مشكوريييييييييين مره روعه بس عندي جيلاتين بالفراوله مالقيت جيلاتين بدون نكهه..
11-10-1428 هـ, 06:41 صباحاً

تسلمووووووووووون
وطريقتك ياانودي احلى واحلى

انا كاتبه بنفس الوان التشيزكيك خخخخخخ

بالنسبه لجيلاتين الفراوله والله ماادري ينفع والالا
11-10-1428 هـ, 06:45 صباحاً

مسا الورد حتي ادور تشيز كيك مثل فكتوري اللى بالفيصليه يمي يمي

انا جربت من المنتدى هذي الطريقه وعجبتني بس المشكله المقادير حسيته قليله يعني طبقة البسكويت طلعت اكبر من طبقة الجبن
ما ادري ليش شوفي الرابط هنا
وتقدري تعملي بحث في المنتدى راح تلاقي الف طريقه وطريقه
هنا الرابط اللى جربتها :
http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=739530
11-10-1428 هـ, 07:25 صباحاً

بصي يا ستي انا هكتبلك طرقتي وبيطلع طعمها والله رائع تجيبي اي نوع بسكوت انت عاوزاه ويفضل دايجستف وتكسريه وتحطي عليه ملعقه طعام كبيره قشطه وا اصبع زبده بعد ما تسيحي الزبده وتخلطيهم كويس وبعدين تجيبي الصنيه وتحطيهم بيها ولو عندك صنيه اصغر اضغطي عليهم بيها عشان يتساو ويتماسكو ودخليهم التلاجه الخليط الابيض انا بعمل صنيه بايركس صغيره جدا فا انت ضعفي اذا كانت صنيتك كبيره المقادير انا بحط ظرف دريم ويب بضربه لحد ما يبقي كريمه بس اول ما يبقي كده اقفلي عليه عشان ميهبطش حطيله واحده قشطه اللي اخدتي منها المعلقه علي البسكوت انا بستعمل قشطه التاج وحطي علبه جبن فلادلفيا الحجم العائلي ونصف كوب سكر بودره واخلطي تاني هتلاقي الخليط متماسك وحطي عليه الجيلاتين بعد ما تذوبيه اما ظرف لو بتجيبي الباكت الظرف اما 2 ملعقه كبار تحطيهم في ميه وتصفيهم وتضيفيهم علي الخليط الابيض وبعدين نيجي للطبقه الاخيره انا بجيب حشوه جاهزه اللي هي بالبلوبري او الفراوله او الكرز الاحمر بتاعت الفطيره وتحطيها عليها وتسبيها بالتلاجه حوالي ليله كامله وبالهنا والشفا
11-10-1428 هـ, 01:10 مساءً

مشكوره اختي عقد الياسمين و لولو
11-10-1428 هـ, 03:28 مساءً

الساعة الآن 09:04 .