اقتباس مشاركة  (shaymaa-m)
ميرسي يا سلسبيل

على فكرة انا باعمل المسقعه زي مادو باشوي البذنجان
اخف مليون مرة على المعده و صحيه بشكل فظيع و كمان خفيفه اوي
جربيها و ادعي لنا
ان شاء الله اجربها فى اسرع وقت واقولك
بصراحه الطريقه دى جميله وخفيفه للجمبرى
اخذتها من الاختdon
بارك الله فيها
طاجن الجمبري
المقادير:
جمبري كبير +طماطم+فلفل اخضر+جزر مبشور+بصله مفرومه ناعم+ثوم مقطع ضغير+بهارات(ملح فلفل كمون كاري بهارات مشكله)+معلقه صلصه+ربع كوب صويا صوص
الطريقة:
توضع كل المقادير مع بعضها في طاسه تيفال كبيره مع كوب ماء و علي نار هاديه لحد ما استوي الجمبري،ومعاه ارز اصفر بالكركم و سلطه خضرا
مافي احد زي عمي الله يحفظه اكله صحي في صحي
الله يطول في عمره

لست كمآ يقولون
بل هنآك من يحبني .. يرسمني بأجمل الصور
و هنآك من يكرهني .. يرسمني بأبشع الصور
فلكل منهم فرشآة للرسم و يرسمني على مزآجه و لكن انأ كما أنا لا اتغيير

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء
موضوع ممتاز واكتر من ممتاز
لان الناس اتعودت على ا لمقلى والاكل اللى كله دهون وزبده وسمن وبقى الاكل الاساسى فيه اللحوم والنشويات من رز او مكرونة وبعدو عن الخضار

انا فعلا اليومين دول بدور على اكل صحى وبحاول اعمل بدايل فى المطبخ عندى عشان نزبط اكلنا

يعنى مثلا الرز بقى مرة او مرتين فى الاسبوع وبعمله بزيت زتون (على فكرة مبيفرق كتير فى الطعم عن لما يتعمل بزيت عادى ذرة او عباد شمس)
بعد ما تسلقى الفرخة مثلا بدل ما تحمريها اشويها فى شواية الفرن وممكن تعصرى عليها لمونة وترشيها بشويه سماق وبصل او شويه زعتر او تدهنيها معلقتين طماطم مضروبة او صلصة
بدل ما ناكل عيش ابيض نخليه عيش اسمر
نخلى الخضار اساسى فى غدانا ولو حتى طبق جانبى معمول باى شكل مرة سوتيه مرة فى الفرن مع معلقة زيت زتون مرة مع لحمة مفرومة وهكذا
موضوع جميل جدا و صحى كمان
ممنوع الاقتراب


الساعة الآن 01:18 .