memelamara

memelamara @memelamara

عضوة مثابرة

تعلمي غرزة الياسمين الرائعه شرح بالصور مع memelamara *هدية خاصه الي المبتدأت بالكروشي

الكروشيه والتريكو

تحية حب وتقدير لكل من ساهم في تعليمي اي شي ولهدا انا هنا لكي افيد غيري مما عندي وسلام حار لكل مدربات القسم والمشرفات ادارة ومصممين ومدربين رائعين غاليين علي قلوبنا وليس لهم مني سوي الوفاء

اضع بين يديكم شرح مفصل لغرزة الياسمين وهي امتداد للدورة الغرز التي اقمتها العام الماضي بناء علي طلب من صديقتي المحترمه والفنانه الرائعه سهام مجاهد جزاها اللهخ خيرا وجعلها قدوة للجميع فلها الفضل الكبير بعد الله بتعليمنا ولو بعض الأمور التي استفدت منها جدا لن اطيل عليكم تفضلوا معاي بالموضوع

بعد ما احيي شهودي 2006 موضوعها حرك فيني رغبه بكتابه شي رغم الوجع بيدي ولكن ولو باصبع واحد لن اترك حد يبي شي وما اساعده وحلو التلاقي بعد الغياب بيكم يا احلا صحبه

بناء علي طلب األخت وداد عز الدين وكتير بنات شرح مفصل لغرزة الياسمين وسوف اضع كل غرزة من الغرز اللي درستها بالدورة بموضوع منفصل حتي يتناقش فيها اي عضوة لو حبت دللك سواء كانت محترفه او مبتدأة نبتدي بالصلاة عالني اللهم صلي ةسلم علي سيدنا محمد وبارك علي اله وصحبه اجمعين

أولا غرزة الياسمين

لا أحد يكتب شي حتي اخلص نقل الشرح للبنات الله يسعدكم جميعا يا رب

1/ نعمل 19 سلسله

2/نرتفع ب 7 سلاسل علي السطر وهدول عبارة عن :
{3 سلاسل +1 سلسله (مركز الياسمينه الأول) +3 سلاسل }

64
38K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

memelamara
memelamara

3/ناخد لفة عالخيط ونعمل عمود ناقص في السلسله(مركز الياسمينه)

ملاحضة هامة: العمود الناقص هو نفسه ما يسمي غرزة الكوليستر وانا سبق واني شرحتها في ورشة الحداء البيبي

أوضح اكتر عشان المبتدأت ما يتلخبطوش

العمود الناقص= بتلفي علي الخيط وتدخلي في الغرزة المراد الشغل عليها وتسحبي الخيط منها فتتحصلي علي تلات عروات علي الأبرة

الصورة توضح اكتر شوفيها
memelamara
memelamara
تسحبي الخيط مرة تانيه تاخدي اتنين عروات معاكي وتسيبي عروتين)

هده اول كوليسترايه تحصلنا عليها هتلاقي عندك عالأبرة عروتين عالأبرة كنتيجه اوليه شوفي الصور وانتي تفهمي اكتر
memelamara
memelamara

4/ناخد لفه عالخيط بعد ما تحصلنا علي عروتين عالأبرة ونعمل التالي:

((نغرز الأبرة في السلسله رقم 19( وانا سميتها بقاعده الياسمينه الأول واطلقت عليها حرف أ)،، نعمل بيها 2 كوليستر لنحصل علي عروتين جداد والمجموع عالأبرة يصبح 4 عروات عالأبرة

توضح للي ما فهمش

2 كوليستر= هنعمل الخطوة رقم 3 مرتين اضن كده واضح واللي ما فهمش يسالني اوضح اكتر وشوفي الصورة وركزي فيها
memelamara
memelamara
memelamara
memelamara
/ نترك فراغين ونروح للفراغ التالت عالسطر ونسميه الفراغ ب ونكرر الخطوة رقم 4 يعني هنعمل 2 كوليستر جداد علي الغرزة ب عشان نتحصل بالنهاية المجموع 6 عروات عالأبرة