اقتباس مشاركة  (سمارا تمارا)
صنف حلو وصنف حادق يعني الناجتس مين ما يحبها تاكدي انها اول شئ راح يخلصه الاطفال

خلاص ان شاء الله الناجتس كمان ههههههههه

كده مبقاش صنفين

كده انا اتفتحححححححت

بس يلا كله عشان خاطره
بصي دي طريقة كانوا البنات في ملف الاستشارة بتاع دون كاتبينها اعتقد هتبقى حلوة و سهلة و لما تتقطع تتحط في بليسيه هيبقى شكلها حلو و مش هتاخد وقت وكمان الألوان بتشد الولاد انا نقلتهالك من التلخيص:
هايا مهلبية بالجيلى
الجيلي الاحمر اللي متقطع مكعبات وعليه مهلبيه فانيليا الاسبوع اللي فات كنت عايزةاؤلكم طعمه احلي من الجيلي لوحده ومن المهلبية لوحدها بس اهم حاجة خطوة تقطيعالجيلي لما يجمد عشان المهلبية تدخلي في النص ميبئاشطبقات
La rosa: كنت شفت طريقة شبه بتاعتك زمان بس بكذا لون جيلىيعنى واحده عملت جيلى احمروجيلى اصفر وجيلى اورنج وجيلى اخضر وجيلى ازرق بغض النظر عن النكهات بس عملته تقيلشويه عن الطبيعى عشان يتقطع معاها مكعباتوجمدت كل لون لوحده فى صاج مستطيلوبعدين قطعت كل لون مكعبات وخلطت الالوان مع بعض وحطيتها فى قالب مستطيل وبعدين صبتعليهم مهلبية ودخلتها التلاجة وبعدين قطعتها شرايح تخينة فبقت عبارة عن ابيض وداخلفيها الوان كان شكلها يجنن

اقتباس مشاركة  (be_happy)
بصي دي طريقة كانوا البنات في ملف الاستشارة بتاع دون كاتبينها اعتقد هتبقى حلوة و سهلة و لما تتقطع تتحط في بليسيه هيبقى شكلها حلو و مش هتاخد وقت وكمان الألوان بتشد الولاد انا نقلتهالك من التلخيص:
هايا مهلبية بالجيلى
الجيلي الاحمر اللي متقطع مكعبات وعليه مهلبيه فانيليا الاسبوع اللي فات كنت عايزةاؤلكم طعمه احلي من الجيلي لوحده ومن المهلبية لوحدها بس اهم حاجة خطوة تقطيعالجيلي لما يجمد عشان المهلبية تدخلي في النص ميبئاشطبقات
La rosa: كنت شفت طريقة شبه بتاعتك زمان بس بكذا لون جيلىيعنى واحده عملت جيلى احمروجيلى اصفر وجيلى اورنج وجيلى اخضر وجيلى ازرق بغض النظر عن النكهات بس عملته تقيلشويه عن الطبيعى عشان يتقطع معاها مكعباتوجمدت كل لون لوحده فى صاج مستطيلوبعدين قطعت كل لون مكعبات وخلطت الالوان مع بعض وحطيتها فى قالب مستطيل وبعدين صبتعليهم مهلبية ودخلتها التلاجة وبعدين قطعتها شرايح تخينة فبقت عبارة عن ابيض وداخلفيها الوان كان شكلها يجنن
ماشاااء الله فكره روووووعه ياحبيبتى والله

بس بصوا بقوا انا جهزت شويه حاجات وقولولى لو ازود ازود كمان

1-انا عملت مارشمالوا هقطعه باذن الله حتت صغيره وجزء ادحرجه على بسكوت مطحون وجزء ساده واحطه فى عود اسنان

2-هعمل فطاير اشكال نجوم وقلوب وكمان كرواسون محشى جبنه فيتا ومحشى زعتر ومحشى مربى

3-هطحن بسكوت واخلطه مع شوكولاته سايله واكوره وادحرجه بجوز هند وكمان هحطه بعود اسنان

4- احتمال اعمل كيك شوكولاته عليه صوص شوكولاته واقطعه لقطع برضه صغيره

ممكن احط عليه طبقه جيلى ومهلبيه واجمدها واقطعها مكعبات زى فكرتك عشان اضمن انها تكون متماسكه اكتر

اييييييييييييييييييييييييييييه راييييييييييييييييييييييكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بدل الكيك بالشوكولاتة اعملي كب كيك وزينيه بحركات .. وحكاية اخر فكرة اللي هي الجلي الملون .. ممتازة .. قطعيه مربعات وممكن تحطيه في اعواد خشب او ورق الكب كبك
اقتباس مشاركة  (غديرشاهين)
بدل الكيك بالشوكولاتة اعملي كب كيك وزينيه بحركات .. وحكاية اخر فكرة اللي هي الجلي الملون .. ممتازة .. قطعيه مربعات وممكن تحطيه في اعواد خشب او ورق الكب كبك

الف شككككككككككر ياغدييييييييييييييير ياقممممممر

الساعة الآن 04:48 .