هبه عبد العظيم
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
دى بقى انا جربتهاااااااااااا

اهداء لكل محبى الكوااااااااااارع
طاجن كوارع الضان على الطريقه المغربيه

مكونات خلطه البهارات

(1 حزمه كزبره - 1 ملعقه شاى كركم مطحون - 2 ملعقه شاى كمون مطحون - 1 ملعقه شاى كزبره مطحونه - 2/1 ملعقه شاى قرفه مطحونه - 1 ثمره فلفل احمر حار مجفف - 2 فص ثوم مفروم - 2 ملعقه مائده عسل )- 4/1 كوب زيت زيتون - 8 كوارع ضان - 3 بصلات مقطعه الى حلقات سميكه - ملعقتين سكر - 1 ملعقه مائده خل - 3 كوب مرقه - ليمون للتجميل - اوراق كزبره للتجميل.

تمزج مكونات البهارات سويا فى الكبه حتى تصير عجينه متماسكه – نسخن 3 ملاعق زيت فى اناء تحمر الكوارع فوق نار عاليه وتنقل فى بايركس
على النار نشوح البصل وننثر عليها السكر وتشوح على نار متوسطه 10 دقائق تضاف خلطه البهارات وتشوح على النار ثم نضيف الخل والمرقه ويترك الخليط على نار هادئه جدا 10 دقيقه
نصب صوص البهارات على الكوارع وتدخل فرن مع تغطيتها مده ساعه تقلب الكوارع على الجهتين وتترك حتى تنضج تماما
هبه عبد العظيم
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
موتى
على فكره انا نزلته فعلا بس الفكره فى انه نزل على شكل ملف الى مرسوم عليه مايكروسوفت كده يعنى بيقولى open with مش عارف اعمل ايه؟؟
mooty
mooty
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
يا هبة هو مضغوط بالwinzip

فكية بالبرنامج دة
وهايشتغل على طول لانة exe
هبه عبد العظيم
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
خلاص هشوف كده يا قلبى ميرسى يا جميله كتر الف خيركم انتم الاثنين
هبه عبد العظيم
don don :
( الجزء الخامس )
( الجزء الخامس )
انا بتاااااااااااااااااع البذنجااااااااااااااااان

طاجن اللحم بالبذنجان

زيت زيتون – 3/1 كيلو بذنجان عروس مقطع شرائح صغيره – 8 رؤوس بصل اخضر – 2/1 كيلو طماطم مقطعه – ثوم مفرى – 2 ملعقه شاى كمون مطحون – 2/1 كيلو شرائح فيليه بقرى متوسطه السمك – دقيق – 3/2 كوب عصير تفاح – 1 عود روز مارى – 2 ملعقه مائده لوز محمص مفروم

نضع 3 ملاعق زيت زيتون ونشوح فيهم الباذنجان وتنشل على جنب نشوح البصل الاخضر على نار متوسطه 5 دقائق نضيف الطماطم والثوم والكمون وتترك لتتسبك نتبل اللحم بالدقيق ونشوحها فى معلقتين زيت زيتون وننشلها – مطرح اللحمه نحط عصير التفاح ويترك ليغلى نضيف 2/1 كوب ماء ثم خليط البصل الاخضر ثم اللحم نضيف اعواد الروز مارى – نغطى الخليط على نار هادئه مده 20 دقيقه نضيف الباذنجان ونتركه 25 دقيقه اخرى حتى ينضج اليخنى