اخواتي كيف طريقة المعكرونه بل باشميل اريد طريقه مبسطه وهل تعمل بنشاء $وكيف اعمل النشاء وماء مقداره ومانوع المعكرونه ولكم جزيل الشكر

اهلا اختى ام عبد العزيز
كل سنه وانتى طيبه وعيد سعيد

بالنسبه لنوع المكرونه ممكن اى نوع بس الافضل المكرونه الاقلام ودى شكلها

الاول تسلقيها بماء فيه زيت وشويه ملح صغيرين وصفيها من الماء

بعد كده اللحم المفروم
قطعى بصل قطع صغيره وحمريها تحمير خفيف يادوب يصفر وممكن تضيفى فلفل اخضر
بعد كده حطى اللحمه المفرومه على البصل وقلبى كويس
ضيفى الملح والفلفل وبهارات خفيفه ولما تستوى اطفى عليها

جينا للبشاميل..لا هو مش بيتحط فيه نشا ياقمر
الاول هتحطى كوبايه زيت على النارولما تقدح ضيفى عليها 1/2 كوب دقيق وقلبى بسسسسرعه
تكونى مجهزه حليب بارد وفووورا وبسسسسرعه تضيفيه وتقلبى بسسسرعه عشان مش يكلكع منك

مع التقليب على النار هتلاحظى انها بدات تثخن وتبقى تقيله طفى عليها النار ولما تبرد ضيفى عليها بيضتين وقلبى كويس

طبعا فى صينيه ضعى نصف المكرونه وعليها معلقتين او ثلاثه بشاميل وقلبيهم مع بعض
فوقيهم ضعى اللحم المفروم واخيرا نصف المكرونه الاخر وفوقهم البشاميل
ممكن طبعا تضعى جبن مبشور <<انا بفضله تحت البشاميل مش فوق البشاميل
تدخلى صينيتك الفرن ولما تحمر خرجيها وبالف هنا وشفا

ملحوظااااااااات
اولا المقدار انتى بتزيديه او بتنقصيه حسب الكميه
بالنسبه للحم المفروم ممكن وهو بيتعصج تضيفى عليه 2 ملعه صلصه طماطم وتقلبيهم بتطلع لذيذه كمان
بالف هنا وشفا
اولا اسلقى المكرونة الموجود عندك طويلة او صغيرة او اى شكل ثم خذى قدر صبى فية حليب سايل اومجفف وذوبية تقريبا ثلاث اكواب وعليها ملعقتين دقيق ابيض وممكن تزيدين وحركى بااستمرار حتى تثقل شوى ثم حطى شوى ملح ومكعب مرقة ماجى وحركى ثم قفلى النار واكسرى بيضة وحركى ممكن تحطى علبة قشطة تكون رررووعة ثم صبيها على المكرونة وضعى قطع زبدة على الوجة وممكن رشة كمون وبالعافية
اختي بما انك ما عملتي بشاميل من قبل ممكن تستخدمي بساميل ماجي او كنور ,, مجرد تحطي لتر حليب على النار وبعدين حطي خلطة البشاميل من ماجي او كنو وحركي كم دقيقه بالمضرب السلك وخلالالاص ,, حطيه ع المكرونه
مثل ماذكروا الاخوات بس احس كاسة زيت كثيرة انا احط فنجان قهوة صغير او اقل بعد..واذا تبين طعم البشاميل افضل ضيفي له علبة قشطة..
انا ترى مااحط بيض ننهائي ماااحب نكهته بالاكل..

الساعة الآن 01:59 .