تانى مره uuuuuuuuuup
ياريت كنت اعرف ما كنتش اتاخرت عليكى ابدااااااااااااا
ولكن انا حدورلك عليها وباذن الله حلقيها

ربنا يخليكى ياسمر ياحبيبتى

والف مبروك المشروع ياقمر فاتحه خير باذن الله
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أختى العزيزة الحقيقة انه فعلا أكثر السندوتشات عندنا في المدارس الليبية التن والفاصولياء واحيانا يضاف لها البيض ...وفي سندوتشات اللحم المفروم بالدحي ممكن تقصدي دي ..

وطريقة الفاصوليا ..
طبعا تنقعي الفاصوليا ليلة كاملة ثم تسلق ..
في طنجرة تانية تضعي بصلة مبشورة على الزيت لغاية ما تصفر وبعدها حطي طماطم معصور ةملعقة طماطم صلصة وحرارات وبزار اصفر وملح والمهم تكثري من الفلفل الاسود لانه اهم نكهة في الفاصوليا وبعدين لما تتسبك شوية حطي الفاصوليا على الطبيخة وخليها لحد ما اجزاء منها يذوب وتختلط مع الطبيخة ..ثم تفرمي كمشة كسبرة خضرا ومعدنوس اخضر وتحطيهم وتحطي قرن فلفل اخضر وخليهم يجي عشر دقائق وفي خلال ذلك تقومي بطحن فصين ولا ثلاث ثوم كبيرة ومعاهم نص ملعقة صغيرة كمون حوت ..وحطي التوم واطفي النار على طول ..وتاكلي منها ما تشبعي ...ولو تحبي من البداية فوق البصل تحطي دجاج ولا لحم ممكن ..

والسر في السندوتشات انها تتاكل مع الهريسة الليبية وهي عبارة عن فلفل احمر مطحون في الفرامة المولينكس ولا العادية مع راس توم وملح وملح ليم وكروية ...

يعني تاخدي الخبزة وتفتحيها وتدهنيها بالهريسة الحارة وتحطي الفاصوليا ..وممكن لو تحبي تقلي بيض على جنب وتحطيه فوقه ..
وان شاء الله اكون ساعدتك ...
قال الحسن البصري : أدركت أقواماً كانوا على أوقاتهم شد منكم حرصاً على دراهمكم ودنانيركم , فلنحرص على الوقت ولنحافظ عليه
وعليكم السلااااااام ورحمه الله وبركاااته

ياالف اهلا وسهلا باهل ليبيا حبايبى

ميرسى ياقمر ربنا يخليكى يااااااااااااارب

ده انا كنت فقدت الامل ان حد يعبرنى ههههههههه

وباذن الله اجربها وتظبط معايا

واكرر شكرى ليكى ياقمر

ميرسىىىىى

الساعة الآن 02:29 .