هبهوبة

هبهوبة @hbhob

عضوة مميزة

خسيت وبصحتى ما اتهنيت

علاج السمنة والنحافة

السلام عليكم
بكتب لكم موضوعى عشان تدعوا لى وتستفيدوا

من حوالى سنة صار بينى وبين الثلاثة أرقام (100) بضع أرقام (والبضع من 3 ل9) المهم وجدت ان من فى وزنى ممن هم اكبر منى سناوإن كانوا ليسوا بكبار السن اصابهم السكر والضغط والكوليسترول وكل الامراض الناتجة عن السمنة المعروفة فخفت على نفسى فقمت بالاطلاع على مواقع الحمية والتغذية الاجنبية واستفدت منها وطبقت النصائح من رياضة واكل صحى وكميات معتدلة وخسيت ولكن جاءت الطامة التى سأخبركم بها بعد قليل :icon33:

كنت اخبر من تسالنى كيف صرتى اجمل واصغر واقل وزنا عن السابق وإن لم اصبح رشيقة ولكن متوسطة على الاقل بدون سمنة .

كنت اقول لهم انا اقوم بممارسة الرياضة لانها تحمى من الامراض :44:ونسيت ان اقول بأذن الله نسيت ان الحامى هو الله وان الامر بيديه فقط كن فيكون .

مرت الايام وانا اعرف اننى منذ الصغر اعانى من الانيميا تاتى وتذهب ومعها انخفاض السكر هذا صديق ملازم إلا إذا شاء الله لانى اخشى ما اخشاه ان يكون ارتفع من الصدمة :boom:

رحت اعمل تحليل سكر وهيموجلوبين فقلت لزوجى ويا رتنىىىىىىىى ما قلت :angry2:

خلينى اعمل تحليل شااااااامل كوليسترول ونقرس وكبد ....وتوالت المفاجاءات فيه نقرس بسيطة الحمد لله .

فيه فيه فيه إرتفاع فى إنزيمات الكبد أنا أحم أحم طيب يعنى ايه ارتفاع فى إنزيمات الكبد .قالوا لى يعنى تعملى تحليل فيروسات أنا :icon32: طيب نعمل عملت قالوا لى عندك فيرس c أنا :icon33::icon33::icon33:الحمد لله على كل حال ..
وياليتهم سكتوا أعملى تحليل pcr أنا تانى أحم أحم يعنى ايه قالوا عشان نعرف نسبته قلت طيب الله كرييييم .

عملته طلعت النسبة 2 مليووووووووووووون و100 ألف عرفت ساعتها يعنى ايه الرقم ده يعنى الفيرس فى دمى عالى يعنى :icon35: عالم حواء يبدو انى مطلوبة فى بيت جديد أتمنى أن يكون سعيد ده أحتمال وإحتمال تانى تحصل معجزة وربنا يشفينى من عنده لان حتى الابر اللى بيقولوا عليها ناس كتير عانت من أثرها السلبية وناس كثير منفعتش معاها وناس رجع لها تانى بعدما راح.:ohmy:

يبقى الدروس المستفادة من موضوعى واحد لما ربنا يمن عليك بنعمة (أستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان ) ليه لان الناس ماتعطى خير .
اثنين تذكرى دوما ان الامر كله بيد الله وان ما من عبد بيده شىء وان النفع الحاصل من اى شىء ليست دليل على قوة الشىء وإنما هى من توفيق الله.
ثالثا أرجو منكم الدعاااااااااااااااااااااااااء لى بالشفاء والصبر وأن يحفظ الله لى زوجى وأولادى
وإن أختارنى لجواره ان يحسن خاتمتى ويحفظهم ويعوضهم بالخير .
رابعا وأخيرا الصحة نعمة كبيييييييييرة لا يقدرها إلا فاقدها يعنى لو كنتى سمينة وصحتك تمام أسجدى لربك شكر غيرك اقل فى الوزن لكن غيرك وإن كان اقل منك فى الوزن لكن يتمنى صحتك وبرده حاولى تتخلصى من السمنة لانها مرض وسبب لامراض كثير لكن لاتتمنى الخلاص منها ولو مرضتى كما ارى كتير من اليائسات والامر ليس بهذه الصعوبة قللى اكلك وكثرى حركتك وخلى اكلك صحى والمهم انك تفقدى وزنك الزايد مش هم انك تفقدى اد ايه (كمية ) فى اد ايه(وقت)..

طبعا انتو شايفنى بضحك عارفين ليه لانى تعبت من البكا ..العجيب فى الامر انى من 8 سنوات شفت امى بتموت بيه شفتها وهى بتعانى الالام ...

ياترى ياربى أهو الشفاء أم الموت وهل الموت بعد العذاب من الامه مثلها ام قبل ظهور الاعراض؟؟؟

إن شاء الله غدا راح اعمل سونار يارب مينكنش الكبد تليف دعواااااااااااتكم .

أختكم هبهوبة
95
8K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

F A R H H
F A R H H
اسأل الله لك الشفاء العاجل
ويحفظك ويخليك لزوجك وعيالك..
وطمنينا عن نتيجت السونار
njd283
njd283
الله يشفيك و لا يحرمك من زوجك و لا من اولادك..
هبهوبة76
هبهوبة76
الف مليون سلامة حبيبتى يا رب الله يشفيكى ويخلي لك اولادك وزوجك ويشفيكى ويعافيك يا رب ويشفى كل مريض يا رب العالمين وابقى طمنينا عليكى وان شاء الله خير
ما احلاني
ما احلاني
اسأل الله لك الشفاء العاجل
ويحفظك ويخليك لزوجك وعيالك..
وطمنينا عن نتيجة السونار
وفاء رغم جحودهم
اسأل الله لك الشفاء العاجل ويحفظك ويخليك لزوجك وعيالك.. وطمنينا عن نتيجة السونار
اسأل الله لك الشفاء العاجل ويحفظك ويخليك لزوجك وعيالك.. وطمنينا عن نتيجة السونار
السلام عليكم أسال الله لك الشفاء
وطهور إن شاء الله
لابأس عليك
أسأل الله لك الأجر والعافيه