كنت فى مركاتو من يومين وجبت العلب دى

الجديد فيها انك بتدوسى على الغطا تخرج الهوا الزايد منها وبالتالى مايتفاعلش مع الاكل ومايبوظش بسرعه
انا باسمع عنها من زمان لكن لسة اول تجربة

كمان كان فى حد بيسأل على اجهزة المطبخ
روحى مركاتو بجد اسعاره حلوة اوى ..جبت عصارة فواكه براون لقيتها ارخص من اى مكان تانى بحوالى 100 جنيه حتى ارخص من التوكيل نفسه

روشانا افكارك حلوة اوى هجربه على البوتاجاز
المنظف ده اسمه سيف هو ب 7جنيه ونص واوقات بيبقى عليه عرض فى كارفور الاتنين بعشرة بس بجد رائع هههه
بنات
كنت عايزة اجيب تربيزة تليفزيون ومجزمة
انا عاجبانى الحاجات اللى كارفور ال mdf بس زوجى مش عاجباه عشان مش بتستحمل زى الخشب
حد يعرف مكان تون فيه الحاجات دى اسعارها معقولة وخشب مضمون

على فكرة مدرسة تاجان "مدرسة اولادى"فتحت باب التحويل والتقديم للاقارب والاصدقاء لو حد عايز يقدم او حتى يروح ياخد فكرة
الله يعطيك العافية بناات
اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
لما بيبقى عندى حاجة لازقة او محروقة فى حلة بحط عليها بيكربونات وخل هايفور وشوية مية واسيبة شوية او اغلية على النار
هيا غلوتين وبأى معلقة خشب قلبى بيها القعر هاتلاقيه اتقشر بمنتهى السهولة

ده مش كلام منقول على فكرة دى حاجة انا مجرباها كذا مرة

انا مدمنة التنضيف بالبيكربونات والخل وبحب منظرهم اوى وهما بيفورا (شغل عيال معلش)

وبرضه على طول انضف بيهم البوتجاز مابيخودش وقت ولا مجهود

ارش سطح البوتجاز كلة بيكربونات وبعين ارش عليهم خل هايفوروا ازود مية سخنة واسيبهم

مسافة مااغسل الاطباق واروح بسلكة وليفة امسح تلاقية بيلمع من غير دعك جامد ولا حاجة
والله شجعتينى يا رشا اجرب طريقتك واهم حاجه انه من غير دعك عشان سطح الحاجه ميتجرحش

اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
هو ده تقليد jif يا جماعة الشكل ده كنت بجيبة من برة بس اسمة جيف

طب ده ماركتة اية؟؟؟
انا جربت جيف ومعجبنيش ابدااااااااااا حسيته جيرى وبيلزق مش زى الصابون العادى ناعم او عامل زى الجل شويه ولو متغسلش كويس جدا مكانه بيسيب اثار كأن المكان مجير

اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
مش ملاحظين يا جماعة ان اللمنتجات التركى مغرقة السوق بتاعنا جميع المنتجات اكل وبلاستيكات واجهزة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على فكرة واحنا كمان عندنا ماركات تركى كتير
اقتباس مشاركة  (lovely angel)
بنات
كنت عايزة اجيب تربيزة تليفزيون ومجزمة
انا عاجبانى الحاجات اللى كارفور ال mdf بس زوجى مش عاجباه عشان مش بتستحمل زى الخشب
حد يعرف مكان تون فيه الحاجات دى اسعارها معقولة وخشب مضمون
بصى هنا فى الامارات كل العفش من الخشب mdf وازواقه احلى من ازواق الخشب التانى وكويس بس اهم حاجه لو الحاجه ملهاش عجل متفكريش تحركيها من مكانها لانها هتتفكك يعنى طرابيزة التليفزيون عندى ممكن بغير مكانها من فترة للتانية عشان ليها عجل فسهلة تحريكها من غير زق وشيل لكن الجزامة مثلا لا يمكن تتشال لانها لو اتشدت هتتخلع
فهمتينى يعنى لو نويتى تشترى من الخشب ده حطى فى بالك انك هتفكرى تغيرى مكانها ولا لا وموضوع العجل
شيماء

يبيكربونات صوديوم شبة الدقيق الابيض وبشتريها من عند اى عطار بالكيلو بشترى ريع كيلو ب 3 او 4 جنية تقريبا بيقعد معايا فترة
ومع الخل ومية مغلية منظف رهيييييييييييبلاى بقع دهنية او حلل قعرها محروق

وجربتة على الحيطة اللى جنب البوتجاز برضة بسلكة رائع بس لازم تلبسي حاجة فى ايديك
مع don دايما احلى

الساعة الآن 01:31 .