Fresh Milk
Fresh Milk
الاخت الكريمه ام محمد مشكوره على التنبيه والتحذير ..وبصراحه انا اول مره اسمع عن هاللعبه ...
زين خبرتينا على الاقل الواحد ياخذ حذره وينتبه ...بارك الله فيك وفيك عيالك وزادك من علمه يارب ..
* بكرى احلى *
* بكرى احلى *
اتذكر هذه اللعبه طلعت بكندا قبل 9 سنين لما جينا لكندا
و عندي صورة متصورة فيها مع لعبه اخوي و ابن عمتي
كنت انتبه لالعابهم و هم مشغولين
علشان لو اللعبه كانت عطشانه او جوعانه و ما انتبهتي لها بتموت :(

بس على ايامي ما كان في ولاده و زواج
بدي اسئلك بنتك و ابنك كم اعمارهم؟ لهالدرجه صغار؟
Em zaid
Em zaid
اتذكر هذه اللعبه طلعت بكندا قبل 9 سنين لما جينا لكندا و عندي صورة متصورة فيها مع لعبه اخوي و ابن عمتي كنت انتبه لالعابهم و هم مشغولين علشان لو اللعبه كانت عطشانه او جوعانه و ما انتبهتي لها بتموت :( بس على ايامي ما كان في ولاده و زواج بدي اسئلك بنتك و ابنك كم اعمارهم؟ لهالدرجه صغار؟
اتذكر هذه اللعبه طلعت بكندا قبل 9 سنين لما جينا لكندا و عندي صورة متصورة فيها مع لعبه اخوي و ابن...
يا اهلا ام محمد

انا بتذكر هادي اللعبة من 8 سنين في الاردن كانت عند بنت عمي واختي
وما بتذكر فيها متل هيك اشياء
البيضة كانت تفقس لحالها وما في زواج وبلوغ وهل اشياء
وكانت حلوة وبسيطة
ممكن هون عاملينها حسب ثقافاتهم وانفتاحهم

لكن حتي اذا اخدتي اللعبة من اولادك
اولاد المدارس معهم واكيد بشوفوها وبلعبوا معهم فيها
او بحكولهم ايش بصير يعني مو حل كبير انه تاخديها منهم
لانه الاولاد معظم وقتهم بالمدارس وهل اللعبة منتشرة

ممكن تقعدي مع اولادك وتلعبي فيها معهم كل يوم شوي وتفهميهم
علي قدهم ايش الصح و الغلط وايش بتنافي معنا
وما تعطيهم ياها خليها معاك وكل يوم ربع ساعة بتشبعي فضولهم
وبتفهميهم وبتكسبيهم لانه كل ممنوع مرغوب
واستغلي الموقف وفهميهم ما ياخدوا حكي من حدا واذا عندهم سؤال يسالوك

والله يعينا علي تربيتهم تربية صالحة
em mohamed
em mohamed
السلام عليكم
وهلا بكل البنات

أهلين ست الحسن ودمعة سفر
الله يبارك فيكم وعقبال عندكم(تؤام) بس وين الهديه ؟ههههه
فعلاًِ شر البلية ما يُضحك.
هذا وأنا عامله أمفتحه وبنتى جابت تؤام كيف لو أنى على عماى
قبل كنت ما أشترى لعبه ألا أشوفها تنفعهم أو لا
بس هالمره قريت علي اللعبه وما لقيت شيئ عن جزء الحب وحتى لو أنى قريته ممكن كنت اشوفه عادى ,بس الصدمه جتنى من كلمة بنتى أن بنت تتزوج بنت عادى هذا هو اللى قلبنى فوق تحت.
الله يستر على أولادنا.

