اقتباس مشاركة  (mooty)
ازيكو يا بناااااااااااااااااااااااات
ازيك با دون با حبيبتى واحشااانى اوى
انا مشاركاتى ثليلة معاكو بس معلش انا لرضو لسة متابعاكو ..
انا اصلى بكتب لكو وانا فرحاااانة جدا..
..
بقى بعد انا كمان ما فرحت على السيرة وقلت هاه يا موتى هاتى ما عندك وربنا يفرح قلبك كمان وكمان ابص الاقيها حملة تنظيف برضه يا موتى ؟؟؟؟؟ انا افتكرت فيه بشره حلوة او خرجتى خروجه حلوة او اتعزمتى عزومة من نفسك تطلع برضه اشغال شقه ماااااااااااااشى يا شيمو تسلم ايدك يارب

اقتباس مشاركة  (tadoh)
السلام عليكم اخواتي جميعا في المنتدي
ابلة دون اخبارك ايه وحشانا والله حضرتك
ذكرتي انك كنتي في الرياض سابقا فهل
ممكن تخبرينا عن خبراتك فيها ومثلا اماكن
الترفيه والاسواق الجيدة وحضرتك طبعا
عندك اكيد خبره كبيرة في هذا المجال
وخصوصا اننا جميعا نحب التسوق ولكن
قلة خبرتنا توقعنا في اشياء ثم نكتشف
انها لاتصلح وهكذا واشكرك مقدما واسفة
للازعاج ولكي مني كل الحب والاعزاز.
يا حبيبتى ربنا يخليكى وده من زوقك .... بالنسبة لمعلوماتى عن الرياض ممكن متفيدكوش كتير لانها حتكون معلومات قديمة لانى عرفت ان الرياض اتغيرت تماما وظهرت اسواق جديييييييييدة كتير عن ما كنت موجودة لكن لما كنت هناك كانت الخروجة الاساسية هى ليورومارشيه اشترى كل حاجتى والاولاد يستمتعوا بالملاهى اللى فيها وبعدين نجيب شاورما من يامال الشام ونروح او نروح الملاهى اللى فى طريق الملك فهد ونروح الشعله او اسواق العزيزية او انزل شارع الوزير اروح محل مصرى عند عمارة الملكة وادخل عند ابن الامير او اروح التميرى عند ابو احمد واروح المخبز الحديث ونروح وكنت اجيب حاجات جميله من العقاريه بس فى التخفيضات وكنت بجيب البرا سواء تريومف او لافابل او ماركة ياسمين من عند محل ياسمين اللى فى شارع الوزير وبرضه المعرض الصينى اللى فى شارع المطار كان بيجيب حاجات حلوة جدا وخصوصا قمصان النوم الحرير واكيد بروح قزاز كنت بجيب منه كريستالات بخلاف العطور وكان فيه محل كبير اسمه سناء جنب يورومارشية حاجته كانت رخيصه وكانت جكتاته وجاكتات الاولاد والترنجات وبناطيل الخروج هايلة ورخيصه ....... وبرضه تخفيضات ترو فاليو كانت حلوة بالنسبة للحمام والجبن والفطير المشلتت كنت بجيبهم من الركن المصرى اللى عند عمارة الملكة ..... لكن مكنش فيه على ايامنا اى فسح غير انك تروحى الاسواق وتشترى
وبالنسبة للكوتشيهات بتاعه الاولاد وبعض الاجهزة زى البلاى استشن وهكذا كانت من البطحاء ومن عند الفالح اللى فى البطحاء ..... وكان فيه واحد هايل بتاع شاورما فى الشميسى عند مبنى التلفزيون بس مش فكرة اسمه كان بالطابور والله

اما بالنسبة لاسواق الجمله للخضار والفاكهة كانت بتفرق كتير جدا فى السعر بس لازم تقسمى مع حد ولازم تكونى جاهزة لحفظها فى التلاجة
وبالنسبة للذهب كنت بجيب من محلات التميرى او حله القصمان بس اللازوردى برضه تحفه مش عارفه فيدكم ولا معلوماتى قديمة ؟؟؟؟؟؟
اقتباس مشاركة  (banora)
يابنات انا شاريه دي من سنه بس عمليه و جميله جدااااااا

دي علشان تنشيف الخضار جميع الخضروات الورقيه بسرعه و بسهوله

بس مش تسالوني هي موجوده فين في مصر علشان انا مش عايشه في مصر

موجودة فى مركاتو انا لسه شيفاها النهاردة

اقتباس مشاركة  (roshyandhany)
دون ياقمر ... بجد بحبك فى الله من زمان اوى من 3 سنين تقريبا ههههههههههه من ايام ملفات الطبخ ومن كل بلد اكلة والحاجات دى .... ربنا يديكى الصحة والعافية ويخليلك ولادك ويجعل كل شئ استفدنا بيه منك فى ميزان حسناتك ان شاء الله ...... اما الكوكا المشبرة دى فامعناها ياستى انك تجيبى علبة كانز كوكاكولا وتحطيها فى التلاجة لغاية ماتسقع اوى اوى وبعدين تطلعيها برة التلاجة شوية حتلاقيها عرقت وبقى فى على العلبة من برة نقط ماية ... وبس واما كلمة مشبرة فا هى مشتقة من الشابورة اللى بتبقى فى الجو الصبح ... يارب تكونى فهمتى لحسن انا غبية شوية ومش بعرف افهم حد مع انى مدرسة بس لسة تحت التمرين هههههههههههههههه باب النجار مخلع
والله الله ينور عليكى ......فهمت يا حبيبتى اشكرك

