don
don
أهلا رواء الإسلام دايما عندنا في مصر بنعمل الملوخيه الناشفه في الشتاء لما يكون ما فيش أساسا ملوخيه خضراء ( دلوقتي الملوخيه موجوده طول السنه يمكن بيزرعوها في الصوبات ؟ ) والسلق يارواء من الخضار الشتوي مع السبانخ والقلقاس بعد إذن دون ممكن تعمليها بدون أي خضره ( صعيدي ) ممكن تحطي شوية كزبره خضراء ونشوف يمكن عند دون طريقه أحسن وتاكلوها بالهنا أنا حاسه بيكي .. أكيد بتشتاقوا للملوخيه .. تيجوا بالسلامه بإذن الله ..
أهلا رواء الإسلام دايما عندنا في مصر بنعمل الملوخيه الناشفه في الشتاء لما يكون ما فيش أساسا...
على فكرة يا بنات وانا بشتغل فى التلخيص لقيت ان احنا كاتبين انواع كتير من البسكوتات و البتيفور لكن مكتبناش الغريبة لزلك انا حكتبهالكم دلوقتى علشان يبقى كل اصناف العيد تقريبا عندكم
don
don
أهلا رواء الإسلام دايما عندنا في مصر بنعمل الملوخيه الناشفه في الشتاء لما يكون ما فيش أساسا ملوخيه خضراء ( دلوقتي الملوخيه موجوده طول السنه يمكن بيزرعوها في الصوبات ؟ ) والسلق يارواء من الخضار الشتوي مع السبانخ والقلقاس بعد إذن دون ممكن تعمليها بدون أي خضره ( صعيدي ) ممكن تحطي شوية كزبره خضراء ونشوف يمكن عند دون طريقه أحسن وتاكلوها بالهنا أنا حاسه بيكي .. أكيد بتشتاقوا للملوخيه .. تيجوا بالسلامه بإذن الله ..
أهلا رواء الإسلام دايما عندنا في مصر بنعمل الملوخيه الناشفه في الشتاء لما يكون ما فيش أساسا...
الغريبة

كيلو دقيق
1/8 كيلو سكر بودرة
بيضة – فانيليا
1/2 كيلو سمن
1/2 معلقة صغيرة ممسوحة بيكنج بودر
الطريقة:
نضرب السمن الاول لوحدة كويس
نضع علية السكر ونضربهم كويس مع بعض لحد ما يبقوا زى الكريمة و لونهم يبقى ابيض
نضع عليهم البيضة و الفانيليا
نضع البيكنج بودر على الدقيق و نضع الدقيق شوية شوية على الخليط السابق
الى ان تتكون عندنا العجينة
نشكلها على هيئة كور صغيرة ونضع فى منتصف كل كرة اما قرنفلة تنغزيها فى العجينة مش حيبقى باين منها الا الوردة اللى فوق – او نص فستقة – او نص لوزة مقشرة – او ملبسة فضى اللى بتبقى مدورة زى الكرة و ناشفة و لونها فضى - او واحدة صنوبر
نرصص الغريبة فى الصوانى و ندخلها الفرن و خلى بالك ان لونها مش حيتغير انتى ابقى بصى عليها من تحت حتلاقيها لونها اغمق شوية و مسك نفسة كدة خلاص تخرجيها من الفرن
ملحوظة :
بمجرد ما تطلع الغريبة من الفرن وهى سخنة تكونى مجهزة سكر بودرة فى مصفاة صغيرة و تروحى رششة عليها مباشرة السكر البودرة وهى سخنة فى الصينية و بالهنا و الشفا
ملحوظة : معظم الناس بتعمل الغريبة ببياض البيض فقط من غير الصفار لكن انا بعملها بالبيضة كاملة و التجربة خير برهان
mooty
mooty
صباح الخير يا دندددون

عاملة اية حبيبتى ؟؟

نانى ازيك .

صباح الخير لكل الشيفات هنا..
ناني5
ناني5
عزيزتي دون
شكرا يا دون .. فعلا نسيت أكتب مقدار الزبده .. ( لكن أضفت المقدار للوصفه )
نودي . هناك عدة طرق للشاورمه .. وجميعها لذيذه .. أنا أعتبرها أسرع طبق في عمله .. تسلم إيديكي ..
مقاديرك في عمل الغريبه مختلفه تماما عن مقاديري .. بإذن الله أجرب طريقتك
وأكيد حلوه زيك .. تسلم إيديكي
tamatiaa
tamatiaa
ربنا يخليكي يا دون
علي فكرة صحصح انا عاملة للمف بتاعك تلخيص و عملاله index كام لو يساعدك ابعتهولك