1- أزاي أعرف أن العجينة محتاجة ماء والعكس لو محتاجة دقيق
تكون محتاجه دقيق اذا تلزق بيدككثير وتضيفي الدقيق بكميات جدا قليله الي ان تصبح متماسكه وبنفس الوقت مو جامده كثير
تحتاج ماء اذا صار باقي عندك دقيق ما اختلط مع العجين وكمان ضيفي شوي على دفعات مع العجن

2- أيه اللي بيخلي العجينة تنشف يعني مرة عملت بعجينة العشر دقايق بيتزا وطلعت ناشفة من تحت وعملت توست وبرضه ناشف من تحت مع مقادير أسامة السيد
عجينه العشر دقايق زودتي كميت الدقيق او استعملتي دقيق مو زين استعملي الكويتي وباذن الله حتطلع تماااااام وكمان رشي ارضيه الفرن بالماء عشان تطلع طريه او اعملي كذا وقت التسخين3- أمتي نفرد العجينة علي دقيق وأمتي علي زيت
دايم افرد على دقيقاذا سارت العجينه شوي تمسك باليد 4- ايه الافضل فرن الغاز ولا الكهرباء في المعجنات
الغاز للمعجنات والكهرب للكيك5- لو العجينة اختمرت وبعدين لقيتها ناشفة وحسيت أنها محتاجة مياه اتصرف أزاي
ومتشكرة لأهتمامكن [/size][/quote]
أختي COSMOS وأختي سكرة حنطة والله ما قصرتوا جزاكن الله خير أنا بجد استفدت من كل معلومة اتكتبت ربنا يجمعنا دائما علي الخير ودعواتي لكن جميعا أن ربنا ينول كل واحدة ما تتمني وأن يجمعنا ان شاء الله في الجنة
وأن شاء الله هاقولكم أول ما أعمل حاجة تاني ايه الاخبار متشكرة جدا
اقتباس مشاركة  (أم ملك مجدي)
أختي أم أنمار مشكورة علي الرابط الصور لم تفتح لكن أنا واثقة وان شاء الله هاجربها وأقولك يا جميل
أختي ريم الفهد مشكورة تسلمي لي ومعلومات قيمة جزاكي الله خيرا بس سؤال تاني أنت بتقولي أن العجينة يكفيها 10 د أنا عملت التوست أمبارح علي 200 درجة وقعد في الفرن 20 د من تحت و30 د الاثنين معا ودة فرن كهربا وأعلي درجة عندي 250 لكن أنا كنت عاملة في بايركس العجينة ماكنتش لسه خدت لون وهاجرب أني أبتدي بالسوائل لأني دايما بعمل العكس ومعنديش عجانة فيمكن دة بيخلي الدقيق تقيل في أيدي من الاول

تسلمين اختي الغالية 00

دائما قبل وضع العجينة في الفرن لازم تحمي الفرن قبلها بخمس او 8 دقائق وهذا سر المخابز 00 يعني حمي الفرن على اعلى درجة وفي وقت وضع العجين خففي على الفرن ودخلي العجين في الفرن 0000

وشكل البايركس اذا كان صغير والعجينة كبيرة تحتاج وقت اكثر واذا كان البايركس واسع وكبير والعجينة مفرودة ورقيقة اكيد تحتاج وقت اقل 000

وفي سر ثاني دائما انخلي الدقيق مرة ومرتين وثلاث واربع حتى يتخلله الهوا 000

وبعدين ظيفية الى المقادير 00 واي سؤال انا حاظرة 000

الساعة الآن 08:55 .