اقتباس مشاركة  (don)
بقى بعد انا كمان ما فرحت على السيرة وقلت هاه يا موتى هاتى ما عندك وربنا يفرح قلبك كمان وكمان ابص الاقيها حملة تنظيف برضه يا موتى ؟؟؟؟؟ انا افتكرت فيه بشره حلوة او خرجتى خروجه حلوة او اتعزمتى عزومة من نفسك تطلع برضه اشغال شقه ماااااااااااااشى يا شيمو تسلم ايدك يارب

يا حبيبتى ربنا يخليكى وده من زوقك .... بالنسبة لمعلوماتى عن الرياض ممكن متفيدكوش كتير لانها حتكون معلومات قديمة لانى عرفت ان الرياض اتغيرت تماما وظهرت اسواق جديييييييييدة كتير عن ما كنت موجودة لكن لما كنت هناك كانت الخروجة الاساسية هى ليورومارشيه اشترى كل حاجتى والاولاد يستمتعوا بالملاهى اللى فيها وبعدين نجيب شاورما من يامال الشام ونروح او نروح الملاهى اللى فى طريق الملك فهد ونروح الشعله او اسواق العزيزية او انزل شارع الوزير اروح محل مصرى عند عمارة الملكة وادخل عند ابن الامير او اروح التميرى عند ابو احمد واروح المخبز الحديث ونروح وكنت اجيب حاجات جميله من العقاريه بس فى التخفيضات وكنت بجيب البرا سواء تريومف او لافابل او ماركة ياسمين من عند محل ياسمين اللى فى شارع الوزير وبرضه المعرض الصينى اللى فى شارع المطار كان بيجيب حاجات حلوة جدا وخصوصا قمصان النوم الحرير واكيد بروح قزاز كنت بجيب منه كريستالات بخلاف العطور وكان فيه محل كبير اسمه سناء جنب يورومارشية حاجته كانت رخيصه وكانت جكتاته وجاكتات الاولاد والترنجات وبناطيل الخروج هايلة ورخيصه ....... وبرضه تخفيضات ترو فاليو كانت حلوة بالنسبة للحمام والجبن والفطير المشلتت كنت بجيبهم من الركن المصرى اللى عند عمارة الملكة ..... لكن مكنش فيه على ايامنا اى فسح غير انك تروحى الاسواق وتشترى
وبالنسبة للكوتشيهات بتاعه الاولاد وبعض الاجهزة زى البلاى استشن وهكذا كانت من البطحاء ومن عند الفالح اللى فى البطحاء ..... وكان فيه واحد هايل بتاع شاورما فى الشميسى عند مبنى التلفزيون بس مش فكرة اسمه كان بالطابور والله

اما بالنسبة لاسواق الجمله للخضار والفاكهة كانت بتفرق كتير جدا فى السعر بس لازم تقسمى مع حد ولازم تكونى جاهزة لحفظها فى التلاجة
وبالنسبة للذهب كنت بجيب من محلات التميرى او حله القصمان بس اللازوردى برضه تحفه مش عارفه فيدكم ولا معلوماتى قديمة ؟؟؟؟؟؟

لا هيا قديمة شوية يا أبلة دون اليورومارشيه دلوقتي محدش بيدخله بقى قديم قوي

بس حلة القصمان والتميري ما زالوا متألقين في الدهب والفضة

بالنسبة للبطحاء برض لها مميزاتها خصوصا لو عايزة تشتري جملة

دلوقتي بقى عصر هيبر بندة وجيان وكاروفور والهرم اما انتي يا ابلة دون لو كنتي لحقتي الهرم

ما كنتيش حتسيبي الرياض ابدا

وكمان فيه المبارك برض في حجات حلوة والحياة مول أما الأجهزة الكهربائية فدي حكاية

الكترو وبست عندهم اللي يريحك وبالسعر اللي يناسبك

أتمنى أكون أفدت

يارب لك الحمد كما تحب وترضى

اللهم احفظ لي أبي وأمي واخوتي وزوجي وأولادي وبارك لي فيهم
فيه محل يا بنات فى مصر الجديدة تعالى فى الشارع اللى فى ضهر مستشفى هليوبوليس اللى يوديكى على ميدان الجامع ومدرسة الانجلش سكول حتلاقى على ايدك اليمين محل مونجينى وجمعيه والمحل ده اسمه بالفرنساوى بون نوى ده تخصص غرف اطفال واكسسوارتها عنده وبيجيب حاجات جميله جدا انتى ممكن تتفرجى وتاخدى الافكار وتنفذيها انا كنت حصورهلكم بس لقيته قافل فيادوب صورتلكم كام حاجة من الفاترينه من بره بس كانت الشمس ضاربه فى المحل يعنى حاولوا تركزوا فى الاباجورة والنجفه والمكتب وضهر السرير

التوحيد والنور اللى فى مصطفى النحاس اللى وانتى رايحه على السراج حط جزامة بأشكال جديدة واحجام والوان جديدة مرصصهم كلهم على الرصيف

دوندونتى
عزومت اية وخروجت اية اللى انتى جاية تقولى عليها..
الحاجات دى منكر..
انا نسيييت الحاجات دى من زمااااااااااااااااااااااان اوى اوى..
دىدى لو حصلت انا مش ها اكتب لكم واقول مبسوطة دى انا ها تلاقونى مغم عليا اصلا....

************MoOnty**********

الساعة الآن 08:25 .