فوائد زيت جنين القمح (منقول)

------------------------------------------

يحتوي علي البروتينات و المعادن ، يعمل على إحياء البشره ، ومضاد للأكسده يعنى يؤخر التجاعيد ومقاوم

للتجاعيد،الندوب ، علامات الامتداد.

يستخدم للوجه خاصة للبشرة الحساسة وفائدة زيت جنين القمح أنها مغذية ومرطبة للبشرة لاحتوائها على فيتامين (أ) و فيتامين (د)
وفيتامين E

يعمل على شد البشرة ـــ لتفتيح البشره ــ للهالات السوداء حول العين ــ
يكافح الكلف والنمش

للهالات السوداء ...

تاخذين نسب متساويه من زيت اللوز المر وزيت جنين القمح

المخصصين للبشره وليس للشعر لان في منهم للشعر

وتحطينه قبل النوم تمسحين بقطنه حوالي عيونك بس لايدخل الزيت لعيونك

وإن شاء الله تشوفين لونها يحلو مع الايام
07-02-1430 هـ, 10:32 صباحاً

انا جيبت زيت اللوز المر
هو احلى حاجة فيه ان لما البشرة بتمتصة مش بيسيب اثر مدهنن على الوش لأ ولا كأنك حطة حاجة مع فرق النعومة طبعا

بس لاحظت حاجة غريبة مش عارفة عادى ولا اية
اول ما بحطة بيلسع شوية انا جايباه اصلا عشان عندى هالات فبحطة تحت عينى و خدودى وحوالين بقى عشان مغمق شوية
بيعملى حرقان شوية وعينى بتدمع وتحرقنى بس دقيقة كده وخلاص
07-02-1430 هـ, 10:35 صباحاً

بمناسبة البشرة بقى بالمرة معلومة اعتقد ان كلكم اكيد عارفينها بس للتأكيد واللى مش عارف يعرف

اسوء شيء تعملية فى بشرتك انك تغسليها بالصابون بسبب جفاف وتجاعيد مع التقدم فى السن

انا بقالى كتير جدا مش بغسل وشى بصابون (لأ لأ لأ ماتفهمونيش غلط )

بغسلها بسائل تنضيف مخصوص كنت بحب اجيب غسول بشرة بزيت شجرة الشاى عشان مناسب للبشرة الدهنية اكتر

لكن بقالى فترة خلص ومش عندى فبجيب قطنة وماء ورد وادعك بيها بشرتى كويس (جربوا هاتلاقوها بتطلع وساخة حتى لو لسة غاسلة وشك بصابون) وبعدين اشطفة بمية بس يبقى وشك فى منتهى النضافة واللمعان

ومرة او مرتين فى الاسبوع بدعكة بقطنة بماء ورد وعليها رشة بيكربونات ونقطتين ليمون بيبقى اجدع من اجدع سكرب غالى فى السوق طبيعى اكتر وتوفير اكتر واكتر
07-02-1430 هـ, 10:42 صباحاً

ايوة كدة يا روشاا بحبك وانتى موفرة مش تقوللى حلة ضغط بالف دنا اطلق فيها
07-02-1430 هـ, 12:58 مساءً

لا بعد الشر بلاها حلة ضغط
07-02-1430 هـ, 02:50 مساءً

الساعة الآن 12:31 .