الحلبة اللى مثل الشوربة احنا نعملها بس من زمان ناسية الطريقة

بس انا طريقتى انى اغلى حبوب الحلبة لحالها الى ان تنضج فى قدر مهاه ماى

وفى قدر الطبخ يكون كبير شوى على حسب المقدار اللى تبينه اذا انتى طباخة بتعرفين اشكثر المقادير

واذا ما تعرفين تراها سهلة وما يبيلها خوف انج تسويتها مرة بعد مرة بتضبطيها لانها بس يبيلها

انج تضبطين السكر وسمك الحلبة نفسها

المهم فى القدر هذا تاخذين ماى مع طحين رقم 2 وتخلينه يغلى لين تحسين ان الطحين نضج

وصارت شوى غليظة بعدين تضيفين الحلبة المطبوخة مع الماى اللى حقها طبعا الما مو وايد وايد يكون

وتحطين السكر على حسب ذوقك وتخليه يغلى شوى وبعدين تهدى النار وتضسفى البيض وطريقة البيض

انج تكسرينه وحدة وحدة يعنى تيبين كاس وتكسرى البيضة وتحطيها بهدوء فى القدر وبعدها بقية البيض بنفس

الطريقة بس فى جهة ثانية بس علشان ما تلتصق البيضات مع بعض يعنى تكون كل وحدة مستوية بروحها

تضيفين فلفل اسود حسب الذوق انا احبها تكون حارة شوى

وتنزلين على النار لحد ماتنضج وبعدين اذا جيتى تقميها قدميها فى صحن عميق او طاسة بس من غير

ما تخربين شكل البيض وعلى السطح تحطين السمن اللى هو الدهن

وتراها مرة مرة لذيذة وتنفع للنفساء لانها تغذى وتشد الوالد

اتمنى تكونى فهمتى قرقتى ادرى قرقتى وايد واذا ما فهمتى شى انا حاضرة

بس اللى ابيه منج انج تدعينلى ولاولادى وزوجى وامى بالتوفيق والهداية
السلام عليكم ورحمة **** وبركاتة الاخت دانة الدنيا في فعلا حلبة تيجيكي صفراء افتح من الموغات شوية بس كلة بيتباع في مصر والحلبة بودرة وعليها مكسرات وجوز الهند وبيحضرها العطار وطريجتها مثل حجت الموغات بس الموغات شديد عنها والذ :24: وطريقتها تضعي سمن بلدي وتضعي علية ملعقتين حلبة وتحمريها شوية و2كوب ماء فوجها وتحليها تبع ماتحبين وتنزليها وتشربيها بلعافية عليشي وعلي امش الغالية وانا والدتي ترسلي ايها من مصر لما كنت نفسا هية والموغات لان الوالدة مصريةاتمنا اكون افدتش :24:
يعطيكم العاااااااااافي ة واتمنى لكم التوفيق والهداية من **** العلى القدير

الساعة الآن 01:28 .