اقتباس مشاركة  (بطـــــــــوطة)
ااااذيكم يا بنات وحشتونى
البنوته ايلى عاوزه تعمل مطبخ الوميتال خلى بالك لازم القطاع بتاعه بيكون عريض مش خفيف عشان لو خفيف اما تحطى الشكر والزيت والرز والحاجات التقيلة مش هيستحمل وهيتعوج من الرفوف فاهه قصدى والالوميتال عشان محدش يضحك عليكى الالوان المتر فيه اكتر حاجه ب800 والخشمونيوم بالف بس لازم واحد مضمون يعملوا ليكى وما انصحكيش بجهاز الخدمات بتاع الجيش خااااااااااااااااااالص
انا فى رايى لو عاوزه مطبخ يعيش العمر معاكى روحى مطابخ ايلى فى غمره محلات كتر جمب بعض كتير اوى بيعملوا المتر ب700 وفاصلى معاهم صحبتى عملته ب650 بس عشان مطبخها كبير وهو بيعمله بالرخام والمقابض وكل حاجه ومش هيبقى مكلف خالص عليكى ومتين ومضمون وبيطلع مهندس معاكى يرفع المقاسات وبعد 22 يوم بالضبط تستلمية خليكى فى الاضمن احسن

بالنسبة للعجان كينوود انا اتصلت فعلا بالتوكيل وقالى ان الايطالى صعب تلاقيه فى مصر خلاص مش بقه بيتصنع الا فى الصين وكله صينى ولو فى ايطالى هيبقى من زمان وما اتباعش فى المحلات الكبيرة يا بنات بليز ايلى عنده الايطالى يقولى جابه منين وبكام

دندون انتى عندك عجان ايه نوعه ومنين وبكام

محل نيويورك كويس بس بقيت باقرف منه ريحة الهدوم وحشه لو هتشتروا لازم تغسلوها كويس قبل اللبس وكمان تدققوا فيها جامد اوى عشان بيكون فيها ديفوهات وهو فعلا رخيص وكويس بالنسبة لهدوما لبيت القطن

فى محل لانجيرى بقه رخيص جدا جدا وخامته حلوه اوى هو مصنع وبيعمل حاجات حلوه يبيعها فى المحل هو فى ميدان الاسماعيلية اسمه نيو فورم اى لانجيرى قصير ب20 واى لانجيرى طويل ب25 انا جربته حلو اوى خامته زى جويا والله واحسن ولاسو

ايه تانى لو افتكرت حاجه هاقولكم
بطوطة

قلقتيني

جدا مالها مؤسسة الجيش دا انا شارية من هناك المطبخ و غرفة النوم

و السفرة من هناك

و بقالي سنة و نصف متجوزة و الحاجة ما شاء الله زي الفل
قال تعالى: ( قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ )
[سورة: الزمر - الأية: 53
بالنسبة للاخت اللي بتسأل عن العجانة الكينوود انا معرفشي بالنسبة للقاهرة و إسكندرية بس عندنا في طنطا في محل فاتح جديد للكينوود الاصلي و بس و علي فكرة الكينوود ماركة انجليزي مش ايطالي و العجانة معاها خلاط العصير و تقريبا فرامة اللحمة ب 2700 جنية و القطع التانية اللي هي العصارة و فرادة العجين و مقطعة الخضراوات كل قطعة لها ثمنها يعني بين 250 و 350 جنية

