هو ياختي شاي اسود خشن ....... اسمه شاي شاكر دارجلنج....... ووكيله الجبيري ..........وحنا نشتريه من الاسواق الشعبيه مادري اذا كان موجود بالسوبر ماركت..وسلام.
27-02-1425 هـ, 02:27 صباحاً

حياتي الموسوسه......

بالنسبه لي أنا شاهيي ربيع +توننجز لذيذ بس ماقد سمعت عن شاي شاكر ايش ميزته لونه أو نكهته . ولما قلتي شاهي أسود يعني لونه أسود ولا يعني شاهي فله.
27-02-1425 هـ, 11:34 صباحاً

شاي أحمر واضيف له النعناع الطازج
أو شاي أخضر بالنعناع
وفي نوع جربته مؤخرا بالبرتقال والقرفة لذيذ جدا ماركة تويننجز
27-02-1425 هـ, 12:01 مساءً

فى شغلة جديدة ومميزة

شوفوها

تحطين قورى الماى الحار وتعرضين على ضيوفك نوع الشاى الموجود بالبوكس من شاى العادى والاخضر والاعشاب .........الخ

شكله راقى وأفضل هالطريقة بالاضافة للقهوة بالدلة بالطريقة التقليدية
28-02-1425 هـ, 10:20 مساءً

اختى مستحيل بارك الله فيك على هدا الموضوع اللى يفتح النفس \ بالنسبة لى انا اقدم الشاى الاخضر بالنعناع الاخضر طبعا حسب الضيوف ويش يشربون ومرات شاى احمر بالمرمية او بالنعناع الاخضر \ بالنسبة لعائلتى شخصيا بعد الغداء ضرورى شاى اخضر بالنعناع اللى بالرغوة \ وهده عادة سائدة فى ليبيا نسميها شاهى بالعالة اى نضع شوية شاى اخضر فى براد يغلى على النار ونصفيه فى براد ثانى به سكر ونبدا بسكبه من اعلى الى تحت اى من براد الى براد حتى تتكون لنا رغوة هدة الرغوة نضعها فى اكواب صغيرة خاصة للشاى ومن ثم نرد الشاى على النار باضافة اوراق النعناع الاخضر الى ان يسخن ثم نضع فى كل كوب هدا الشاى اللى بالنعناع والمصفى من حبيبات الشاى الاخضر معلش طولت عليكم قصيت عليكن قصة الشاى فى ليبيا على فكرة الشاى الاخضر مفيد جدا للهضم بعد الاكل ومنقى للشرايين من الكلسترول \ والشاى الاحمر لا اشربه دائما حسب اللمة \ انا لااحبد شاى الكيس ابدا على الرغم من اننى فى مصر الشقيقة ويشربونه كتيرا مثل شاى لبتون وشاى العروسة وغيره الا اننى جلبت معى شاى اخضر من ليبيا ولا يفارقنى ومرات اعمله على الطريقة المغربية خفيف وبه الكتير من النعنع مشكوة اختى مستحيل مرة تانية
28-02-1425 هـ, 11:00 مساءً

الساعة الآن 05:10 .