كيكة ورق الشجر

الحلويات الشرقية والغربية

السلام عليكم

بدون مقدمات تقريبا دي اول تورتة اسويها يعني معليش لو ماهي متقنة بس بسراحة طلع طعمها واااو خاصة لمحبي الشكولاتة

اول حاجة طريقة الكيكة أخدتها من ام عزيزان ومعتدمدتها وفعلا تطلع مضبوطة

فكرة الكيكة مقتبسة من عضوة في منتدى بيت حواء اسمها لاتحزنين وعجبتني وقلت اجربها يعني شكل الكيكة
وطبقة الغناش وطريقة اوراق الشجر من لا تحزنين ومقادير الكيكة من ام عزيزان
مكونات الكيكة

5 بيضات

كوب ونص سكر

رشة فانيليا

تلت كوب زيت

ربع كوب حليب سايل

ملعقتين بودرة كاكو مره (انا سويت كيكة بالكاكو وسويت تانيه بدون نكهة )

كوب ونص دقيق ويفضل الكويتي او اي نوع لجميع الاستخدامات

ملعقة كبيره بيكنج بودر

الطريقة

نخفق البيض مع السكر ورشة الفانيليا لمدة لا تقل على 3 دقايق (نقطة مهمة) هتلاقو البيض اتنفش واتغير لونه

بعدين نضيف باقي المقادير بالترتيب المكتوب في المقادير بس نراعي بعد مانضيف الدقيق اننا نقلب تقليب خفيف مو

خفق قوي عشان مايهبط الخليط ونصبها في صينية متوسطة مدهونة بزيت ومرشوشة بدقيق منعا للالتصاق ونحطها في فرن مولع من مدة عشان نضمن تساوي درجة الحرارة ونخليها على درجة حرارة عاليه لمدة 10 ددقايق وبعدين نوطي الحرارة شوية ونسيبها انا تاخد معايا الكيكة ساعة الا ربع وماافتح الفرن الا بعد نص ساعة اشيك عشان لا تهبط الكيكة

وبعدين بعد ماطلعتها سبتها تبرد وخرجتها من الصينية طبعا انا سويت وحدة بنكهة الشكولاتة والتانيه سادة وقطعتها من النص وحطيت اول طبقة ودهنتها بدريم ويب مخفوق طبعا انتي وزوقك لو حابة اي نوع كريمة وحطبت طبقة كيك لون تاني مره كاكو ومره بيضة علشان لما تتقطع يطلع شكلها مقلم وحلو وغطيت كل مره بالكريمة وبعدين غطيتها كلها بالكريمة بس بطبقة خفيفة

وبعدين عملت الغناش

للغناش:

200 غرام شوكولا خام
150 غرام كريمة سايلة
ملعقة طعام كورن سيرب
2 ملعقة طعام زبدة

طريقة الغناش:

نضع الكريما والكورن سيرب في قدر على النار حتى تغلي ثم نضيف الشوكولا الخام والزبدة ونحركهم ليذوبو

ونشيلها عن النار ونصبها على الكيكة

لاوراق الشجر:
شوكولا خام مذوبة بحمام مائي(بيضا او سودا انا اخترت بيضا)

طريقة اوراق الشجر:
نغسل اوراق الشجر جيدا ونجففها جيدا ثم ندهن عليها بفرشاة الشوكولا المذابة ونتركها لتجمد ونشيل الاوراق عنها ونرجعها للفريزر لتبقى جامدة حتى وقت الاستعمال

يارب تعجبكم :D
52
6K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

سيدة قيلولة
سيدة قيلولة
رووووووووووووووووووعة يعطيك العافية جارررررررررررري التطبيق

اعطيني قطعة اذوق لاني رديت عليكي
*dodo*
*dodo*
ماشاءلله كلها مرررررررره روعه

الله يعطيك العافيه
غـ الروح ـلا*
غـ الروح ـلا*
يعطيك العافيهـ