اقتباس مشاركة  (zayyoda)
بصي حلك الوحيد تكلمي شركات معالجة المية و يركبولك فلتر مخصوص بمادة اسمها "ريزن" و دي بتشيل عسر الميه
بس هتضري انك كل فترة يجيو يعملو صيانه عشان يتأكدو انه شغال كويس و ان عسر الميه قل و بقى طبيعي
لانك لو غليتي الميه هيكون احسن بس مرهق اوي
لان غلي الميه بيخلي الاملاح اللي موجودة اللي بيتعمل عسر الميه تترسب
فلو على فرض اخترتي غلي الميه صبي الميه المغليه بس بعد ما تسيبيها ترسب املاحها شويه عشان متدخلش تاني في الغسالة و مترغيش
فهمتي حاجة؟؟

هتعملي ايه؟؟
هفضل اغسل بمية الحنفية
اصلى على ما اغلى المية اكون خلصت انبوبة كاملة يا شيخة ده غير الوقت الضايع وانتى بتستنى كمية المية دى كلها تغلى وخطورة نقلها للغسالة
اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
نورا

دورتلك على النت لقيت في مسحوق غسيل مخصوص للمياة العسرة بس للاسف لقيته يهودى

دورى عندك فى السوبر ماركت اكيد هاتلاقى مساحيق مستوردة مخصوصة للمياة العسرة
انا قلت يمكن فى حاجه من البيت واحنا منعرفش البنات بتحطها زى الكربونات مثلا ولا حاجه من الافتكاسات دى ونفعت معاهم

اقتباس مشاركة  (semsem2005)
ازيكوا يا بنات عامليين ايه
انا متوقعة ولا حد يعبرنى اساسا لان مفيش حد فاكرنى اكييد

بس اعمل ايه الشغل مطلع عينى وفى البيت مبفضاش ولا نص ثانية
المهم يارب تكونوا كلكوا بخير

اولا شكرا لدينا اللى دايما بتفيدنا بافكارها وملفاتها وشكرا لكل احدة ساعدت فى الملف ده

ان عندى اضافة صغيرة يمكن تنفع اى حد
انا اشتريت من الوكالة من يومين ملايات حلوة قماش وفصلتها هناك طبعا هو اسم القماش العامرية وميزته انه انعم حاجة لقيتها
وسعر المتر كان ب 10 جنيه
وغسلته لما لرجعت وكان حلو جدا وفضل ناعم

ارجو انى اكون افدتكوا وكل ما افتكر حاجة هاكتبها
ياجميل ما هى العامرية دى اللى قلتلكو جبت حاجات جهازى منها بس انا جبتها من محل ليهم فى مدينة نصر وفاتح فروع فى حتت تانيةيعنى مش لازم تروحو الوكالة
اقتباس مشاركة  (la rosa)
سؤال كمان لو سمحتو
المية من الحنفية عندى عسرة متتشربش
بصى هنا يا نورا لما لقيت كذا نوع قلت احطلك اللينك وانتى تتصرفى

http://www.google.com/search?hl=en&q...D8%A9&aq=o&oq=

اقتباس مشاركة  (zayyoda)
هتعملي ايه؟؟
هيا حتتصرف لكن حتعملى انتى اية ؟؟؟؟؟؟

اقتباس مشاركة  (semsem2005)
ازيكوا يا بنات عامليين ايه
انا متوقعة ولا حد يعبرنى اساسا لان مفيش حد فاكرنى اكييد
ازيك يا سمسم عامله اية يا حبيبتى ؟؟ كل عام وانتى بخير ...حاولى تشاركى معانا بقدر الامكان دى اللمه حلوة يا سمسم

اقتباس مشاركة  (لوزة_لوزة)
و دورت علي خل بلسمك وادي فود ملقتش دايخة عليه
يا ريت لو حد شافه في سوبر ماركت يبلغني
حشفهولك يا لوزة وان شاءالله حقولك لو لقيته

اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
انا روحت توبر وير الفرع ده اللى فوق ماكدونالدز
وقالولى اعمل عضوية
بس عايزنى اشترى فى خلال 4 اسابيع حاجات ب 500 جنية بصراحة كتير عليا
حد يحب يقسم معايا فى العضوية ونجيب بالنص
هما قالولى هيبقى فى خصم 29% على الاسعار
اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
ميرو
لو تعرفى تجيبلى بالخصم ده اوك اقولك الحاجات اللى عايزاها وتبقى وفرتى عليا الاشتراك والعضوية
اسألتك كترت قوى يا روشانا وكدة ميرو حتزهق مننا وحتضطر انها كل ماتدخل تقولنا صنف جديد

اقتباس مشاركة  (ROSHANA)
ميرو لقتيها فين الطاسات دى
مش حينفع كدة يا روشانا ........ ما قالتلك لقتهم عند حماتها متزعليهاش منك بقى

بصى يا روشانا مش فيه مثل بيقول الفقى لما يسعد
اختى سافرت امريكا وقلتلها على ميرو وير قصدى التبر وير تشوف اخباره هناك وسعره وكدة المهم انها لفيت عليه هناك لكن لقيت حاجة مشابهه ونفس الفكرة بس مع اختلاف الاسماء المهم جابتلى علبه فيها 16 علبه مختلفه المقاسات على اساس ان انا اجربهم الاول واشوف زى ما قالت ميرو ولا لأ المهم جابت العلبه ب 20 دولار يعنى 100 ج ودة شكلهم

وجارى تجربتهم لكن ان شاءالله لحد دلوقتى كله ماشى تمام

المفاجأة التانية

كنت فى مركاتو من كام يوم ولقيته عامل تخفيضات تحت على بعض المنتجات ومنهم ادوات وعلب بلاستيك المهم بضرب بعينى لقيت علبه بشبه عليها واتاكد لما لقيت واحدة بتقول للى جنبها ياااه هيا العلب دى غاليه على اية ؟؟؟ وراخت مدا ايدها واخدت علب من الرخيصه المهم لقيتهم نوع تالت للتبر وير عبارة عن علبه فيها 6 او 8 علب وبعد التخفيضات ب 80 ج وبرضه صورتهملك

المهم وبصيت لقيته حاطط فى مكان تانى علب برضه هما هما بس مش بالعلبه بيبعهم بالواحدة وبرضه صورتهملك

يعنى من الاخر كدة يا روشانا احنا نشترى من دول عشان نخلص وناخدهم معانا ونروح نزور ميرو ونبدلهم منها واظن كتر الف الف خيرنا ان احنا حنديها الجداد وناخد منها القدام مش مشكله ما كتر خيرها برضه هى اللى دلتنا عليهم وكدة نبقى خلصنا من العلب ونفوق يقى للمقالى

الساعة الآن 07:33 .