روشانة صباح الخير انت ازى بتشترى سمك من السوق وازاى بتعرفى ان كان طازة ولا لا انا بروح كارفور اشترى بانية وسمك ولحم مفروم وبهارات ولكن فية سوبر ماركت انا بتعامل معاة على طول بس الغلاء دبحنا احيانا بدور على دكتور كويس فى مدينة ناصر مش بلاقى فاضطر انى اروح مستشفيات خاصة الى تعرف دكتور كويس او مستشفى ثقة تفدينى كمان طبعا انتم عارفين اننا محتاجين دروس لاولادنا ودى اهم مشكلة بنحس بيها ومش بنعرف نعمل حاجة غير بنطر اسفين اننا نذاكر لاولادنا صدقونى دى مشاكل انا بطرح سوالين لو حد يقدر يساعدنا وكمان التنظيف ولا شغالة بترضى تجينى يعنى حدث ولا حرج اختكم بتعمل كل حاجة
اقتباس مشاركة  (don)
حمام زيت ولا كريم يا روشانا ؟؟؟؟ انا بفتكر ان الزيت بينشف ولا غلط ؟؟؟ وفعلا عيب زيت املا انه بيدهنن
انا معايا حمام الزيت بيطرى مش عارفة يمكن على حسب نوع الشعر او نوع الزيت الموضوع بيختلف

عامة انا لما يعنى ربنا بيكرمنى وبعمل حمام زيت بعمله بزيت املا

يمكن عشان زيت املا دهنى اصلا فبيطرى يمكن
مع don دايما احلى
اقتباس مشاركة  (hayosha)
روشانة صباح الخير انت ازى بتشترى سمك من السوق وازاى بتعرفى ان كان طازة ولا لا انا بروح كارفور اشترى بانية وسمك ولحم مفروم وبهارات ولكن فية سوبر ماركت انا بتعامل معاة على طول بس الغلاء دبحنا احيانا بدور على دكتور كويس فى مدينة ناصر مش بلاقى فاضطر انى اروح مستشفيات خاصة الى تعرف دكتور كويس او مستشفى ثقة تفدينى كمان طبعا انتم عارفين اننا محتاجين دروس لاولادنا ودى اهم مشكلة بنحس بيها ومش بنعرف نعمل حاجة غير بنطر اسفين اننا نذاكر لاولادنا صدقونى دى مشاكل انا بطرح سوالين لو حد يقدر يساعدنا وكمان التنظيف ولا شغالة بترضى تجينى يعنى حدث ولا حرج اختكم بتعمل كل حاجة
صباح النور

اه انا كتبت بنقى سورى مش قصدى انقى بالمعنى المفهوم هو الراجل هو اللى بينقيلى بس انا بختار الحجم الصغير

انا مش بعرف انقى السمك بصراحة ولا جوزى مع انه بورسعيدى

بس هو الراجل ده حاجته ما شاء الله فريش وعليه دايما زحمة وجربته كذا مرة كويس و ماجربتش غيره بصراحة

بالمناسبة بقى اللى جربته من السوق ده وماعجبنيش الفراخ

كانت استغفر الله العظيم زفرة اوى عقدتنى

واستريحت مع القدس برضه بس ساعات ماما بتجيبلى من سوق الحدايق من واحد عارفاه عنده مزرعة

بتبقى زى بتاعة القدس وارخص
مع don دايما احلى
اقتباس مشاركة  (miro)
في كمان علب تابروير ليا ولجوزي وللولاد (لانش بوكس) وفي منها احجام واشكال
توحفن على راي بنتي

بتحفظ الاكل اولا وصحية لانها مصنوعة من مواد اوليه وغير معاد تصنيعها والسندوتشات ممكن تقعد يومين طازة فيهم وميجرالهاش حاجة

