاء الله تكون هديه جميله ويفرحوا بها جدا وكمان مش هتكلفك حاجه اى خيط ابيض فايض عندك
tasneem2006
tasneem2006
جميله وحااعملها لطمطم اكيد حتفرح بيها وكل سته وانت طيبه بس ممكن تلحقيني بباترون لكوفيه عشان يبقي طقم
جميله وحااعملها لطمطم اكيد حتفرح بيها وكل سته وانت طيبه بس ممكن تلحقيني بباترون لكوفيه عشان يبقي...
وانت طيبه حبيبتى ومن عيونى الباترون لشنطه بردك بس ممكن تعمليه لكوفيه او بلوفر زى ما تحبى
انا اسفه بعت الاتنين باترون انا كان قصدى باترون وصوره
كمان عندى باترون تريكو جميل جدا بس مش عارفه انزله لكن هشرحه عشان مودى حبيبتى وكل اللى يرغب يعمله وممكن يتعمل كروشيه بردك بس تخيلى ان كلامى عن الكروشيه المهم العدد
باترون Hello Kittyالوان الخيط:الاساسى ازرق فاتح او نيللى يكون اجمل -ابيض- واحمر كميه بسيطه
ابدئ ب 42 غرزه اذا لاحظتى انها صغيره كبرى كيف تشائين لكن اعملى حساب الزياده اللى حطتيها :ملحوظه:كلمة سيبى اقصد بها اعملى الرقم اللى بعدها باللون الازرق الاساسى- وكلمة اعملى اقصد اشتغلى باللون الاخر- كلمة Hello Kitty هنشتغلها كلها باللون الاحمر اما القطه نفسها هنشتغلها باللون الابيض وتركبيلها نين بالسود وانف بالاصفربعد ما نخلص الشغل خالص)
عند السطر العاشرفى سادس وسابع غرزه اعملىهم باللون الاحمر وكملى باقى السطر باللون الازرق
11-اعملى باللون الاحمر سادس غرزه وسيبى غرزتين واعملى ال9و10وسيبى غرزتين واعملى 13و14وسيبى غرزتين واعملى17وسيبى غرزه واعملى 19وسيبى غرزه واعملى21وسيبى 3غرز واعملى25وسيبىغرزتين واعملى 28وسيبى غرزه واعملى 30وسيبى غرزه واعملى 32و33وسيبى غرزتين واعملى36وسيبى غرزه واعملى 38
12-اعملى غرزه حمراء فوق اول غرزتين حمر وسيبى غرزه واعملى غرزه حمراء وسيبى 3 غرز واعملى غرزه حمراء وسيبى غرزه واعملى واحده حمراء وسيبى غرزه واعملى واحده حمراء وسيبى غرزه واعملى واحده حمراء وسيبى غرزتين واعملى واحده وسيبى واحده واعملى واحده وسيبى واحده واعملى واحدهوسيبى 2 واعملى واحده وسيبى 3 واعملى واحده وسيبى 3 واعملى واحده
13-اعملى حمراء فى سادس غرزهسيبى 3 واعملى 1 سيبى 3واعملى 1 سيبى 2 واعملى 1 سيبى 1 واعملى 1سيبى1واعملى1سيبى 2 واعملى 1 سيبى1واعملى 1سيبى 1 واعملى1سيبى 1 واعملى 1 سيبى 1واعملى 3سيبى 1واعملى 1 سيبى 1 واعملى 1
14-فوق اول غرزه حمراء اعملى واحده حمراء واللى بعدها واللى بعدها كمان(3 احمر)ثم واحده ازرق واللى بعدها احمر وسيبى 1 وعملى 1وسيبى1 واعملى 1 وسيبى 1 واعملى وسيبى 1 واعملى 1وسيبى1 واعملى1(6مرات يعنى)ثم سيبى 2 واعملى2وسيبى 2 واعملى1وسيبى 2 واعملى 1وسيبى 3 وزاعملى 1وسيبى 2 واعملى 1 وسيبى 1 واعملى 1
15-اعملى فوق اول غرزه حمراء غرزه حمراء ثم سيبى1 واعملى1وسيبى 1 واعملى 3ويبى 1 واعملى 3وسيبى 3 واعملى 1 سيبى 1 واعملى 1وسيبى 3 وزاعملى 1وسيبى 2 واعملى1وسيبى 1 واعملى 1وسيبى 1 واعملى 2وسيبى 2واعملى 1وسيبى 1 واعملى 1
16-اعملى غرزه حمراء فوق اول غرزه حمراء وسيبى 1 واعملى 1وسيبى 5 واعملى 1وسيبى 1 واعملى 1 وسيبى 6 واعملى 1وسيبى 1 واعملى 1وسيبى 1 واعملى 1وسيبى 2 واعملى1وسيبى 3 واعملى 1
17- سيبى 18 غرزه وفوق الغرزه ال19 اعملى واحده حمراءوسيبى 1 واعملى 1 وسيبى 6 واعملى1 وسيبى 1 واعملى 1 وسيبى 5 واعملى 1 وسيبى 1 واعملى 1
كده خلص باترون الكلمه اشتغلى باقى السطور من24:18 باللون الاساسى فقط
باترون القطه نفسها:
25-اشتغلى 17 غرزه باللون الاساسى ثم اشبكى اللون الابيض واعملى9غرز باللون الابيض وكملى باقى السطر باللون الاساسى
26-اعملى14 غرزه باللون الاساسى اذا كنتى بدأتى ب42 غرزه ثم اعملى 13 غرزه باللون الابيض ثم كملى باقى السطر باللون الاساسى
27-اعملى 11 غرزه باللون الاساسى ثم اعملى 17 غرزه باللون الابيض وكملى باقى السطر باللون الاساسى
28-اعملى 11 غرزه باللون الاساسى ثم اعملى 19 غرزه باللون الابيض وكملى السطر بالاساسى
29-اعملى فوق الاساسى اساسى وفوق الابيض ابيض
30-اعملى 10 غرز بالاساسى ثم 21 غرزه بالابيض وكملى باقى السطر بالاساسى
من السطر 35:31 اعملى فوق الاساسى اساسى وفوق الابيض ابيض
36- ادخلى غرزه بيضاء من الجانبين(نقصى غرزه بيضاء من الجهتين)
من السطر43:37اعملى فوق الاساسى اساسى وفوق الابيض ابيض
44-اعملى 11 غرزه بالاساسى ثم5بالابيض ثم 9 بالاساسى ثم 5 بالابيض ثم باقى السطر بالاساسى
45-اعملى 12 غرزه بالاساسى ثم 3 غرز بالابيض ثم 11 غرزه بالاساسى ثم 3 غرز بالبيض ثم باقى السطر بالاساسى
كده خلص باترون كيتى كمان