مرحبا......
شوفو يابنات وياحريم ..سلمكم الله ..اليوم ياذابح يامذبوح ياانا ياهالبشامييل ...

الساااالفه ..اني اصلح بشاميل طعمه معقول بس المشكله والمصيبه في شكله ..ابيه زي حق بعض الناس والمطاعم يجي متحمر من فوق بس الطبقه الي جوا ساااايله وشكلها حلوووو ويفتح النفس ...الي اصلحه يادوب يتحمر الي فوق يصير البشاميل جامد ..جربت اخفف البشاميل .لما حطيتها دخلبين المكرونه واختفى نصه مابقى فوق الا طبقه بسيطه ..

الي تسوي بشاميل بهالمواصفات تقولي واكون لها من الشاااااكرين

بصي يا ستي انا ليه صولات وجولات مع الباشاميل زيك ومت منه وكنت اكره اليوم اللي يقولي فيه جوزي اعمل مكرونه بالباشاميل وهو ومع الاسف بيموت فيها بس بعد تجربتي اكتشفت اني كنت بعمله خفيف وكان زيك بينزل في نصف المكرونه المهم انت تجيبي نصف اصبع زبده اللي هو 100 جرام يعني حوالي 50 جرام عليهم ربع كوبايه زيت وبعدين تسيحيهم علي النار وتحطي 5 ملاعق اكل دقيق اذا حسيتي انهم خفاف قوي ولسه السمن ممكن ياخد تاني ضيفي ملعقه تاني وحطي كوب لبن باره بعد ما تحمري الدقيق في السمن شويه واضربيه بسرعه ووطي النار عليه لو لاقتيه تقيل زودي اللبن لحد ما يبقي سمكه تقيل ويستوي اطفي النار وسبيه يبرد وبعدين لمل تيجي تحطيه افردي فو قيه بعد فرده علي المكرونه اما بيضه او جبنه موزاريلا انا مبحبش البيض بحط جبنه واشغلي الفرن من تحت بس وبالهنا ويا رب اكون فيدتك
أنا كمان متجوزه من أربع سنين جربت كل الطرق ولقيت أظبط حاجه البشاميل البودره الجاهز
بضيف كمية اللبن المكتوبه على الكيس بالظبط فسماكته بتطلع تمام ولا سميك ولا خفيف ينزل مابين المكرونه
وبالنسبه لوجه الصينيه
أنا بحط سمنه عليها وحمر وجهها بتبقى حلوه لكن المره الجايه هجرب طريقة والدة زوجى بتعمل إيه ؟؟
بتحط معظم البشاميل على الوجه وبعدين تضيف على المتبقى من البشاميل فى الحله بيضه فلفل إسود وتقلبهم كويس وبعدين تضيفهم على الصينيه
ماشاء الله بتتحمر وتعمل الطبقه إللى بتحكى عنها شكلها وطعمها يجنن
جربي وقوليلى إيه الأخبار
يا حبيبتي ريحي نفسك وحطي قشطه وجبن سائل والله العظيم انه اطعم من الطحين وخرابيطه جربي وقوليلي رايك فيه.
لولو ..ميرسي ياعسل ان شاء الله حجرب طريقتك ..

myousef ..الجاهز مشكلته طعمه مو حلو ..بس شكلي بجرب طريقة حماتك بالبيض وربنا يستر

فراشة الالماس ..صادقه من ناحيه اطعم بس يظل البشاميل له نكهه خاصه يمي يمي خاصه اذا صار ضابط ..

الساعة الآن 10:01 .