مساء الخير
كيفكم يا بنات عالم حواء
اريد مساعدتكم عندي بنتين والله انهن عذبني
في الريوق ما يريدن ياكلن
علموني شلون اقدر اخليهن ياكلن

اسئليهم وش يحبون ياكلون على الفطور وسويه لهم ,,
واششرحي لهم ان اذا مافطرو ماراح يفهمون الشرح وجسمهم يتعب .....الخ
الله يوووفقهم
نفس الحاله عندي والله اني اترجاهم ترجي بس بدون فايده لكن لاحظت اذا صحيوا بدري شوي وتجهزوا وجلسوا ينتظرون وقت الروحة ممكن ياكلون لقمتين وهم ع التلفزون الله يصلحهم ويهديهم
اللهم إني أستغفرك لكل ذنب
خطوت إليه برجلي أو مددت إليه يدي
أو تأملته ببصري أو أصغيت إليه بأذني
أو نطق به لساني

أستغفر الله وأتوب إلى الله مما يكره الله
قولا وفعلا وباطنا وظاهرا

هديتي لكل شيعية

جهزي لهم اصناف يحبونها ساندويتشات بيض لبنة زعتر او كورن فلكس
فستان سهره وبلايز مميزه وجديده للبيع
ممكن افيدكم في موضوع الفطار بافكار بسيطه اللي اعرفها وجربتها مع اولادي اولا
لازم الاولاد يصحوا بدري عشان معدتهم كل ما فطروا بدري هتشتغل ومش هيعزبوكي باقي اليوم في الاكل .
طبعا اولا اديهم كوب حليب وطبعا لو مش بيحبوه ساده ضيفي كاكاو او انا بجيب بودره هنتز بالفراوله بتعطي نفس طعم الحليب اللي بالفراوله اللي بالعلب.

وطبعا يا ريت متلحيش في طلب انهم ياكلو والله لو تجاهلتي الموضوع هتلاقيهم هم بياكلو اولا مره اعملي بطاطس محمره وحطلهم معاها كاتشب.

مره كون فليكس.
مره بيض اومليت او بيض عيون وحاولي تشكلي في الحاجات دي يعني شكلها يجذب الاطفال طبعا لا مانع من انك تشجعيهم بانهم لو فطروا هتديهم حاجه حلوه.
اه متستغربيش كل الامهات دلوقتي بتقول مش هندي لولادنا حاجات دي مش مفيده وفي الاخر بتدي واذا كانت هتحفزهم ايه المانع .
وخليكي انت الاذكي واضحكي عليهم متحدديش نوع الحاجه الحلوه مره اعملي كيك شيكولاته بالبيت ويا ريت لو يكون كب كيك الطفل خدي باللك . كل ما كانت الحاجه صغيره بيبقي مطمن لانه بيحس انه هيقدر ياكلها ومش كتير عليه .
ويوم قدميله كرواسون وانت حطي علي وشه شيكولاته يوم سندوتش جبن كيري
ولما تيجي تديه حاجه حلوه اديه في انواع من الشيكولاتات صغيره هاتي كيس واديه واحده او اتنين في اليوم .
هتلاقيه هو بعد كده بياكل عشان ياخد الشيكولاه وبعد كده معدته هتاخد علي الاكل ولا مانع من تقطيع خيار اثناء اليوم وجزر.
والزبادي حطيله عليه مربي فراوله او بسكويت وهو مفيد جدا .
وممكن بقسماط مع الشاي بالحليب.
المهم تنوعي وعاوزه اقولك انا ابني لاياكل غير الجبن الكيري والبيض ودلوقتي وبعد ما صار عمره 5 سنسن الحمد لله ابتدي ياكل حاجات كتير وعلي فكره الطفل يبتدي ياخد علي طعم الحاجه بعد 12 مره تذوق فلا تملي وطبعا كلهم مش مره واحده ويا رب اكون افدتكز

ومعلش البيض المسلوق انا عارفه ان معظم الاطفال مش بيحبوه ز
ونسيت اقولك كمان بعد شرب الحليب سبيهم ساعه وابتدي اعرضي الاكل واو عي تقوليلهم هديكو حلويات ومتديهمش.ولو ماكلوش قوللهم الاكل اهو اذا حبيتو تاكلو ولا تتكلمي معاهم في الموضوع.

الساعة الآن 08:13 .