عندي سؤال الى كل المصريات وياريت الجواب وان شاء الله في ميزان حسناتكم مع جزيل الشكر مقدماً
في طريقة شوربة دجاج ( فراخ ) بتعملوها للي لسه والده ( يعني في النفاس ) وتكون دجاجة كاملة في وسط الشوربة وبتقولو أنها مفيدة جداً للي لسه جايبة بيبي صفير ممكن تكتبولي الطريقة بالتفصيل

اللى لسة والدة بتشرب شوربة فراخ عادية
بصى دى طريقتى
تقدحى السمنة وتحطى فصين مستكة وعليهم بصلة متقطعه والدجاج سواء متقطع او سليم وتقلبيه شوية وتضيفى رشة ملح وفلفل اسود وفصين حبهان وورق لاورا وتضيفى المية عليها وتسيبيها تستوى
وممكن تحمرى نص كوب شعرية لغاية ما لونها يحمر وتحطيها على الشوربة بعد ماتكون الفراخ استوت
وبالهنا والشفا
السلام عليكم
انا عن نفسى اسوى الشوربه كده اجيب بصله اقطعها 6 قطع ثم تقلب فى ملعقه سمن ونضع عليها الفرخه بعد غسلها جيدا باليمون والدقيقونشوحها شويه لما تشرب الماء نضع عليها ماء مغلى وتوابل كما تحبين ولما تقرب تستوى نضع الملح ونتركها الى ان تستوىوبالهنا والشفا
يا رب اكون افدتك

الحمد لله ولدت وربنا رزقنى بــ (مريم)
أشكركم على مروركم الكريم
السلام عليكم و رحمة الله
بصي يا أختي اللي لسة والدة بيعملولها فراخ بلدي يعني اللي متربية في البيت او عند الفلاحين لانها مفيدة و مفيهاش الهرمونات اللي في الفراخ البيضة و الشوربة عادية نقطع بصل و نضع علي عصير طماطم قليل و يتسبك ثم نضع الماء و الملح و الفلفل و الهيل وورق الغار و لما تغلي نضع الفرخة

الساعة الآن 09:59 .