moslema_3
moslema_3
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
والله يا منى كلامك صحيح لكن الواحد بيقول اننا على الأقل لما نعمله فى البيت ضامنين اللبن اللى فيه لكن للأسف مش بيطلع زى الجاهز خالص بس أنا فاكرة ان فى طريقه للآيس كريم هنا فى ملفات حبيبتى دون ان شاء الله ألاقيها و أبعتهالك و نجربها
don
don
مساء الفل عليكو جميعا يا قمرات مش عارفة المطبخ فاضى ليه محدش هنا .... يا اخونا ... طيب ماشى مشغولين اوكى منا داخلة فى معاد غالبا تلاقيكو بتحضروا العشا ... مش كده نودى حبيبتى انتى ومسلمة بصوا انا كمان بقى انضم لكم انا عملت ايس كريم بتاع دريم اوك بس ملحوظتى عليه كانت حاجتين اولا انه فعلا رغم انى عملته باللبن بس طعمه مكنش زى الجاهز بس مكنش بيشد زى الموتزريلا ولا حاجة كان عامل زى كوباية لبن لما تجمدوها فى الفريزر يعنى مش زى بتاع بره خالص تانى ملحوظة بقى دى اقتصادية انا جبت علبه البودر بتاعها ب2 جنيه اوك جبت 2 علبه ب 4 جنيه وعملت العلبتين 4 كوب متوسط مش راضية عن طعمه بينما ممكن نشترى 4 علب من كيمو ب 4 جنيه المتوسطين يعنى وطعمهم حلو طبعا ... ازى الصحة بقى لقيت ان بره الجاهز مهما كان غالى فهو اوفر فى المجهود والسعر واول ما نشتريه ناكله هاه يا دندون ايه رايك
مساء الفل عليكو جميعا يا قمرات مش عارفة المطبخ فاضى ليه محدش هنا .... يا اخونا ... طيب ماشى...
مساء الخير يا بنات ازيكم كلكم والله الصبح كنت قاعدة بكتب فى امانة الله وراحت الكهرباء قاطعة لمدة ساعتين عشان اصلاحات وبعد ما رجعت النت مرجعش زى ماكان ابدا وطبعا كل اللى كتبته عادى اتمسح
لسة حقرا اللى انتم كاتبينة وارد عليكم
لكن انا شايفة رواء جايبالنا معايدة جميلة جدا عشان تغظنى زى ام العلاء لانهم عارفين ان عقدتى الوحيدة تنزيل الصور
وشايفة منمن باين بتاكل كيمو كونو على المسى والله اريح يا منى انا الصراحة بقى بتغاظ من اللى بيعمل حاجتين الايس كريم والعيش .وبوسة كبيرة لمسلمة ونودى وام ياسمين وهبهوبتى و مريم ومنمن ورواء وهالة وام ابيها وغيداء ورونى وايرا ونهى وسمسمة واخيرا احلامتى وبالهنا والشفا الشوربة كل دة علشان قلتلك ابعتيلنا الجمبرى ؟؟؟
واخيرا موتى حبيبتى المستخبية اللى باقى من الزمن يومان ونقعد جنب الحيطة ونتفرج :icon28:
رواء الاسلام
رواء الاسلام
مساء الفل عليكو جميعا يا قمرات مش عارفة المطبخ فاضى ليه محدش هنا .... يا اخونا ... طيب ماشى مشغولين اوكى منا داخلة فى معاد غالبا تلاقيكو بتحضروا العشا ... مش كده نودى حبيبتى انتى ومسلمة بصوا انا كمان بقى انضم لكم انا عملت ايس كريم بتاع دريم اوك بس ملحوظتى عليه كانت حاجتين اولا انه فعلا رغم انى عملته باللبن بس طعمه مكنش زى الجاهز بس مكنش بيشد زى الموتزريلا ولا حاجة كان عامل زى كوباية لبن لما تجمدوها فى الفريزر يعنى مش زى بتاع بره خالص تانى ملحوظة بقى دى اقتصادية انا جبت علبه البودر بتاعها ب2 جنيه اوك جبت 2 علبه ب 4 جنيه وعملت العلبتين 4 كوب متوسط مش راضية عن طعمه بينما ممكن نشترى 4 علب من كيمو ب 4 جنيه المتوسطين يعنى وطعمهم حلو طبعا ... ازى الصحة بقى لقيت ان بره الجاهز مهما كان غالى فهو اوفر فى المجهود والسعر واول ما نشتريه ناكله هاه يا دندون ايه رايك
مساء الفل عليكو جميعا يا قمرات مش عارفة المطبخ فاضى ليه محدش هنا .... يا اخونا ... طيب ماشى...
صباح الخير عليكم كلكم

دندون يا ريت تفضي الخاص بتاعك علشان مش عارفة ابعتلك عليه حاجة خالص
Noody30
Noody30
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الفل عليكم

منى عندك حق و الله، بس انا رحت لقيت اخويا حبيبي ربنا يخليه ليا نزل الايس كريم من الفريزر و زود له لبن تاني و فضل يضرب فيه لما اتقطع نفسه و على ما روحت لقيته بقي يشبه الايس كريم و بعد شوية عن الموتزاريللا الحمد لله!!! بس من هنا و رايح: كيمو يا..كيمو يا..كيمو يا.. يعيش يعيش يعيش!!!!!

اما الزبادي بقى فكان تحفة و انا ان شاء الله مش حاشتري زبادي في رمضان خالص و حاعمله في البيت كيلو اللبن حيكفيني يومين و حاخد منه كوباية تبقى خميرة للجديد. هو طلع عندي 8 كوبايات صغيرين و عجبهم اوي و قعد في الفرن 4 ساعات و حطيته في التلاجة بعدها. تسلم ايديكي يا دندن

يا بنات كل سنة و انتم كلكم طيبين، احنا احتمال نتسحر بكرة ان شاء الله!!! ياااااااااه انا باحب الايام دي اوي، ربنا يتقبل صيامنا و قيامنا جميعا
Noody30
Noody30
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
رواء، صباح الفل عليكي بكل اللغات :)

مسلمة على فكرة، دون حاطة طرق للايس كريم في الكتاب اللي مووتي عاملاه و كان في التلخيص كام طريقة منهم واحدة للاروزا