السلام عليكم
في يوم من الايام المشمسةذهبنا الظهرية تغدينا بمطعم واكلنا اكلة سمك اسمها ((سنغاري)) مره لذيذه ابوصفها لكم أخذو السمكه وقصوها من النصف وحافظو على شكلها وشالو العظم ( ما فيه ولا عظمه ) وحطو القسمين جنب بعض صارت كانها سمكتين وفوقها قطع طماطم وفلفل رومي وبصل وفيها شوية مرق ( شكلها مسوي بالفرن ) قدموها مع رز ابيض لكن احنا اكلنها مع الخبز احسن
المطلوب الآن
أخواتي الكريمات الي تعرف طريقة عمل هذي الاكلة تسعفني ولها مني الدعاء انا ورجلي وعيالي

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
للرفع
ان شاء الله البنات يفيدونج كان ودى اساعدج
معقوله انه ما احد يعرفه وينكم يا عاشقات الاسماك والاكلات البحريه
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
السلام عليكم دا مشهور بيه الاسكندرانيه بمصر بصي يا ستي السمك اسمه سنجاري بتحيبي سمك احنا عندنا اسمه بوري مش عارفه هتلاقيه عندك ولا لا وتنضفيه كويس من بطنه تشيلي الارف وبعدين تجيبي كميه بصل حوالي اتنين و2 طماطم 5 فصوص توم فلفله رومي وممكن فلفل حار لو انت عاوزاه حار وتقطعيهم شرايح بالطول وتحطيهم وتحطي عليهم ملح وفلفل وكمون وكسبره ناشفه وبابريكا وبعدين تخلطيهم بايدك وبعدين ممكن تقطعي شويه كرفس كمان عليهم وهو ده اللي بيديله الطعم الحلو وبعدين تجيبي السمك وتحطيه في صنيه وتكوني فتاحه بالطريقه اللي انت شوفتيها في المطعم وتحطي الحشوه معلش نسيت اقولك الاول افرمي التوم وحطيه علي السمك وبعدين حطي الحشوه وعليهم شويه زيت صغيرين ودخليهم الفرن وبالهنا والشفا واي خدمه لو احتجتي حاجه
انا نزلتلك الطريقه ليه مش شوفتيها

الساعة الآن 12:54 .