اقتباس مشاركة  (LOLO_KOOKY)
انا مش عارفه انتو قصدكو ايه بس انا هقلكو طريقه تخليل الزيتون الاحضر بتاعنا ودي بتقعد شهور اولا انا بجيب 3 كيلو زيتون اخضر ومعاهم نصف كيلو ليمون ومعاهم نصف كيلو جزر ونصف كيلو فلفل حار واذا مش عاوزاه حار قللي الفلفل وتغسلي الزيتون وبعدين تشققيه بسكين بالطول وتحطي عليه ميه لمده اربع ايام تغيريها كل يوم وبعدين في اليوم الخامس تصفيه من الميه وتبشري عليه الجزر او تقطعيه حلقات زي ما انت عاوزه وتحطي الفلفل والملح كميه كبيره حوالي كوب ملح صغير وتعصري الليمون النصف كيلو وتحطي العصير عليه وبعدين تحطي الليمون اللي اتعصرمعاه وبعدين تقطعي عليه كرفس وتقلبيه كويس وتحطيه في برطمان وبعدين تحطي ماء عليه لحد قبل البرطمان بشويه بس سيبي مسافه يمكن ربع البرطمان وحطي عليه زيت زيتون وحطي كيس بلاستك علي غطا البرطمان ولفي ولازم الكيس عشان يتكبس ومتفتحيش عليه قبل شهر واذا كان مستواش اقفلي عليه وسبيه 15 يوم كمان ومتخفيش مش معناه انه باظ ودايما لما تيجي تجيبي منه لازم تستعملي معلقه عشان ميريمش ويبوظ منك وبالهنا وادعيلي لوطلع تمام
شكرا لك عالمجهود جزاك الله خيرا

الله يستر عليكى ويتبتك عند السؤال
بعد ماتخللينه قسميه في علب وحطيه في الفريزر والي تبينه طلعيه على قد الي تبينه ولاتنسيني من داعائك
الدعاء بلسم الحياة..فلا تحرموني من دعائكم

الساعة الآن 02:26 .