ام نضال
ام نضال
اختى ادخلى على ركن الحمية حتلاقى خبز الشعير الليبيى صحى ولديد \ تحياتى \ اختك ام نضال :17:
alfa2000
alfa2000
جزاك الله خير يا اختي ام نضال
انا بس مو شاطره في العجين علشان هيك محتاجه حد يتابعني و توجيهات
ام نضال
ام نضال
اختى \\ الفا \\ انا كاتبة ردود على الاخوات فى خبز الشعير شوفيها وقو ليلى رايك \ وعجين خبز الشعير اهم شى انو يتخمر كويس وما يكون متماسك كتير اى الين شوى من خليط الكيك وخليه يرتاح فى الطاجين قبل ما تدخليه الفرن عشان يجبيك منفوخ \ واى استفسار انا حاضرة لاننى بعمل خبز شعير فى البيت وبيجينى كويس \ مع تمنياتى ليك بالتوفيق :26:
ام نضال
ام نضال
معلش انا نسيت اقولك انت قلت كاسة دقيق شعير ونص كاسة دقيق درة \ اولا المقدار شوية ودقيق الدرة بخلى العجائن يابسة شوى والزيت غلط ما تحطيه والسكر غلط ما تحطيه شوفى \ اعملى كيلو دقيق شعير مع نص كيلو دقيق اسمر انا مرات بعمل بدقيق ابيض وشوية ملح وملعقتين خميرة فورية وماء دافى جدا واعجنى المقادير حتى تتعب ايدك اخخخخخ وخليها ساعة او اكثر وخودى ادهنى الطاجن بزيت زيتون وشوية دقيق واسكبى الخليط \ ملحوظة الخليط يكون سائل شوى اى بيسيل من ايدك لما تسكبيه فى الطاجن وخليه يرتاح كمان ساعة تانية او تلث ساعة وبعدين ادهنى الوجه بزيت زيتون وادخليه الفرن على حرارة متوسطة وشوفى الخبز الروعة احنا فى ليبيا بيعملوه كتير سواء فى المخابز او البيوت \ واى ملاحظة انا تحت امرك اختى :27: :26:
ام نضال
ام نضال
معلش نسيت اقولك انو الخليط ده بعمل طاجين كبير والا اتين طواجين صغار \ انت حطيه فى طاجن كبير دائرى احسن\ ومقدار كاسة او كاستين ما يعملك خبز بيجى رفيع اى رقيق جدا اعملى المقدار بالكيلو احسن بيفضل حتى تانى يوم تاكليه وما بتخسريه