هلا فتاه (أتاريك من جيل الديجتال واحنا ما عندنا خبر :hahaha: )
اللعبه مو جديده فى حد ذاتها بس كل سنه يعملوا عليها تطورات ويحدثوها وحتى وصولها لمرحلة البلوغ بيتم بسرعه فى أيام يعنى يهتموا بيها ويأكلوها ويزيدوها ساعات النوم تكبر
يمكن على ايامكم كانوا مؤدبين بس هلا خلاص الدنيا تطورت .
الله المستعان

هلا جنين
انا كمان أفتكرتها عاديه وعجبتنى ان فكرتها الطفل يهتم بشيئ ويراعيه ويعطيه أسم وخصوصاً أن عيالى ذبحونى انهم محتاجين حيوان اليف اشتريه لهم ويربوه .
ما كان على بالى انها زواج وحب وولاده
لو كان جبت لهم كلب (وانتن بكرامه)كان أرحم ,على الاقل ما فيه زواج مثلى الجنس:22:

هلا حمره كيف الاولاد ودراستهم
والله جيتى فى بالى أول ما أكتشفت الموضوع
فاكره لما كتبت عليها زمان قلتى أنك ما بتشترى لهم العاب الكترونيه ,ساعتها أستغربت !!!!
وكنت أقول شو الفرق بين العاب الكمبيوتر والالعاب الالكترونيه .
وبنفس الوقت كنت أختار الألعاب وافصفصها وأجلس جنبهم فى اى لعبه ولازم يكون عليهم حرف e
وابوهم يلعب معهم ,بس هالمره خابت ما صابت
واطفالنا بيشوفوا الاولاد هنا بيلعبوا واحنا طالبين منهم جهود مضاعفه
يكفيهم بيدرسوا لغتين وبيحفظوا ولله الحمد القرأن (قريب يخلصوا جزئين )ومساكين ما بيلاقوا نفس
وزيديها لا أبناء عمومه ولا خال ,واحنا مالنا خلق لا باللعب معهم ولا بتسليتهم ولو يوم تكرمنا وأخذناهم على حديقه لازم قبلها يشتغلوا مثل النحل فى واجباتهم علشان المكافأت .
أكيد فهمتينى لأنى أحسك بنفس معاناتى
ويوم يطلبوا لعبه مثلهم مثل غيرهم اقولهم لا ,
كفايه كل شيئ لالالالا
محمد حيموت على( سبونج بب) ويقول كل اللى معاه يشوفوها وأنا مانعته منها لأن فيها غراميات
نفسى نقعد نسولف كيف نتعامل معهم ؟
وكل وحده تحكى مواقف مع اولادها وكيف تصرفت؟
الحديث ما ينمل معاكم يا أمهات ,تعالوا خلونا نكثر من مواضيع التربيه فى الغربه ونناقش كل صغيره وكبيره.
ولعبة (الليب فرق) عندهم منها وعندهم العاب تعليميه ثانيه بس ملوا منها مع ان اللعبه الاصليه غاليه بس بول مارت لما اللعبه الجديده تنزل بيعملوا تخفيض على القديمه.

اهلين سبانش عامله ايه؟
واليابانيين هم اللى اخترعوا اللعبه (صحيح اقربهم الى الأرض أكثرهم فتنه)
الله يخرب بيوتهم ويزيدهم زلازل واعاصير بس لما تطلعوا أنتوا وكل البنات من اليابان:42:

هلا فرش ملك
كيف كى بوردك ماشى اكويس فى الطباعه ؟
ومشكوره على الدعوات الصادقه لكِ مثلها أن شاء الله

أهلين دموع
اللعبه مثل ما قلت مو جديده وفيه منها للكبار حتى فى الجامعه بيلعبوها بس بيطوروها
ومحمد ابنى 9 سنوات ورويدا 8 سنوات
يعنى كمان سنه ويبدوا يدرسوا السكس اديوكيشن بالمدارس
وهذا اللى زايدنى رعب
لو حنقلهم على الاسلامى انيل ستين مره يعنى مجرد اسم واخلاق اغلب اللى فيهن للاسف .
صح المدارس بتعمل جهدها التعليمى واللى ما يوصل لدرجة الببلك
بس من ناحية التربيه المدرسين بيشتكوا من الطلاب وردودهم وحتى الاف ورد عندهم شيئ عادى
عيالى صاروا مو صغار بس محتاجه اوصل لهم المعلومات على مراحل
واكثر اللى راعبنى حكاية انهم يسمعوا او يعرفوا معلومات عن المخنثيين
صح انا ما راح اخبيهم واسكر عليهم بس نفسى افهمهم بالتدريج ويكون دينهم وخوفهم من ربهم قبل خوفهم منى او ابوهم اول شيئ.

