مهى العبد الله
اختي العزيزه 00 اشجعك على المواصله في البحث عن هذا المرض 0 وكل انسان يقوم بعمل الخير 00 ويحب يخدم الناس 00 يلاقي 00 ناس فاضيه تحب تعطله 00
اختي العزيزه 00 اشجعك على المواصله في البحث عن هذا المرض 0 وكل انسان يقوم بعمل الخير 00 ويحب...
صح كلامك غاليتي
و لا يهمك مهى العبد الله لا تشغل وقتها بالتفاهات و يعلم الله كم بالي مشغول و أكد لاخرج بنتيجة و اتمنى من الله التوفيق.
جزاك الله خيرا على كلامك الطيب
مهى العبد الله
عموما 00 اعرف الكثير عنه وهو قد يكون وراثيا 00 اوبسبب مشكله قد يصاب الشخص به 00 ليس له علاج ولكن يوجد مهدائات 00 عباره عن كريمات 0 يزيد عند الناس المصابين بالاكتأب 00
عموما 00 اعرف الكثير عنه وهو قد يكون وراثيا 00 اوبسبب مشكله قد يصاب الشخص به 00 ليس له علاج...
انه وراثي فمجرد شك قد يصيب و قد يخطئ
و الحالة النفسية فعلا لها دور في تطور المرض و نصيحة لكل من ابتلاه الله بهذا المرض ان يلتجئ الى الله قبل كل شيء و ان يعلم علم اليقين ان الله ما ابتلاه الا لانه يحبه و يعلم ان لكل داء و دواء و ما زال الطب في بحث متطور.
خلوا همتكم عالية :39:
بارك الله فيك
مهى العبد الله
والله اختي انا اعرف ان علاجه ماي البحر وفعلا في كذا ناس طابو من السبوح بماي البحر
والله اختي انا اعرف ان علاجه ماي البحر وفعلا في كذا ناس طابو من السبوح بماي البحر
الشمس و ماء البحر مفيدان جدا لمرضى الصدفية و يا حظهم لو كانوا في بلد مشمس و حار و لكن رغم ذلك فالمرض يعود و لا شفاء نهائي له :44: و يتطور في فصل الشتاء ان لم يكن المريض يعالج بالحقنة او المراهم..........و حتى UVB كل هذه العلاجات يتوقف مفعولها في التخفيف من المرض بمجرد تركها .

حبيبتي دعواتك انتي و كل الاخوات لكل مرضى الصدفية بالعلاج ,وان يوفقني الله لما اروم اليه, و ما ابتغي الا وجهه.
مهى العبد الله
الله يشفى كل مريض انا سمعت الدكتور جابر يقول انه مرض مناعى فى الدرجة الاولى يعنى يصاب فيه اللى عنده مناعته قليلة والافضل ان الانسان يحول غذائه الى اطعمه ترفع المناعه بالجسم علشان يخف المرض
الله يشفى كل مريض انا سمعت الدكتور جابر يقول انه مرض مناعى فى الدرجة الاولى يعنى يصاب فيه اللى...
نعم السبب هو اختلال في جهاز المناعة ولكن ليس لانها ضعيفة و لكن بالعكس لفرط في نشاط المناعة و العلاج يعتمد على الحد من هذا النشاط بشكل كبير.
و الله اعلم
بارك الله فيك
د/طيــر الحــرم
حبيبتي مهى

شفاها الله وعافاها

وجزاك الله خيار على بادرتك الطيبه والإهتمام بها

حبيبتي مرض الصدفيه من الامراض الصعب علاجها وبيطول علاجها

هي عباره عن تراكمات لطبقات الجلد

علشان كدا بيستخدموا كريمات تقشير لطبقات الجلد بمواد تقشير معينه واحيانا بيكون مصاحب ليها كورتيزون ليهدي الإلتهاب الناتج عن التقشير

بس نتيجتها مش مضمونه مع كل الحالات

وفيه علاجات بأشعه مختلفه فوق بنفسجيه

لو تروح عيادات الجلديه ان شاء الله بييفيدوها اكتر

كمان قريت مؤخرا ان فيه علاج جديد دكتوره مصريه تقريبا اسمها صفاء

موجود المقال على النت لو لقيته هاجيبهولك

انها اكتشفت علاج جديد لمرضى الصدفيه مكوناته الاساسه من الصبار والعسل وبتشرح ازاى كان العلاج دا فعال في تخفيف الصدفيه مع حالات كتير

شفاها الله وعافاها

ولا تنسى الرقيه الشرعيه وشربة العسل

وكلها يقين بالشفاء

شربة العسل ( ملعقه عسل على نصف كوب ماء وتشربها )

شفاها الله وعافاها