السلام عليكم
أنا يا بنات ما تزبط معاي المعكرونة بالباشاميل
والمشكلة بعد ما تنضج وأقطعها وإذا رفعت قطعة من الطاجين لا تكون متماسكة وتنفصل حبات المعكرونة عن بعضها فما السبب ؟ وإذا فيه وحدة منكن تكتب لي مقادير و طريقة عمل معكرونة بالباشاميل من عندها وتكون مجربتها ...وجزاكم الله خير .
17-01-1430 هـ, 01:08 مساءً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
شوفي حبيبتي دي طريقتي للباشميل و ان شاء الله مضبوطة

حطي 3 كوب حليب سائل في قدر علي النار و حطي معاه 2 ملعقة كبيرة زبدة و ملح و فلفل أسود قليل

وخليه يغلي علي النار و في الوقت ده أخلطي 6 ملاعق كبيرة دقيق علي 1 كوب آخر حليب سائل و صفيه بمصفي ضيقة حتي لا يكون فيه تكتلات و ضيفيه علي الحليب اللي علي النار بعد تهدئة النار علي الآخر و تقلبي وانتي بتضيفيه كويس ( يعني ضيفي خليط الدقيق باليد اليسري و قلبي باليد اليمني )

و فضلي قلبي لحد ما يتكثف الخليط ثم اطفي النار و سيبيه يبرد شوي و بعدين ضيفي 1 بيضة و قلبي المزيج كويس و استخدميه

دي طريقة حلوة و سهلة للباشميل انا دايما اعملها عمري ما اشتريت باشميل جاهز

اسلقي المكرونة عادي بالماء و القليل من الملح و الزيت و صفيها من ماء السلق

و عصجي لحمة مفرومة بالبصل و السمن و الملح و الفلفل الاسود و البهارات و ممكن تضيفي 3 ملاعق صلصة بتخليها طعمها حلو قوي

ضيفي علي المكرونة 4 ملاعق كبيرة من الباشميل و 4 ملاعق كبيرة لحمة معصجة و قلبيهم كويس

ادهني الصينية بالسمن و افردي فيها 1/2 كمية المكرونة ثم افردي فوقها اللحمة المعصجة ثم حطي ال 1/2 التاني من المكرونة

ثم حطي علي السطح الباشميل و افرديه بكل الصينية و رشي الوجه بالجبنة المبشورة ( أي نوع بارميزان أو رومي أو شيدر أو متزريلا )

و لو مش عندك ادهني الوجة بالبيض علي خفيف و دخليها الفرن حتي تحمر

و لازم تسيبيها تبرد شوية علشان متتفككش و يستحسن تغطيها اول ما تطلعيها من الفرن و تسيبيها تبرد 1/2 ساعة تقريبا

و أي سؤال انا حاضرة حبيبتي
17-01-1430 هـ, 01:45 مساءً

بارك الله فيك وجزاك الله خير .. يا أم عبد المنعم
بس مقاديرك لصلصة الباشميل كم يأخذ كمية من المعكرونة ؟
17-01-1430 هـ, 02:23 مساءً

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم
ارفعوا المواضيع بذكر الله
17-01-1430 هـ, 02:31 مساءً

اقتباس مشاركة  (بريق مسلمة)
بارك الله فيك وجزاك الله خير .. يا أم عبد المنعم
بس مقاديرك لصلصة الباشميل كم يأخذ كمية من المعكرونة ؟
المقدار ده يأخذ 1 كيس مكرونة يعني تقريبا 1/2 كيلو مكرونة ( من 400 الي 500 جم)

و اللحمة المفرومة 1/2 كيلو أو أقل شوية
17-01-1430 هـ, 02:56 مساءً

الساعة الآن 03:34 .