يارب منك الهدى والصواب سهل علينا وعلى كل المغتربات تنشئة ابنائنا وابعد عنهم المعاصى وأصدقاء السوء.
em mohamed
em mohamed
السلام عليكم وهلا بكل البنات أهلين ست الحسن ودمعة سفر الله يبارك فيكم وعقبال عندكم(تؤام) بس وين الهديه ؟ههههه فعلاًِ شر البلية ما يُضحك. هذا وأنا عامله أمفتحه وبنتى جابت تؤام كيف لو أنى على عماى قبل كنت ما أشترى لعبه ألا أشوفها تنفعهم أو لا بس هالمره قريت علي اللعبه وما لقيت شيئ عن جزء الحب وحتى لو أنى قريته ممكن كنت اشوفه عادى ,بس الصدمه جتنى من كلمة بنتى أن بنت تتزوج بنت عادى هذا هو اللى قلبنى فوق تحت. الله يستر على أولادنا. هلا فتاه (أتاريك من جيل الديجتال واحنا ما عندنا خبر :hahaha: ) اللعبه مو جديده فى حد ذاتها بس كل سنه يعملوا عليها تطورات ويحدثوها وحتى وصولها لمرحلة البلوغ بيتم بسرعه فى أيام يعنى يهتموا بيها ويأكلوها ويزيدوها ساعات النوم تكبر يمكن على ايامكم كانوا مؤدبين بس هلا خلاص الدنيا تطورت . الله المستعان هلا جنين انا كمان أفتكرتها عاديه وعجبتنى ان فكرتها الطفل يهتم بشيئ ويراعيه ويعطيه أسم وخصوصاً أن عيالى ذبحونى انهم محتاجين حيوان اليف اشتريه لهم ويربوه . ما كان على بالى انها زواج وحب وولاده لو كان جبت لهم كلب (وانتن بكرامه)كان أرحم ,على الاقل ما فيه زواج مثلى الجنس:22: هلا حمره كيف الاولاد ودراستهم والله جيتى فى بالى أول ما أكتشفت الموضوع فاكره لما كتبت عليها زمان قلتى أنك ما بتشترى لهم العاب الكترونيه ,ساعتها أستغربت !!!! وكنت أقول شو الفرق بين العاب الكمبيوتر والالعاب الالكترونيه . وبنفس الوقت كنت أختار الألعاب وافصفصها وأجلس جنبهم فى اى لعبه ولازم يكون عليهم حرف e وابوهم يلعب معهم ,بس هالمره خابت ما صابت واطفالنا بيشوفوا الاولاد هنا بيلعبوا واحنا طالبين منهم جهود مضاعفه يكفيهم بيدرسوا لغتين وبيحفظوا ولله الحمد القرأن (قريب يخلصوا جزئين )ومساكين ما بيلاقوا نفس وزيديها لا أبناء عمومه ولا خال ,واحنا مالنا خلق لا باللعب معهم ولا بتسليتهم ولو يوم تكرمنا وأخذناهم على حديقه لازم قبلها يشتغلوا مثل النحل فى واجباتهم علشان المكافأت . أكيد فهمتينى لأنى أحسك بنفس معاناتى ويوم يطلبوا لعبه مثلهم مثل غيرهم اقولهم لا , كفايه كل شيئ لالالالا محمد حيموت على( سبونج بب) ويقول كل اللى معاه يشوفوها وأنا مانعته منها لأن فيها غراميات نفسى نقعد نسولف كيف نتعامل معهم ؟ وكل وحده تحكى مواقف مع اولادها وكيف تصرفت؟ الحديث ما ينمل معاكم يا أمهات ,تعالوا خلونا نكثر من مواضيع التربيه فى الغربه ونناقش كل صغيره وكبيره. ولعبة (الليب فرق) عندهم منها وعندهم العاب تعليميه ثانيه بس ملوا منها مع ان اللعبه الاصليه غاليه بس بول مارت لما اللعبه الجديده تنزل بيعملوا تخفيض على القديمه. اهلين سبانش عامله ايه؟ واليابانيين هم اللى اخترعوا اللعبه (صحيح اقربهم الى الأرض أكثرهم فتنه) الله يخرب بيوتهم ويزيدهم زلازل واعاصير بس لما تطلعوا أنتوا وكل البنات من اليابان:42: هلا فرش ملك كيف كى بوردك ماشى اكويس فى الطباعه ؟ ومشكوره على الدعوات الصادقه لكِ مثلها أن شاء الله أهلين دموع اللعبه مثل ما قلت مو جديده وفيه منها للكبار حتى فى الجامعه بيلعبوها بس بيطوروها ومحمد ابنى 9 سنوات ورويدا 8 سنوات يعنى كمان سنه ويبدوا يدرسوا السكس اديوكيشن بالمدارس وهذا اللى زايدنى رعب لو حنقلهم على الاسلامى انيل ستين مره يعنى مجرد اسم واخلاق اغلب اللى فيهن للاسف . صح المدارس بتعمل جهدها التعليمى واللى ما يوصل لدرجة الببلك بس من ناحية التربيه المدرسين بيشتكوا من الطلاب وردودهم وحتى الاف ورد عندهم شيئ عادى عيالى صاروا مو صغار بس محتاجه اوصل لهم المعلومات على مراحل واكثر اللى راعبنى حكاية انهم يسمعوا او يعرفوا معلومات عن المخنثيين صح انا ما راح اخبيهم واسكر عليهم بس نفسى افهمهم بالتدريج ويكون دينهم وخوفهم من ربهم قبل خوفهم منى او ابوهم اول شيئ. يارب منك الهدى والصواب سهل علينا وعلى كل المغتربات تنشئة ابنائنا وابعد عنهم المعاصى وأصدقاء السوء.
السلام عليكم وهلا بكل البنات أهلين ست الحسن ودمعة سفر الله يبارك فيكم وعقبال عندكم(تؤام)...
هلا أم زيد
فى المدارس الاولاد مو مسموح لهم يلعبوها بالفصول بس وقت الاستراحه
وأنا صرت أخليهم يرجعوا البيت وقت الاستراحه وما يضلوا بالمدارسه لأن بيتى قريب من المدرسه .
وأنا قبل ما اخذ منهم اللعب فهمتهم ليش أنا اخذتها منهم وقلت لهم ماما ما تريدكم تلعبوا باللعبه ووعدونى.
وحتى قبل عاملتلهم نظام بالويك ايند بس يلعبوا بالالعاب الالكترونيه بالبيت باقى الاسبوع بس دراسه وفعلا ما عندهم وقت بيرجعوا البيت قريب الاربعه وبعدها يا دوبك يتغدوا يجى مدرس العربى والقرأن يعطيهم ساعه دراسه وبعدها يرجعوا يعملوا واجبات المدرسه وواجبات العربى
وبعدها اجلس معاهم تحفيظ الايات اللى عطاهم اياها المدرس وخلاص يعملوا حماماتهم وعلى سرايرهم يادوب
يعنى شفتى حرام ما فيه نفس ولما اشتريت اللعبه نوع من المكافأه والتشجيع مساكين راح اخنقهم بالواجبات والدراسه وقائمة الممنوعات.
وحتى وقت لما كانوا ياخذوها معهم مثل ماقتلك وقت الاستراحه وانا خليتهم يرجعوا يرتاحوا فى البيت ويتفرجوا اشوى على التلفزيون بس ما راح اقدر احبسهم على طول .
وعوضتهم فى الاوقات الثانيه انهم يطلعوا يلعبوا فى البارك جنب بيتنا بالدراجات وانا اراقبهم والحمد لله الجو دافى ..
وهم ولله الحمد ما عاد سألونى على اللعبه تخيلوا ولا حتى جابوا سيرتها
يمكن لأنهم حسوا انى لا أنا ولا أبوهم راضيين عليها.

ايضاً فى المدرسه هاليومين بيلعبوا لعبة السيارات ومين يقدر يخلى سيارته تسبق الثانيين يعنى نوع من الهوس الجديد والبنات مع بنتى مهتمين هاليومين بتبادل الرسائل مع بعض يعنى بيكتبوا كل وحده شو عملت وتعمل ورد وترسم اشكال وتبعثها لصاحبتها فى البريد صحيح هى غلبه وطوابع بس بتنمى كتابتهم وتعبيرهم
ويستر الله