اعتقد لازم يكون عندك القدراللى يكون قطعتين فوق بعض عشان هوا ينطبخ بالبخار تبع المرق خق الكسكسي الخضار مع اللحمه اشوف اختى تسويه طعمه جنان شهتنينى فيه ترا زوج اختى تونسي وهادى من اكلاتهم وحلى اكله دقتها واحلى من المغربي ولو حابه الطريقه قوليلي راح اسال اختى
27-04-1430 هـ, 03:34 مساءً

مشكورة اختيNaflah علي ردك حبقي اجرب الطريقة دي يا رب تظبط معايا

مشكورة اختي ام سحرورة الحلوة دايما اسمع عن الكسكسي التونسي و الكل بيشكر فيه يا ريت تسالي اختك عن الطريقة يا قمر و اساليها اللي بينطبخ ع البخار ده بيكون ناشف ؟

انا يا بنات بفكر اجرب الطريقة دي لاقتها ع النت بس مش عارفة دي للناشف ولا الطري يا ريت تقولوا لي

تاخذين كيس من الكسكسي وتحطينة بصينية وترشيه بشوية زيت وماء (يعني لو انتي حاطة كيلو رشيه بكاس صغير من الماء) مع شوية ملح وتخلطيه بيدك وبعدين تحطينة في الشخال على القدر فيه ماي تغلي وتخليه حوالي 10 او 15 دقيقة لين تحسين انه بدا ينشف من الماء طلعيه ورشيه مرة ثانية ورجعيه على الماء اللي تغلي واعيديها ثالث مرة وبيكون جهز الكسكسي وهذاك الوقت انتي حرة دام الكسكسي جاهز ضيفي الي تبينه خضار سكر اي شي
29-04-1430 هـ, 07:38 صباحاً

جزااكم الله خير
ومنكم نستفيد
29-04-1430 هـ, 08:11 صباحاً

شوفوا يا أمورات طريقتي :
1. خدي الكسكسي الناشف وحطيه في وعاء عميق وضيفي ماء يغطيه واتركيه لحد ما تشرب حباته الماء وينفش يعني زي نقع البرغل
2. في هذا الوقت جهزي قدر لسلق اللحمة بمقاس تركب عليه مصفاة اذا ما عندك قدر الكسكسي
3.اعصري الكسكسي للتخلص من باقي الماء
3. حطي المصفاة على القدر وأول ما يبدأ البخار يطلع اضيفي الكسكسي وافضل تدريجيا يعني حطي كمية وانتظري البخار لما يطلع من خلالها وبعدين حطي كمية تانية وهيك
4. غطي المصفاة واتركيه ثلث ساعة
5. فرغي الكسكسي في صينية واضيفي الملح والزيت
6. رجعي المصفاة للقدر وعيدي الخطوة 3
7. اتركيه كمان لنصف ساعة ويكون جاهز
ملاحظة : على الطريقة الفلسطينية ممكن تكون في اضافة اللي هي بصل مفروم تفركيه بملح وفلفل اسود وكمون وتحطيه في وسط كمية الكسكسي في تاني مرة وهدا اللي بيسموه ------ كمرة
طبعا الطريقة مضمونة باذن الله ولذيذة شهيتوني على المفتول ( هذا في سوا سوا كسكسي)
29-04-1430 هـ, 08:38 صباحاً

ياعسل انا لي طريقة غير العسولات اللي فوق انا اخذ الكسكسي واخطة بصفاية اللي تغسلي فيها رز والخضار بس تكون فتحاتها صغر او حطي قصديرة تحت وحطي وعلى قدر فية ماء يغلي بس ما يلمس المصفاية واتركية لحد مايستوي روووووووووووعه ومايطلع متلاصق ورشي زيت زيتزن وقرفة وفلفل اسود وجربي كسكسي ام ناصر روووووووووعه و****لله افدتك
29-04-1430 هـ, 09:04 مساءً

الساعة الآن 06:55 .