صباح الليل بنات

اشتريت لحم عجل من جيان واللحام قال إنه للإستيك
هم مجهزينه على قطعتين بالصحن وسعره في حدود 5 ريال
وأخذت كمان اللي هو لحم العرق كبير اللي يجي مربوط بخيط
المهم أبي أعرف من البنات اللي يشترونه من عندهم
هل يستوي معاكم بسرعة في الشوي؟؟ أقصد القطعتين طبعاً
لأن قبل كذا كنا نشتري لحمة مو حلوة بالشوي وما تتاكل
وهل عندكم طرق حلوة للتبهير

ياليت تفيدوني

سبحان الله وبحمده,, سبحان الله العظيم
لحم الستيك يتبل بالبهارات والليمون والملح وبعدين البيض والبقسماط ويقلي في الزيت وماياخذ وقت كثير
واحيانا يشوي على الفحم
مشكورة يالغريبة للإفادة

بنات أفا ما عندكم طرق تتبيل للشوي
سبحان الله وبحمده,, سبحان الله العظيم
up
" سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله ولا حول ولا قوة إلا بالله والله أكبر "
السلام عليكم بصي يا حبيبتي الستيك لو هي تخينه وهنا معلش علي فكره كل اللحم بتاخد سواء منصحكيش تحمريها لكن هقولك طريقه حلوه اولا الستيك بصي يا ستي هتغسليه بميه عادي وهتحطيه في صنيه هتحطي معاه كميه بصل مقطع ترنشات وملح وفلفل اسود بهريه يعني بس رشه من كل حاجه وحبهان ومسمار ولو عندك جوزه الطيب ابشري حبه منها وحطيها في الفرن بس غطيها الاول بورق قصدير وشوفيها هتنزل ميتها وبعد ما تنشف الميه انت ضيفلها ميه بس حبه صغيرين حبه حبه وبعد ما تحسي انها استوت شيلي القصدير وسبيها 10 دقايق تتحمر من فوق وبعدين تكوني مولعه فحمه وتحطي ورق القصدير الخاص بالكب كيك في وسط الصنيه حطي فيها ملعقه زبده وحطي الفحمه عليها وغطيها تاني بسرعه بورق القصدير وسبيها وان شاء الله تطلع طعمها تحفه.

اما الستيك فدا طبيعي بياخد سواء دا بيتعمل لحمه بارده هو جيلك اكييد ملفوف بالخيط قشري ثوم حوالي 5 فصوي انا مش عارفه هو كبير ولا صغير انا بجيب الصغير فهقولك علي مقاديره وتغرسيهم وهم صحاح في العرق واذا كان الفص كبير اقسميه نصين ورشي علي العرق ملح وفلفل وبابريكا وبهارات وحطيه برده في صنيه نفس الطريقه السابقه بتاعت الستيك بس متعمليش الفحمه هو ينزل ميه وافضلي اسقيه شويه شويه وقلبيه علي كل جانب عشان يحمر من جميع الجهات وحطي في الصنيه ورق غار وحبهان وقرنفل وهو فيفضل حوالي ساعتين و لوكبير يبقي سبيه 3 ساعات مع اضافه الميه كل شويه وبالهنا والشفا ويا رب اكون افدتك واي استفسار انا تحت امرك

الساعة الآن 06:53 .