و برضة لسة بسأل عن الة الجوزية حد يعرف مكانها ؟؟

اقتباس مشاركة  (لوزة_لوزة)
بطوطة

قلقتيني

جدا مالها مؤسسة الجيش دا انا شارية من هناك المطبخ و غرفة النوم

و السفرة من هناك

و بقالي سنة و نصف متجوزة و الحاجة ما شاء الله زي الفل

حبيبتى ربنا يهنيكى بحاجاتك جهاز الخدمات كويس بس بحسه غالى وخشبه بصراحه قلقنى المطابخ هناك وحشه اوى لان دى محلات وبتأجر المكان بس بيعرضوا هناك انا قصدى انك تجيبى مطبخ من متخصيين وفنيين مطابخ تفصلى مطبخ وتختارى لونه وتشوفيه بعينك وهو خشب ابيض الاول وتعرفى مساحات مطبخك وتفصلى بناء عليه وهو بيدخل لك الثلاجه والبوتجاز والفرن والغساله فى المطبخ بطريقه حلوه اوى فى جهاز الخدمات بقه بتاع الجيش باقلق من الخشب ومن تشطبية واحده صحبتى اشترت مطبخ من معرض ما وقالوا لها زان وطلع قشرة وقب واتقشر من الحرار ةاهو معرض الجيش فية ميزه انه بيبيع قسط لضباط الجيش وكمان فى معرض تانى عند مسرح التليفزيون فى مصر الجديده حاجاته اشيك من معرض العباسيه بس لو هتشتروا من هناك فاصلوا جامد لو قالك الاوضه ب15 قولى له 8 واطلعى معاه الف بالف لانهم عاملين حساب الفصال والشطاره بتاعه الناس وكده

الالوميتال حلو بردو بس بحسه مش شيك خالص ومش مضمون تعمليه الا لو عند حد كويس وتشوفى القطاع بنفسك وتعدى عليه كل يوم وهو بيصنع عشان تضمنى غير كده لا انا بقولكم خبرتى فى التجهيزات والله مش كلام فى الهوا لانى اتعلمت كتير وربنا يسعدكم كلكم
اقتباس مشاركة  (أروتي)
بالنسبة للاخت اللي بتسأل عن العجانة الكينوود انا معرفشي بالنسبة للقاهرة و إسكندرية بس عندنا في طنطا في محل فاتح جديد للكينوود الاصلي و بس و علي فكرة الكينوود ماركة انجليزي مش ايطالي و العجانة معاها خلاط العصير و تقريبا فرامة اللحمة ب 2700 جنية و القطع التانية اللي هي العصارة و فرادة العجين و مقطعة الخضراوات كل قطعة لها ثمنها يعني بين 250 و 350 جنية

و برضة لسة بسأل عن الة الجوزية حد يعرف مكانها ؟؟
العجانه الكينوود يا حبيبتى مش الكيتشن ماشين من كينوود انا اتصلت بالدليل وقالى هى ايطالى معرفش ليه وبيبيعها اغلى من عمر افندى كتير هو نفسه قالى اشتريها من عمر افندى احسن لك بس مش هتلاقى الايطالى يلا مش مهم هعجن على ايدى وخلاص

يعنى ايه الجوزية يا حبيتى؟؟؟؟
اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
كان فيه بنت امورة بتسأل على حد بيفصل
انا كمان يا بنات عايزة حد يكون ثقة وايدة نضيفة وبيزبط عايزة افصل حاجات كتير

محتاجة لبس ونزلت مرة لقيت الحاجات غالية والازواق والخامات مش قد كده
الله يجازيكى خير على التذكره

اقتباس مشاركة  (دموع التائبة)
بصى فى محل فى اخر عباس العقاد عند أبو الجوخ بتاع العجل اسمه اتيلية السعادة صاحب المحل راجل ملتزم اسمه الحاج محمد و فيه مراته هى اللى بتاخد المقاسات عشان هو مش بيقيس للستات

انا فصلت عنده بنطلون و تونك و جيب بس كويس و شغله نضيف زى ما كنت عايزة بنسبة مثلا 90 % جربى كده تفصلى عنده حاجة واحدة خفيفة و لو عجبتك ابقى فصلى اكتر و على فكرة هو اسعارة رخيصة جدا

التونك 40 جنية - جيب او بنطلون 30 جنية - تونك طويل لغاية الرجلين 50 جنية - عباية تبدء من 60 جنية
ابقى عدى عليه هو بيفتح طول ايام الأسبوع من 11 صباحا حتى 11 مساءا ما عدا الجمعة
ربنا يكرمك ويجازيكى خير على الايضاح والافاده
بس هل يا ترى عنده استايلات ومجلات ولا انتى اللى بتجيبيله الاستايل
وياريت لو تقوليلنا او حد يدلنا على محلات اقمشه كويسه وتكون برضه شيك

اقتباس مشاركة  (لوزة_لوزة)
في محل بواقي تصدير برضو اسمه نيويورك

انا بتشري منه لبس للبيت

تحفة

عنده رجالي و حريمي و اطفال

بس انا عمري ما دخلت مكان الاطفال

المحل ده في شارع الاهرام الشارع اللي فيه سينما نوماندي

مكانه