دايما انتم بتساعدوني ممكن مساعدة جديدة؟

الكروشيه والتريكو

السلام عليكم اخواتي
والله كل ما احب اعرف حاجة في الكروشيه لاني جديدة فيه اسألكم الاقي اجابةعلطول ماشاء الله
ممكن حد يجاوبنى على الاسئلة دي بس بالشرح واحدة واحدة مش بالروابط الله يكرمكم
ازاي نعمل قاعدة الشنطة المربعة
الشنطة البيضاوية
الشنطة المدورة
الشنطة اللي بتكون عاملة زي العلبة
انا عاوزه اعرف القاعدة بس
ده اول سؤال

ـــــــــــــــ
تاني سؤال

هل عندكم طرق لعمل توك للشعر بس بالخطوات او الباترون

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اخر سؤال ومعلش طولت عليكم لو عندكم فيديو لعمل الشنطة اللي زي العلبة اكون شاكرة ليكم جدا جدا
بانتظاركم
5
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ام عزيزان
ام عزيزان
عزيزتي

قواعد الشنط تعتمد على الاشكال الهندسيه

تابعي هذا الرابط فيه باترونات

http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=1126415

والتوك ممكن تعمليها من الورد

ايضا توجود بالرابط السابق

موفقه عزيزتي

:)
نسمة الهداية
نسمة الهداية
جزاك الله خيرا اختي بس عاوزه افهم انا عملت سلسلة طول قاعدة الشنطة ولما اجي اعمل الاطراف بعد ما امشي كام سطر الاقيها بيضاوي وانا عاوزها شنطة عادي على شكل مربع او مستطيل
المربع اللي في الرابط عبارة عن مربعات صغيرة بتبدأ بدائرة من السلاسل و ده مش هينفع مع الشنطة اللي انا عاوزه اعملها ارجو ان اكون قد اوضحت ما اريد
ام عزيزان
ام عزيزان
جزاك الله خيرا اختي بس عاوزه افهم انا عملت سلسلة طول قاعدة الشنطة ولما اجي اعمل الاطراف بعد ما امشي كام سطر الاقيها بيضاوي وانا عاوزها شنطة عادي على شكل مربع او مستطيل المربع اللي في الرابط عبارة عن مربعات صغيرة بتبدأ بدائرة من السلاسل و ده مش هينفع مع الشنطة اللي انا عاوزه اعملها ارجو ان اكون قد اوضحت ما اريد
جزاك الله خيرا اختي بس عاوزه افهم انا عملت سلسلة طول قاعدة الشنطة ولما اجي اعمل الاطراف بعد ما...
ايوا فهمت قصدك

وممكن تكون القاعده بهذا الشكل

والباترون المستطيل خليني ادوره لك :)
ام عزيزان
ام عزيزان
ايوا فهمت قصدك وممكن تكون القاعده بهذا الشكل والباترون المستطيل خليني ادوره لك :)
ايوا فهمت قصدك وممكن تكون القاعده بهذا الشكل والباترون المستطيل خليني ادوره لك :)
شوفي هذا الباترون المستطيل

والشنط القاعدتها دائريه ممكن تعملي دائرتين وتحطين بوسطهم سيدي قديم راح تكون القاعده صلبه وممتازه وتكملين عليه ارتفاع الشنطه

:)
نسمة الهداية
نسمة الهداية
شكرا لك اختي على المساعدة الطيبة وان شاء الله ادور على و رش هنا ممكن كمان تفيدني اكتر واكتر