السلام عليكم
كان في بيسال على مكنسه فتافيت اللي بتشيل التراب انا لقيت واحده كاتبه عليها التعليق ده وقلت اجيبه

اقتباس مشاركة
كان عندي ثنتين منهم

والاخيرة جتني هدية من زوجي وكانت غالية وفيها مميزات واثين ليزر وحتى رموت كنتول عشان اتحكم فيها من بعيد

طبعا كلهم على بعضهم ما كملو معي السنه والان رميتهم الاخيرة مااستخدمتها غير مرتين

اولا غير عمليات وما ينظفون بشكل عميق لكن تنفع لتنظيف اليومي او للي ما عندها وقت تكنس

بسرررررررررعه تخرب وتتكسر قطعها الداخلية

والبطارية ايضا بيموت بسرعة حتى لو شحنيها وهنا ما اقصد الشحن اليومي لكن اقصد انه بعد فترة من الاستخدام لازم تشترين بطارية جديدة

ثانيا متعبه يعني لازم تشيلين كل شيى من امامها اذا وصلت على الستائر يمكن تلف معها من الداخل وتخرب او اذا كان معك اقصان اشجار من الي شكلهم سلات على الارض او اي شيى ناعم او فيه خيوط

واذا السجادة مرتفعة عن الكاربت كثير ما تقدر تطلع لها عشان تكنسها وحتى اذا حطيتيها على السجادة بعدان تلف وتنزل على الكاربت مش راح ترجع على السجادة كما قلت اذا كانت السجادة مرتفعة

ولاااااااااااااااااازم تغلقين المنافذ الى تحت السوفا او السرير لانها اذا دخلت تستك في الداخل ومعاد تقدرين تطلعينها بسرعة

يعني لو بتكنسين الصالة لازم تغلقين مخرج الممر او الحمام او المطبخ انا كنت اعمل حواجز بسيطه
رقم انه يجي معها ليزر الي يمنعها من تجاوز الحدود للمناطق الي ما ترديدن تروح لها حتى تكمل كنس الغرفة المرادة

لكن منازل امريكا مفتوحة من كل جهة وعلى بعضها يعني تحتاجين عدة ليزرات او تعملين حواجز من عندك

يعني بدها شغل لحالها

{ ربِ اجعلني مقيم الصلاة ومن ذرِيتي ربنا وتقبل دعاء * ربنا اغفر لي ولوالدي ولِلمؤمنين يوم يقوم الحساب}

{ ربنا هب لنا من ازواجنا وذرِياتنا قرة أَعين واجعلنا للمتقين إِماما }
انا كنت رحت مركاتو ولقيت عنده اكياس التخزين دى

ياريت يا ابله دينا تقوليلي البتاع اللي بيتعلق فيعا المقشه والحاجات دى فين في مركاتو لانى دورت عليها ومش لقيتها

{ ربِ اجعلني مقيم الصلاة ومن ذرِيتي ربنا وتقبل دعاء * ربنا اغفر لي ولوالدي ولِلمؤمنين يوم يقوم الحساب}

{ ربنا هب لنا من ازواجنا وذرِياتنا قرة أَعين واجعلنا للمتقين إِماما }
up

يارب لك الحمد كما تحب وترضى

اللهم احفظ لي أبي وأمي واخوتي وزوجي وأولادي وبارك لي فيهم
السلام عليكم
ازيكم يا جماعه ربنا يكرمكم جميعاااا على مشاركتكم القيمه

وعايزه اسألك يا روشانا عن خلطة الزيت اللوز المر وجنين القمح انا جبتهم وحطتيهم على بشرتى بس بيحصل احمرار وحبوب وحرقان هل بيحصل معاكى كده برضه
أشهد ان لا اله الا الله وأن محمدا رسول الله
جزاكي الله خيرا

الساعة الآن 07:16 .