ده غير باقي حاجات تبر وير دي اختراع في المطبخ

خلاص خلصت من الاكل اللي كان بيبوظ والجبنه اللي بيطلعلها ريم وكده

دي نتاج خبرتي الصغيورة في المطبخ
ايدي اليمين حاجة التبر وير
هو غالي شوية بس بيعيش العمر كل شهر كنت بجيب حاجة لغاية دلوقتي ماشاء الله بقى عندي مجموعة معتبرة

وخصوصا ازايز المية البلاستيك بتاعتهم تجنن ومبتتكسرش زي الازاز ولا بتغير طعم المية ومحكمة الغلق

انا بعملهم دعاية مجانية بس بجد انا واقعة في غرامهم
اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
بصى يا نهى انا بروح سوق التامن اللى ورا المنهل

ده ممتاز جدا وتلاقى الستات اللى بتبيع خضار هناك بينضوا اى خضار عايزاة وهاتلاقى منهم حاطين فى اكياس قدامهم توم مقشر ملوخية مقرطفة محشى بانواعة متقور بسلة وجزر

بس انا بقى بفضل انى انقى حاجتى بنفسي واوزن واحاسب وبعدين اديهم لنفس الست او واحدة تانية تجزهملى

انا جربتهم فى التقوير وقرطفة الملوخية وتقميع البامية بياخدوا على الكيلو جنية تقريبا بس البامين كانت جنية ونص افتكر

المهم هاقولك الخطة اللى بمشى عليها احيانا كتير وبتبقى موفرة للوقت والجهد

اول ما اوصل السوق اروح لبتاع السمك انقى السمك واقولى اشويهولى

وبعدين اروح انقى خضار الاسبوع الاول اللى عايز تنضيف واديه للست تنضفهولى

وبعدين الف براحتى بقى اجيب طماطم خيار بصل الحاجات اللى مش عايزاها تتنضف وفاكهة ورز وبقوليات

وبعدين تنى راجعة اجيب الخضار المتنضف والسمك المشوى وتاكسى على البيت يا دوب احط الرز على النار وابتدى اشيل الخضار كل حاجة فى مكانها

ولو بعيد عليكى شوفى اى حد بيبع خضار جنبك اسألية على تنضيف وتجهيز الخضار الموضوع ده انتشر اوى والبياعات بيسترزقوا منه وهما قاعدين فاضين وبقى ليه تسعيرة كمان مرة بفاصل مع واحدة قالتلى لأ لفى السوف واسألى تنضيف البامية بكام
حلوة الخطة دي يا روشانا بتعجبيني وفي نظامك وقوي يا جميل

[quote=la rosa;24949707]حلو الملف ده قوى بس للاسف مش هقدر اشارك فيه لانى مش فى مصر فمش هقدر انفعكو باى حاجه
هتابعكو فى صمت[quote]
و حشلنا خالص يا نورا حمد لله علي السلامة لا قولي أفتكر في بنات معانا زيك عايشين في الامارات او أي واحدة مغتربة اكيد حتفيد و تستفيد دا انتوا محتاجين دا اكتر حتي تلاقي حد يقولك علي الحجات اللي انت متعرفيهاشفي بلاد الغربة
اقتباس مشاركة  (don)
انا عملت زيك بالضبط يا ميرو بس حطيت بدل الدلاية الدهب نص جنية دهب وانا اللى بلبسه شيك جدا

دينا و ميرو بتجيبو اللولي دا من عند السايغ يعني و دا سعرة كام دلوقتي و الخيط الدهبي دا منين اصل الفكرة عجباني قوي

بالعكس يا لاروزتى انتى والبنات المغتربات ممكن تفيدوا بعض بالحاجات اللى عندكم حتى لو اتكلمتوا على حاجات تموينية او لو قلتى على حاجة عجبتنى ممكن اى حد مسافر اخليه يجبهالى
اللهم اني استودعتك زوجي كله سمعه وبصره ولسانه وفرجه فأحفظه لي يامن لاتضيع ودائعه
مرسي يا يويو بعض مما عندكم يا جميل
مع don دايما احلى

الساعة الآن 09:57 .