السلام عليكم

بنات عندى كام سؤال اتمنى تجاوبونى عليهم جزاكم الله خير

1- دبس الرمان وماء الورد اخليهم بالتلاجة او لا

2- السور كريم بستعمله بالطبخ لكن الكريمة السائلة دريم ويب ممكن تكون بديلة ليه فى الطبخ ولا هى للحلويات بس هى مرسوم عليها حلويت بس مكتوب ان مش فيها سكر فممكن للطبخ عادى وبعدين منال العالم تقول كوب من الكريمة هى دى ولا بتكون ايه ههههههههههه

3- دا اهم سؤال عندى لانى محتارة جدااااا

شريت لحمة مش اعرفها لان كل اللحم كان مخلص واضطريت مع العلم انها كانت مش رخيصة فتوقعت انها بكدا كويسة
واللى بيبع قاللى انها كويسة للكبسة وللخضار بس اما عملتها سلقتها كتير واستوت كويس لكن اللحمة نفسها ناشفة وخشنة مهما اتسلقت هى طعمها كدا وفيه بالفريزر باقى اكياس

ممكن يكون فيه طريقة اطرى بيها اللحم ولا خلاص هى كدا راح تترمى ؟

ياريت تفيدونى يابنات

مشكوووورين

1- عادي ممكن تخليهم برا

2 - كريمة الخفق هيا اللي بتستخدمها منال العالم الويبنج كريم

3- ممكن تعمليها في أكلات تطريها يعني اعمليها مع بطاطس في الفرن بالصلصة وبكدا مش حتنشف

أتمنى أكون افدتك

يارب لك الحمد كما تحب وترضى

اللهم احفظ لي أبي وأمي واخوتي وزوجي وأولادي وبارك لي فيهم
اقتباس مشاركة  (نورالدنياegy)
السلام عليكم

بنات عندى كام سؤال اتمنى تجاوبونى عليهم جزاكم الله خير

1- دبس الرمان وماء الورد اخليهم بالتلاجة او لا

2- السور كريم بستعمله بالطبخ لكن الكريمة السائلة دريم ويب ممكن تكون بديلة ليه فى الطبخ ولا هى للحلويات بس هى مرسوم عليها حلويت بس مكتوب ان مش فيها سكر فممكن للطبخ عادى وبعدين منال العالم تقول كوب من الكريمة هى دى ولا بتكون ايه ههههههههههه

3- دا اهم سؤال عندى لانى محتارة جدااااا

شريت لحمة مش اعرفها لان كل اللحم كان مخلص واضطريت مع العلم انها كانت مش رخيصة فتوقعت انها بكدا كويسة
واللى بيبع قاللى انها كويسة للكبسة وللخضار بس اما عملتها سلقتها كتير واستوت كويس لكن اللحمة نفسها ناشفة وخشنة مهما اتسلقت هى طعمها كدا وفيه بالفريزر باقى اكياس

ممكن يكون فيه طريقة اطرى بيها اللحم ولا خلاص هى كدا راح تترمى ؟

ياريت تفيدونى يابنات

مشكوووورين
1- دبس الرمان لما بافتح الزجاجه بادخلها التلاجه وماء الورد باحتفظ بيه في الخارج عادي.. لايتغير

2- أيوه هي اللي بتستخدمها في الطبخ

3- اللحمه ... الأفضل انك تفرميها وتقسميها حسب حاجتك وفرزيها لوقت الحاجه
ولو مفيش امكانيه انك تفرميها جربي تسوي جزء منها في الحله البرستو مع البصل(كباب حله = قطعيها مكعبات صغيره وسويها مع البصل والطماطم المكعبات والبهارات)

وبالتوفيق
فيه نوع الدريم ويب يستعمل فقط للحلويات وهذي علبته

وفيه كريمة الطهي بستعمل قشطة عادية او قشطة القيمر او كريمه حفق بالكراتين تكون للموالح
رب اشرح لي صدري,ويسر لي امري
اللحمه
اكيد انها كبيره في السن اقصد اذا لحمه حاشي او لحمه غنم وجت قاسيه معناها انها كبيره في العمر وتصير زي العلكه وناشفه لما تطبخيها
جربي مطري اللحم في السوق اشتريه لانه يطري اللحم
ولا اطبخيها زياده بدال الساعه ساعه ونص
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

الساعة الآن 09:20 .